|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#141 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi Mensen,
Ik ben nieuw hier op het forum! Mijn zoontjes zijn 4 en 6 en wij willen graag een s.r.o. oprichten in Tsjechie. Nu ben ik mij aan het verdiepen in het onderwijs en wat ik hier in het forum kan lezen spreekt me wel heel erg aan. Vooral de Internationale en de alternatieve scholen spreken mij aan. Van de zomer gaan we met onze camper rondtrekken in Tjschie, we gaan wat projecten bekijken en ik zou het geweldig vinden om dan met Nederlands sprekende mensen in contact te komen. Ook gaan we de scholen in de buurt van die projecten eens bekijken, jammer genoeg zijn ze dan wel gesloten. Maar zo kunnen we wel de afstand enzo meten. Is er in Tjschie ook speciaal onderwijs ? ( zoals ze dat hier noemen! ) Mijn jongste zoontje van 4 begeleid ik nu bij het spreken en ben dus gelijk via internet hem Tsjechisch aan het leren. Omdat hij Dyshpraxie heeft wil ik me daar toch goed op voor bereiden voor we daadwerkelijk verhuizen. Be3dankt in ieder geval al aan iedereen voor de info die ik tot nu toe gelezen heb. Isabelle, Hulst, Zeeuws-Vlaanderen. ![]() |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Actief Lid
|
Natuurlijk heb je in Tsjechië ook speciaal onderwijs. Dit type school heet zvláštní škola.
|
|
|
#143 |
|
VIP Lid
|
Je kunt zelfs via een aanvraag per e-mail van de ambassade in Den Haag een lijst krijgen van alle speciale scholen in het hele land. Ik heb hem gehad, maar per ongeluk gewist.
|
|
|
#144 |
|
VIP Lid
|
En internationale scholen zijn er ook met als voertaal Engels, Duits of Frans. Veel expat kindren ziiten erop, informeer maar is bij de nederlandse vereniging in CZ. Neem wel een dikke, goedgevulde portomonee mee!
Alternatief is een tsjechisch gymnasium (in Praag) waar in het engels het tsjechische lesprogamma wordt gevolgd, je portomonee hoeft hier niet zo dik gevuld te zijn maar de toelating is byzonder streng! (je kinderen zijn er welliswaar nog te jong voor). BTW: jullie willen een SRO oprichten, maar een SRO is geen doel maar een middel, tot wat? P. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
tot nu toe kan ik maar 2 internationale scholen vinden, 1 in Praag en 1 in Osrtava. Nog 1 int. school in Olomouc, maar zoals ik al had geschreven die is bijna ter ziele ivm te weinig (expat)kinderen. Momenteel zitten onze kids hier en wij zijn zeer tevreden.
Dan nog de Europesche school in Brno en welke nog meer??? |
|
|
|
|
|
|
|
#146 |
|
VIP Lid
|
Ik geloof dat er niet meer zijn. Maar volgens mij zoekt ze niet naar een int. school, maar naar een speciale school, voor een kind met een ontwikkelingstoornis. Ik zit nl. met hetzelfde probleem, mijn kind met PDD-NOS gaat hier in Nederland naar speciaal onderwijs.
|
|
|
#147 |
|
Actief Lid
|
Mijn indruk is dat het onderwijs op de zgn. zvláštní škola (LOM-school) hier niet van al te hoog niveau is. Maar dit is gebaseerd op slechts één bezoek aan zo'n school en de ervaringen van een kennisje dat op zo'n school zat omdat ze dyslectisch is. Misschien heeft iemand hier meer ervaring mee? Dat is misschien voor mensen die overwegen een Nederlands kind op een Tsjechische LOM-school te doen wel van belang.
|
|
|
#148 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi leuk al die reacties !
Ben wel al een beetje wijzer geworden. Hier volgt mijn zoontje gewoon onderwijs, hij heeft een hoog IQmaar dus het onvermogen om goed te spreken. En raar maar waar met met de Tsjechische woordjes die we aan het leren zijn heeft hij minder moeite...???? ( Misschien omdat het weer een uitdaging voor hem is en hij het wel heel leuk vindt om te leren ) ps. S.R.O. als middel om een pension met camping over te nemen / te renoveren. We gaan van de zomer een paar weken met onze camper wat projecten bekijken, dus als je het nier erg vind dat we een nachtje mogen camperen in je tuin????? Laat maar weten. Groetjes en al heel veel bedankt voor alle info. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Legende
|
bron : Prague Daily Monitor
http://launch.praguemonitor.com/en/5...nal_news/3697/ Duitsland en Tsjechie hebben een verdrag getekend waarmee wederzijdse burgers hun universiteitsbull geaccepteerd zien in beide landen. op deze manier wordt het makkelijker voor academici om over de grens aan de slag te gaan.
|
|
|
|
#150 |
|
Legende
|
Dag der leraren
De Tsjechische scholen vieren vandaag de "Dag der leraren", naar aanleiding van de 415° verjaardag van de geboorte van Jan Amos Komensky, zeg maar Comenius. De filosoof en pedagoog wordt beschouwd als de vader van de moderne opvoeding, hij is geboren op 28 maart 1592 in Uhersky-Brod.
radio.cz
|