het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 13-07-08, 17:56   #101
Nieuw Lid

CZ Home&Garden's avatar

Nationaliteit:
Tsja, Nadelen...

1) De burocratie, al moet ik zeggen dat dat voornamelijk in de begin periode is. We wonen hier nu ruim 2 maanden en nu eindelijk is zo ongeveer alles wel geregeld: Verzekeringen, auto kopen, telefoon en internet aansluiting, bankrekening openen etc. Zo blijven er nog wel wat dingen over, zoals dat ik geen kliko kan krijgen allen op mijn SRO, moet ik daar een verblijfsvergunning voor gaan aanvragen.....
De meeste problemen trouwens moet ik zeggen heb ik met de grote buitenlandse bedrijven die hier zitten, zoals O2 en Obi. Maar goed je kan ook aangenaam verrast worden, zoals bijvoorbeeld bij de CSOB bank, waar we steeds zeer vlot en vriendelijk en a la minute geholpen worden.
2) Prijzen. Ja dat klinkt vreemd maar ik had Tsjechie een stuk goedkoper verwacht. Boodschappen doen hier is gewoon niet goedkoop, veel producten zijn net zo duur of zelfs duurder als in nederland. De Obi is gewoon ronduit duur net als de Ikea. (identiek bed: NL 99 euro, Dld 119 euro, CZ bijna 150 euro) Echt goedkoop is eigenlijk alleen uit eten en drinken gaan. Ik kan nog steeds genieten dat ik 60 a 70 eurocent moet betalen voor een halve liter bier:-))
3) Taal. Dit is natuurlijk vooral een verwijt aan mijzelf aangezien ik te gast ben in een vreemd land, maar de meesten spreken alleen tsjechisch, een enkeling Duits, en nog minder Engels.
4) Het verkeer. Ze rijden hier als idioten. Men haalt het liefst in over een verdrijvingsvak in een bocht voor een helling als er een vrachtwagen aankomt, en dan maar hopen dat de tegenligger de berm in gaat. Ook de kwaliteit van de wegen en het gebrek aan snelwegen. Voor 100 kilometer ben je makkelijk 2 uur onderweg.
5) Niet nakomen van afspraken: het brabants kwartiertje was ik wel al gewend maar hier hebben we het vaak over het Tsjechisch weekje. Terugbellen doet men echt nooit.

Ik als Nederlander ben gewend aan snelheid, efficientie, klant-is-koning principes etc. Dat is hier wel anders, maar goed dat is misschien ook juist wel een van de redenen dat we hier naartoe gekomen zijn: Geen stress, morgen is nog een dag lijkt het motto van veel Tsjechen en dat is eigenlijk wel een gezond motto!!

Willem
CZ Home&Garden is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-07-08, 15:44   #102
Lid

Nationaliteit:
Citaat:
paddestoel schreef:
Bericht bekijken
De meeste Nederlanders op dit forum zijn vaak heel lyrisch over Tsjechië.

Ik zal graag het volgende aan de Nederlanders die al naar Tsjechië verhuist zijn/geëmigreerd en daar dus nu permanent wonen willen vragen:

Wat voor zaken vinden jullie in Tsjechië onaangenaam, irritant of vervelend?

En is er iets wat jullie daar nu missen?

Ooit spijt gehad van de emigratie?
het enige echte wat ik ontzettend irritant vindt om nederlanders tegen te komen die 1 of 2 keer te Tsjechie zijn geweest alleen maar hypernova en de spar weten te vinden en vervolgens door een nederlandse bril kijken om dan te vertellen hoe arm Tsjechie is, wie heeft de meeste hypotheek op hun woningen Tsjechen of Nederlanders goeie he ??????
jean-paul is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-07-08, 23:05   #103
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Kun je dat Nederlanders die hier 1 a 2 keer geweest zijn kwalijk nemen?Nee toch?Zelf moesten wij ook flink wennen in het begin en waren ook blij met de Hypernova etc...en nog steeds hoor.
En Tsjechie arm?Ja en nee.Heb je in Ned precies hetzelfde toch?
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-07-08, 23:10   #104
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
Citaat:
jean-paul schreef:
Bericht bekijken
het enige echte wat ik ontzettend irritant vindt om nederlanders tegen te komen die 1 of 2 keer te Tsjechie zijn geweest alleen maar hypernova en de spar weten te vinden en vervolgens door een nederlandse bril kijken om dan te vertellen hoe arm Tsjechie is, wie heeft de meeste hypotheek op hun woningen Tsjechen of Nederlanders goeie he ??????
Op zich een hele goede opmerking waar ik achter kan staan. Onderschat echter het groeiende aantal hypotheken niet die afgesloten worden in Tsjechie. Jonge mensen die graag een eigen flat of woning willen hebben, kunnen dit niet aankopen zonder een hypotheek. In sommige gevallen beschikken ouders mogelijk over wat spaargeld en die helpen hun kinderen daarmee. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Verder zullen de oudere Tsjechen hun toenmalige hypotheek wel afgelost hebben en kun je stellen dat die door het leven gaan zonder hypotheek. Dat is op zich ook maar goed, want die mensen krijgen vaak een klein pensioen en kunnen daar nauwelijks van rondkomen. Als ze dan ook nog eens een hypotheeklast zouden hebben, dan zouden ze dat niet kunnen opbrengen.
In Tsjechie heerst armoede. Er is een grote groep van mensen die met hun geld het einde van de maand niet halen. De maanden zijn te lang of het geld is te weinig.
dutch is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-07-08, 02:40   #105
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
jean-paul schreef:
Bericht bekijken
wie heeft de meeste hypotheek op hun woningen Tsjechen of Nederlanders goeie he ??????
Er is één groot verschil!!...De oude hypotheken in Tsjechie moesten in 20-22 jaar afgelost zijn... Een aflossingsvrije hypotheek kende men toen niet!!..En tot voor zover ik weet, is dit vaak nog zo.

Char.

__________________________________________________ _
Char. ...kan het fout hebben...
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-07-08, 07:15   #106
Actief Lid

feertje22's avatar

Nationaliteit:
En er is nog één groot verschil.

In Nederland kent men nog steeds de hypotheekrente aftrek zonder welke een groot gedeelte van de bevolking niet eens de benodigde hypotheek had kunnen nemen. In Tsjechië is dat denk ik niet zo.

Maar ook ik kan het mis hebben.
feertje22 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-07-08, 10:14   #107
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
dutch schreef:
Bericht bekijken
In Tsjechie heerst armoede. Er is een grote groep van mensen die met hun geld het einde van de maand niet halen. De maanden zijn te lang of het geld is te weinig.
Dat zal toch niet waar zijn, Dutch? In Africa heerst armoede.
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-07-08, 10:16   #108
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
[quote=char;236377]Er is één groot verschil!!...De oude hypotheken in Tsjechie moesten in 20-22 jaar afgelost zijn... Een aflossingsvrije hypotheek kende men toen niet!!..En tot voor zover ik weet, is dit vaak nog zo.
Een hypotheek is in Tsjechië een vrij recent verschijnsel. Er zijn dus ook geen oude hypotheken van oude Tsjechen die al of niet afgelost zijn.
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-07-08, 10:57   #109
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lesnìnka schreef:
Bericht bekijken
Een hypotheek is in Tsjechië een vrij recent verschijnsel. Er zijn dus ook geen oude hypotheken van oude Tsjechen die al of niet afgelost zijn.
Zo is dat, tijdens het communisme waren er geen "eigen woningen" en dus geen hypotheken, hoogstens hadden mensen een "Chata".
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-07-08, 11:21   #110
Actief Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
CZ Home&Garden schreef:
Bericht bekijken
We wonen hier nu ruim 2 maanden en nu eindelijk is zo ongeveer alles wel geregeld: Verzekeringen, auto kopen, telefoon en internet aansluiting, bankrekening openen etc.
Man, dat is vliegensvlug!
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels