Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Wonen & Werken
Onderwijs in Tsjechië

Onderwijs in Tsjechië

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 10-09-06, 16:00   #91
JipJan
Volwaardig Lid

JipJan's avatar

Nationaliteit:
Ha Smajlik,

bedankt voor je reactie en ik ben natuurlijk niet boos, vind het juist leuk om van gedachten te wisselen.

Ik denk dat we nu wel het meeste hierover gezegd hebben... of heeft er iemand nog vragen? :-)

Tanja
JipJan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-09-06, 16:09   #92
Smajlík_M
Moderator

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
JipJan schreef:
en ik ben natuurlijk niet boos,
Tanja
oef, gelukkig maar
Oud 10-09-06, 17:58   #93
Tabe
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
interessante discussie !!

Interessante discussie !!
Ik heb lang getwijfeld om te reageren. Per slot van rekening ben ik geen leraar/onderwijzer/ docent o.i.d.. Toch maar; bij deze....

Wat ik mis in de discussie tussen Smajlik, meneer Baan en onder andere Tanja , is het verschil in leerlingen. Of ik moet in de vele postings over dit onderwerp iets gemist hebben. Meneer Baan spreekt uit ervaring opgedaan in zijn eigen Nederlandse werkomgeving. Smajlik en Tanja zijn beiden op de hoogte van de onderwijssituaties in beide landen.

Meneer Baan lijkt mij een bevlogen onderwijzer die probeert zijn pupillen op zijn manier bij de les te houden. Ik denk dat het over het algemeen kinderen zijn met een mogelijk lager dan gemiddeld IQ. Dankzij mensen als meester Baan, en het systeem waarmee zij mee moeten werken, blijven kinderen langer op school en is er minder schooluitval. De kinderen hebben daar baat bij en ik ben er van overtuigd dat ze wel degelijk, mogelijk spelenderwijs en al plaatjes kijkend, veel leren.

Iets anders is het bij kinderen met een gemiddelde of bovengemiddelde intelligentie. Van hun kan en mag meer verwacht worden. Eigen initiatief, maar ook het stomweg "rijtjes" uit het hoofd leren. Soms is het een nadeel dat deze kinderen de laatste jaren veel mondiger - soms bij het brutale af - zijn geworden. De discipline is wegge-ebd, de laatste jaren. Maar dat neemt niet weg dat voor de meeste kinderen door het huidige onderwijssysteem in Nederland veel kansen worden geboden.

Zelf ben ik van de generatie van het opsommen van rijtjes. Bij rekenen, aardrijkskunde, taal noem maar op. Tot vervelens toe. Dat heb ik met heel veel moeite volgehouden tot de tweede klas van de MULO. Toen had ik het wel gezien. Persoonlijk denk ik dat het huidige onderwijssysteem mij meer en veel betere kansen had geboden.

Waarom nu deze reactie !. Ik denk dat de onderwijssystemen van de beide landen niet of nauwelijks met elkaar te zijn vergelijken. Hier heb je zijn voors en daar heb je zijn tegens of andersom. Het hangt helemaal van het kind af of hij het "systeem " kan volgen en of er alternatieven zijn. Ik denk dat wij dan , hier in Nederland, redelijk goed af zijn. Nogmaals; ik ken de tsjechische situatie niet.

We hebben drie kinderen. Alle drie met een verschillende mentaliteit en intelligentie. En alle drie zijn ze, mede door het Nederlandse schoolsysteem, goed terecht gekomen. De ene door "plaatjeskijken" bij een meester Baan, de ander door het leren van "rijtjes" en de derde, ondanks zijn luiheid, door zijn pure intelligentie.

Wat voor mij wel zou mogen: Wat meer discipline op de scholen zonder dat er te veel gemorreld wordt aan de zelfstandigheid van de jeugd. Dus (misschien) een beetje meer Tsjechisch ???
Oud 10-09-06, 19:00   #94
Baan
Actief Lid

Baan's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Tabe schreef:
Interessante discussie !!
Bedankt voor de reactie`s
Je wilt graag een opmerking plaatsen of er een draai aan geven ,dat doe je spontaan.
Het onderwerp en de vragen waren te uitgebreid en te complex om in twee dagen zo te schrijven dat het voor een ieder duidelijk wordt
Het is al snel een lang verhaal en dat bevordert de leesbaarheid niet.
De leeling verschillen worden te weinig belicht.
Bedankt Tabe daar hebben we geen rekening mee gehouden, maar ja dat hebben we overgenomen van onze minister, sorry maar die basisvorming is ``standaard`` voor iedere leerling.
Nu dat ``standaard`` systeem ruimer is geworden (anders was het mislukt) gaan we daar ook anders mee om, en dat heeft voor de leerlingen weer zijn voordelen.
Je kunt dus met de projecten en bedrijfs situatie`s(zie vorige artikel) meer aandacht geven aan de leerling die het niet weten
Op de reactie van Smajlik_M dat we de ``LAT`` gewoon naar beneden halen het volgende .
De leerling komt op kader of op basis niveau binnen en heeft die capaciteit.
Stel: Hij heeft geen zin om zijn best te doen, en kan met zijn cijfers uit de SE`s geen goed resultaat halen met het examen op kader niveau.
Hij moet de klas Kader overdoen, hij mag dus niet kiezen om op basis examen te doen.
(basis zijn minder vakken en is iets eenvoudiger)
Het Standaard van de minister is niet vrijer geworden bij de examens
``DE LAT BLIJFT NOG EVEN HOOG LIGGEN``.
Omdat niveau te bereiken zoeken wij op school naar ideeën, om dat op een ``leukere`` manier te bereiken.
Hierdoor hebben de leerlingen meer plezier, gemotiveerder en zijn er beter bij betrokken.
Hun zijn verantwoordelijk voor het eindresultaat. Het liefst met zo weinig mogelijk hulp van de leraar. En dat lukt is mijn ervaring.
Er blijven nog genoeg zaken liggen die ook nog aan de orde komen, als het aan mij ligt.
Maar dan moeten er vragen gesteld worden.
Baan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-09-06, 15:22   #95
Smajlík_M
Moderator

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
Voor diegenen, die het Tsjechisch machtig zijn:

1 sept jl. verscheen er een artikel op novinky.cz dat van eeen OECD rapport blijkt dat de Tsjechen qua opleiding in de top 4 van Europa zitten (Na de Denen, Letten en Esten). Met name voor wat betreft de middelbare scholen (daar hadden we het toevallig over)

12 sept publiceerden zij dat er in CZ minder Universiteitsstudenten zijn dan elders....

Heb nog geen tijd gevonden om dit alles te vertalen, maar wellicht dat op een OECD site dit ook in een toegankelijker taal staat)

een andere link: http://www.radio.cz/en/article/58175
of http://www.cee-socialscience.net/arc.../article1.html
Oud 12-09-06, 20:04   #96
Baan
Actief Lid

Baan's avatar

Nationaliteit:
Onderwijs in Tsjechie

Onderwijs:
Het onderwijs in Tsjechië heeft een best hoog niveau en wordt voor een groot deel gefinancierd door de overheid. Na de val van het communisme zijn veel privé-scholen bestuurd door kerken. Ook gaan er sinds die tijd steeds minder leerlingen naar het beroepsonderwijs, terwijl steeds meer leerlingen naar het hoger onderwijs gaan.
Bijna 90% van alle kinderen tussen de drie en zes jaar bezoekt de “kindergarten”. Vanaf zes jaar volgen kinderen basisonderwijs van groep een tot en met vijf. Daarna volgt het secundaire basisonderwijs van groep zes tot en met negen. De meeste kinderen vervolgen hun onderwijs op een school voor hoger secundair onderwijs, dat is verdeeld in drie richtingen.
1) de gymnasia, die een algemene opleiding geven die voorbereidt op universitair onderwijs. Verder is er nog beroepsonderwijs en zijn er technische opleidingen die drie en vierjarige opleidingen geven.
Universiteiten geven vijf- of zesjarige opleidingen. De Praagse Karels Universiteit werd gesticht in 1348 en was de eeerste universiteit in Europa ten noorden van de Alpen en ten oosten van Frankrijk. Jaarlijks heeft deze universiteit ca. 27.000 studenten en ca. 3500 leraren en professoren.
Sinds 1990 ontstonden er veel privé-scholen, met name in het middelbaar onderwijs. In het schooljaar 1998/1999 bezochten ca. 1,2 miljoen kinderen het basisonderwijs, ca. 450.000 kinderen de verschillende typen van middelbaar onderwijs en ca. 236.000 studenten volgden hoger onderwijs.

Bron: http://www.scholieren.com/werkstukken/15675
Opleidingsniveau
Een belangrijk kenmerk van de Tsjechische beroepsbevolking is de hoge opleidingsgraad. Het Tsjechische onderwijssysteem kent negen jaar basisonderwijs waarna beroepsonderwijs en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs volgen. Ongeveer 80 procent van de beroepsbevolking heeft naast de verplichte negen jaar basisonderwijs ook voortgezet onderwijs genoten. Binnen het voortgezet onderwijs rondt bijna 13 procent van de beroepsbevolking de universiteit of gelijkwaardig hoger onderwijs af. Tsjechen hebben een lange onderwijstraditie in technische vakken.
Veel aandacht gaat binnen het onderwijssysteem naar de nodige verbetering van de talenkennis. Met het programma 'English for Everyone' wil de Tsjechische overheid de beheersing van Engels bevorderen. Engels is inmiddels de tweede taal in Tsjechië geworden. Eenderde van de bevolking kan communiceren in het Engels. Zo'n 90 procent van de scholieren heeft Engels in het pakket. Door de nabijheid van Duitsland en de economische banden is Duits na Engels de belangrijkste buitenlandse taal in Tsjechië.

http://www.onderzoekinformatie.nl/nl/oi/nod/classificatie/A84200/#onderzoekschool
Ja we moeten als Nederlander van de rapporten leren.
Maar kom toch nog een dezer dagen met een andere opzet, lees doel.
Waar we meer aan zullen hebben dan wetenschappelijk onderzoek.
Wie onderzoekt het? juist één gestudeerde HBO er .
Niets mis mee natuurlijk maar dat is niet wat ik wilde bereiken.
We gaan emigreren en dan? waar moeten we op letten
Baan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-09-06, 08:10   #97
Krulletje
VIP Lid

Krulletje's avatar

Nationaliteit:
En ik zit inmiddels met een nieuw probleem. Het wordt mijn dochter van 12 langzaamaan duidelijk dat wij het menen met onze plannen. Zij viel gisteren dan ook behoorlijk uit over onze ideeen. In het kort samengevat: Ze wil niet naar een Tsjechische school omdat ze de taal niet machtig is. Tegenwerpingen van mij dat zij op haar leeftijd juist die taal nog redelijk snel op kan pikken, mogen nog niet baten. Wie kan mij delen in zijn of haar ervaringen met kinderen in deze leeftijd? Ik kan een hoop zeggen, maar wat weet ik er nou van? Uit de mond van iemand met ervaring zal het allicht overtuigender zijn.
Oud 13-09-06, 08:34   #98
Lisa F.
Actief Lid

Nationaliteit:
En zijn jullie al bezig met Tsjechisch leren? Daar zou ik echt vantevoren mee beginnen, zeker als je kinderen hebt die je misschien ook eens met hun huiswerk zou willen helpen.

Hoe dan ook, of je er nu mee begint of pas in Tsjechië, voor je kind wordt de eerste kennismaking met de taal hoogstwaarschijnlijk een schok, want je hebt natuurlijk wel het land met zo'n beetje de moeilijkste taal van Europa uitgezocht. Ik weet nog goed hoe moeilijk ik, talenfreak, het zelf vond toen ik er op mijn 20e aan begon. Om het je enigszins voor te stellen: bedenk hoe moeilijk je Frans vond en vermenigvuldig dit met minstens twee. Dan zit je ongeveer aan de moeilijkheidsgraad van het Tsjechisch. En bedenk ook dat je je zelf misschien met halfbakken Tsjechisch zult redden, maar dat je kind de taal in korte tijd echt goed onder de knie moet krijgen.

Echt een opbeurend bericht is dit natuurlijk niet, maar het is ook niet iets dat onderschat moet worden. Voor een kind van onder de tien lijkt het me nog wel te doen, maar voor ouder... Je kind zal waarschijnlijk al dertien zijn als jullie echt gaan en als ik eerlijk mag zijn - het lijkt me heel, heel moeilijk voor je kind.
Oud 13-09-06, 08:42   #99
Krulletje
VIP Lid

Krulletje's avatar

Nationaliteit:
Ik ben inderdaad al druk bezig met een thuiscursus, maar m'n dochter wil er niet naar kijken. Zij zegt dat ze alleen maar een internationale school wil. Maar stel je dan het probleem niet alleen maar uit?
Oud 13-09-06, 08:47   #100
JipJan
Volwaardig Lid

JipJan's avatar

Nationaliteit:
Voor het eerste jaar misschien geen slecht idee? Kan ze vast een beetje aan het land / cultuur wennen en wat Tsjechisch leren. Dan kan je daarna verder kijken of ze alsnog naar een Tsjechische school gaat. Staat ze in ieder geval sterker in haar schoenen.
Ik ben het eens met Lisa. Het zal heel moeilijk zijn en al zeker als ze er zelf tegenop ziet.

Tanja
JipJan is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed