|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#51 |
|
Nieuw Lid
|
Er komen wel hoog opgeleidde uit Tsjechie. Misschien omdat ze daar het ´erin stampen´ ???
Is het zo dat alles zooooo streng is en je wordt gehersenspoeld? Welke Tsjech op dit forum die in tsjechie op school hebben gezeten kan daar antoord op geven??? |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Actief Lid
|
Ik weet het van me vriendin die daar heeft geleerd en omdat haar dochter van 13 daar gymnasium doet.
de leraar verteld wat en je moet het word voor word opschrijven dan vraagt ze een leerlingen op te lezen wat ze heeft geschreven als het iets anders is ben je fout. kortweg, het gaat om de uitkomst niet erom dat je weet hoe de som werkt Een ander is dat ik heb gehoord dat op een universiteit/hoger school ( naar basisonderwijs) komen is voor veel tjeche lastig. ze hebben het geld niet of komen op een wachtlijst waardoor ze 1 jaar niks hebben.gaan ze maar taalschool doen of in het buitenland werk zoeken |
|
|
|
|
|
#53 | ||
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
Ik vraag me na 2 jaar erg af hoe het loopt en of het mee of tegenvalt. Tanja Citaat:
Als je dat van te voren weet, is de vraag hoe je daar als buitenlander mee omgaat. Ga je je 100% aanpassen in het kader van de 'intergratie' (misschien ten kostte van jezelf en je kind), ga je proberen wat je kunt om het naar je eigen zin te zetten (misschien niet helemaal eerlijk tegenover de Tsjechen) of kies je voor een school met een aangetoonde andere instap (internationale school - motessori -etc) Ik onderschrijf trouwens wat TMvM schrijft. |
||
|
|
|
|
|
#54 |
|
VIP Lid
|
Als ik het mag vragen, heb jij ervaringen met onderwijs in Tsjechie, en zo ja, welke richting heb jij gekozen?
|
|
|
|
|
#55 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
klussen dienst? (voor Nederlanders) tegelzetten, installatietechniek , metselaars en stucadoor`s hebben ze vaak nodig. Dus leren van de taal is het eerste wat gedaan moet worden. Tsjechie is volop in beweging, ga mee met de trent. Jullie hebben ervaring opgedaan in Nederland, welvaart en snel iets realiseren. Door goede duidelijke communicatie en aan de afspraken houden. Logistiek kennen ze daar ook nog niet, dus ? genoeg om over na te denken. |
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
Ik heb ervaring met het onderwijs in zowel Nederland als Tsjechie, maar als docent, niet als leerling. In Nederland heb ik de docentopleiding Engels gedaan en les gegeven op verscheidene middelbare scholen. In Tsjechie heb ik les gegeven op een prive gymnasium (Praag) en een 'normale' gymnasium en in Nejdek heb ik les gegeven op een 'lagere school' - maar wel de hogere groepen. De lagere school is hier tot 15/16 jaar, dus van 12 - 15 heb ik les gegeven. |
|
|
|
|
|
|
#57 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
Er staan o.a. ook Dalton scholen genoemd. 8 van deze scholen zitten in Brno en werden opgericht in samenwerking met Nederland (Utrecht): http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?...pdrw=0&id=4350 . De coordinator van dit project was Roel Rohner : http://home.wxs.nl/~rohne002/ . Misschien zou hij jullie ook kunnen helpen. Ik ben zelf een Tsjechische, ben naar een traditionele CZ school gegaan en heb geen trauma's aan overgehouden....maar dat is inmiddels ook jaren geleden en eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat traditionele onderwijs er tegenwoordig in CZ eruitziet....Ik heb de site van de alternatieve scholen gelezen en het sprak me veel aan. Maar zoiets is natuurlijk heel persoonlijk. |
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
Moderator
|
Citaat:
Hersenspoelen is wel een erg zwaar woord: net zo goed als dat een nederlandse leerling zich "vrij moet kunnen ontwikkelen" zou dan ook onder deze categorie moeten vallen. Resultaat is dan, dat wordt je met een ander systeem geconfronteerd, vind men het vreemd.... Zoals Jana al schreef (en ook door mij elders is verwoord) - het Tsjechisch schoolsysteem produceert echt geen mislukkelingen, geknakte en getraumatiseerde mensen. En als je mij heel persoonlijk vraagt, ik zou een lichte voorkeur geven aan het Tsjechische systeem....
|
|
|
|
#59 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
|
|
|
|
#60 |
|
Actief Lid
|
Ik heb er zelf natuurlijk niet geleerd maar het is wat ik van mij vriendin hoor die 100% tjechs is en een dochter heeft.
dom voorbeeld misschien maar ze hebben daar een systeem dat je verschillende sooten lijntjes papier hebt,als je de verkeerde heb krijg je de wind van voren van je leeraar. dan denk ik toch van jo wat maakt het uit? een lijntje is een lijntje |
|
|
|