het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 17-01-08, 22:24   #31
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
feertje22 schreef:
En laten we wel zijn Pepo, soms moet het ook wel.....afspraken.......

Simpel voorbeeld.

Ik heb over twee weken 3 dagen vrij en wil in CZ een bouwfirma benaderen om een mogelijk ontwerp voor en huis uit te zoeken of te laten tekenen.
Ja, ja, dat bedoel ik. Jij bent nu al lekker gestressd.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-01-08, 23:00   #32
Actief Lid

parlies's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
pepo schreef:
Bericht bekijken
Ja, ja, dat bedoel ik. Jij bent nu al lekker gestressd.
Snap ik.
parlies is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-01-08, 23:28   #33
Lid

nanja's avatar

Nationaliteit:
Ik vind eigelijk ook wel dat het juist super relaxt is dat je geen afspraken hoeft te maken! Ik heb in de 4 maanden dat ik er woonden geen agenda nodig gehad, gelukkig. Alles heeft zo zn vast dag.

Ik vond het juist vervelend, weer terug in nl. zijnde, dat ik zelfs om een vriendin even te zien, ik 2 weken vooruit moest plannen. Maakt alles zo geforceerd, levert stress op. En inderdaad, voor deze stress verhuizen we dan weer naar Tsjechie (onder andere natuurlijk).

Kan me dan wel weer voor stellen dat het beroepsmatig wel vervelend is, zeker met dieren/mensen die van jou afhankelijk zijn. In mijn werk had ik hier soms ook last van. Maar meer nog van het verschrikkelijke hierarchische van een organisatie. Dat de hogere piefen maar wat aanklooien en nooit luisteren naar al het zinnigs dat van 'lagere niveau's' komt. Waar initiatief echt nog gestraft wordt met degradaties. Inderdaad, dit lijkt een vervelend communistisch staartje. De Tsjechen om mij heen vonden dit trouwens even vervelend.
nanja is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-01-08, 23:50   #34
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
nanja schreef:
degradaties. Inderdaad, dit lijkt een vervelend communistisch staartje.
Geen sprake van!

De meest voorkomende ellende is te danken aan de bloedzuigers uit de bevriende europese landen, zeer zeker Nederland voorop. En ik kan nog een paar noemen.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 00:30   #35
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Feertje, het gaat nu niet om jullie persoonlijk, Maar, wat mij opvalt, is dat zoveel Nl-ers zich afhankelijk opstellen, t.o.v. Tsjechische ondernemers. ( en dan heb ik het niet over de bureaurocratie, van de overheid ). Stel, je hebt een leuke kavel gekocht. En nu willen jullie daar een mooi huis (laten) bouwen. Je kunt surfen op, internet, vragen stellen, zoeken, op een Forum belanden, etc.
Maar.....WIJ moeten altijd Daarheen, en niet 1X, of 2X, maar veel vaker, om datgene wat wij willen voor elkaar te krijgen. Ik denk dat de eerste " bouwer ", die de moeite neemt, om iemand naar Nl te sturen, Gouden zaken kan doen. Hij/zij moet natuurlijk wel deskundig zijn, en ook een beetje Nederlands spreken.

Char.

Oud 18-01-08, 01:17   #36
Volwaardig Lid

Natelka's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
char schreef:
Ik denk dat de eerste " bouwer ", die de moeite neemt, om iemand naar Nl te sturen, Gouden zaken kan doen. Hij/zij moet natuurlijk wel deskundig zijn, en ook een beetje Nederlands spreken.
Engels, duits, frans, spaans... mag ook hoor, wij NL-ers doen daar niet moeilijk over, zaken zijn zaken.

Maareh, Pepo... bloedzuigers? verklaar u nader? Ik ben erg nieuwsgierig naar de specificatie...
Natelka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 10:52   #37
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
curious schreef:
Bericht bekijken
ik denk niet dat het goed is als de economie hard gaat veel mensen willen te veel en te snel . en vooral lenen lenen lenen dat maakt het hier tot een economische zeepbel.

ach als je een firma hebt denk je hier wel anders over.
weet je wel hoeveel premies lasten etc. een werkgever moet betalen. of hoeveel je als fo aan de FU kwijt bent ???

terug naar het communisme is goed voor mensen die niets hebben en niets willen bereiken ,dit zal niet erg stimulerend zijn voor de economie.
Beste curious, ik ben het helemaal niet met je opmerkingen eens.
Ten eerste als de economie groeit, en indien deze groei een beetje eerlijk verdeeld wordt hoeven mensen juist steeds minder te lenen!
Van een economische zeepbel is hier absoluut geen sprake. Daar is Amerika een goed voorbeeld van. In Tsjechie geeft een bank je helemaal geen hypotheek/lening als je geen passend inkomen of onderpand hebt. Zoals je mischien weet deden ze dat in Amerika wel en daar is het nu ook een immense chaos op de financiele markten.

Mischien vind je het gek, maar er bestaan ook nog ondernemers met een sociaal gevoel. Toevallig heb ik hier in Tsjechie een eigen bedrijf, dus ik weet precies wat ik betaal. En ik vind het geen probleem dat ik wat meer zou moeten betalen om de mensen die het hier niet zo breed hebben te helpen. Nogmaals het verschil hier in CZ tussen arm en rijk is naar mijn mening groot en wordt door de nieuwe flat-tax alleen maar groter. Dit ontwricht de samenleving en dat kan veel negatieve gevolgen hebben voor het land.

Terug naar het communisme wil ik ook helemaal niet, daar bereik je inderdaad helemaal niets mee. Maar mensen hier in Tsjechie die echt niet kunnen werken, of mensen die met pensioen zijn, moeten door de overheid financieel veel beter verzorgd worden. Maar dat alles is mijn mening.

Laatst aangepast door Tieske; 18-01-08 om 10:57.
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 11:59   #38
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Tieske schreef:
Beste curious, ik ben het helemaal niet met je opmerkingen eens.
dat hoeft natuurlijk ook niet en voor de mensen is het beter als ik geen gelijk heb.

Citaat:
Ten eerste als de economie groeit, en indien deze groei een beetje eerlijk verdeeld wordt hoeven mensen juist steeds minder te lenen!
Van een economische zeepbel is hier absoluut geen sprake. Daar is Amerika een goed voorbeeld van.
helaas zal dit bijna onmogelijk zijn. door de groei van de economie komen er luxe produkten op de markt die ook de Tsjechen willen hebben. om dit te kunnen betalen moet je wel gaan lenen. gezien het gemiddelde inkomen.

Citaat:
In Tsjechie geeft een bank je helemaal geen hypotheek/lening als je geen passend inkomen of onderpand hebt. Zoals je mischien weet deden ze dat in Amerika wel en daar is het nu ook een immense chaos op de financiele markten.
ook in Tsjechië zijn er vele mogelijkheden om dit creatief te omzeilen. en ook hier worden de huizen heel snel duurder overwaarde etc. zeepbel. net zoals in nederland.

Citaat:
Nogmaals het verschil hier in CZ tussen arm en rijk is naar mijn mening groot en wordt door de nieuwe flat-tax alleen maar groter.
ik denk dat de flat tax niet veel verschil brengt , eerder de kosten van het leven die wekelijks duurder worden.

Citaat:
Dit ontwricht de samenleving en dat kan veel negatieve gevolgen hebben voor het land.
ben ik het helemaal mee eens

Citaat:
Terug naar het communisme wil ik ook helemaal niet, daar bereik je inderdaad helemaal niets mee. Maar mensen hier in Tsjechie die echt niet kunnen werken, of mensen die met pensioen zijn, moeten door de overheid financieel veel beter verzorgd worden. Maar dat alles is mijn mening.
dat willen wij natuurlijk allemaal. (ook in Nederland) maar dat is een politieke discussie. hoe het geld besteed wordt.
ga je voor de economische groei of wil je al de koek verdelen.
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 14:06   #39
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Voordat we verzanden in een politieke discussie, hoe interessant ook...
Zullen we even terug naar de vraag van Jan??
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 16:30   #40
Lid

nanja's avatar

Nationaliteit:
Ok, even denken.

Vooral kleine dingetjes drijven boven. Maar deze hebben dan vaak te maken met het leven op het platteland. En vaak zijn deze ergernisjes juist weer de charme van....

* tl-licht/sfeerloosheid in uitgaansgelegenheden (bowlings .

* langere reistijden: niet alle gebieden zijn even goed ontsloten. En ja, dit is tegelijkertijd ook weer een voordeel (voor het landschap).

* soms is het moeilijk om te doorgronden wat een persoon nu eigenlijk precies denkt. Als directe Nederlander is dit wennen.

* weinig groente bij de lunch. Als vego is het wel lastiger. Gelukkig is er in elke supermarkt veel groente te koop
nanja is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels