![]() |
|
|
#81 |
|
VIP Lid
|
Gezien ik gisteren vanuit de Randstad naar Groningen en terug reed – toch maar na jarenlange abstinentie de trein gepakt – had ik veel tijd om over deze discussie na te denken en zal nog een paar opmerkingen neerzetten…. Thuisgekomen na 6 uur NS-safari, was ik ietwat te moe om te typen, dus nu maar even:
Dat we geconstateerd hebben dat schoolsystemen in CZ en NL verschillend zijn, hebben we uiteraard meer dan genoeg gedemonstreerd (immers, dat was ook het uitgangspunt van deze discussie). Toch heb ik het gevoel, dat we schijnbaar langs elkaar heen communiceren, en er in jullie antwoorden veel verkeerde vooroordelen bestaan over het CZ-systeem. Het CZ systeem wordt “schools“ genoemd – stampen van rijtjes, weinig inbreng van leerlingen, etc. - Vanuit het NLoptiek, dat dit zo goed blijkt te werken, neig je als lezer naar de conclusie dat het dus beter zou zijn. Ik begrijp ook wat jullie insteek om de leerlingen „bij de les te houden“ (het interessant te maken). „de leerlingen zijn klanten“. Echter als je goed nadenkt over deze benadering, kun je nergens stellen dat, indien je je kinderen naar een CZ-school zou sturen, zij slechter af zouden zijn. Uit ervaring wil ik toch nog aantonen dat het tegendeel waar is – hoe goedbedoeld jullie enthousiaste benadering ook mag zijn – om daarmee het CZ-systeem als slechter te bestempelen vind ik namelijk geheel niet terecht. Ten eerste wil ik nog even ingaan op de vergelijkingen dat je in NL de leerlingen naar hun mening vraagt, en in CZ ze hun mond moeten houden, geen inbreng dus, c.q. geen creativiteit. Ik denk dat je misschien net een geval hebt gezien, wat misschien een momentopname van een school/docent is geweest, dit echter in geen geval het CZ-systeem van nu is. Elk docent is vrij om op welke meer of minder creatieve manier dan ook de voorgeschreven lesstof aan het eind van het jaar af te ronden. Dat de CZ schoolbanken netjes in het gelid staan is misschien op een school, of in een klas het geval; er zijn ook duizenden andere gevallen waar dit allang is veranderd. M.a.w. de vergelijkingen die gepresenteerd worden zijn snapshots die hier als ten onrechte representatieve systeem-cliche’s worden voorgehouden. Waar we het juist wel over hebben, is dat je in CZ onnodig rijdtjes zou stampen (dus de daar lat te hoog ligt, en het verkeerde methodiek toegepast wordt) en in NL de lat aangepast wordt, omdat men in NL van mening is, dat leerling „probleemoplossend moeten leren denken“. Communicatie, teksten-plaatjes,… Alle mooie voorbeelden ten spijt, ik verwonder mij over deze naiviteit: Taal (verbaal, geschreven en anderzijds) is het enige middel tot communicatie. Hoe beter je je taal kent, hoe beter je in staat bent jouw ideeen over te brengen aan een ander. Taalvaardigheid is dus een vereiste voor je functioneren. Bovendien, analytisch denken (probleemoplossend denken) kun je slechts stimuleren en trainen, door veel lezen en dan niet op een Jip-en-Janneke niveau. Die trend van korte bondige zinnetjes gebruiken, is funest voor het analytisch denkproces, dat je soms kromme tenen krijgt als je luistert hoe sommigen redeneren (op radio, tv,…). Je verliest vaardigheid om grote lijnen te zien, mensen niet eens meer een zinnig betoog kunnen houden, zonder na 3 zinnen te moeten spieken, of alweer vergeten zijn waar de vraag over ging. De concentratiespanne is steeds korter aan het worden. Probleemoplossend denken is ook zo’n modewoord, waarvan mij een onaangenaam gevoel bekruipt wanneer men zo glunderend vertelt dat dit „je-van-het-is“ om de leerlingen mee te geven, maar men het wiel weer eens heruitgevonden heeft. Dit proces, is al miljoenen jaren oud en ene eerste vereiste om te overleven. Zouden we dat probleemoplossend denken nooit hebben gehad, dan had de mens nooit uitgevonden hoe hij zelf een vuurtje kon maken en liepen we nog mamoeten te jagen. Natuurlijk, dit denken is ook belangrijk, maar van kind af aan, doen we dat bewust of onbewust in onze hele ontwikkeling, en dat het nu zo’n modewoord is geworden is een beetje blij zijn met een dooie mus. Ja inderdaad, de leerling moet dit probleemoplossend denken verder aangeleerd worden, met name in toepassing op hedendaagse situaties. Echter ben ik er heilig van overtuigd dat hen uitrusten met een goeie taalvaardigheid (naast natuurlijk ook andere vakken als wiskunde, etc – maar voor de sake-of-arguement houd ik me nu even beperkt tot dit voorbeeld). Ga je de lat lager leggen, omdat de leerling geen zin heeft in teksten, en je beperken tot plaatjes kijken, dan blijft die leerling blijkbaar wel langer naar school gaan omdat hij plezier heeft in de speelse lessen,… maar je holt wel iets uit. Zijn analytisch denken zal niet optimaal gestimuleerd worden. Daarbij wil ik zeker opmerken, dat een leerling absoluut geen klant is van een school, en juist veramerikaniseerde aanpak mij heel erg verontrust. Als school verkoop je geen commerciele producten waar een ieder vrij en blij even gaat shoppen. Dat zal niemand mij wijsmaken. De leerling is zelf helemaal niet in staat om de immateriele waarde van onderwijs in te schatten. Elke puber heeft een hekel aan verplichte boeken lezen (een uitzondering daargelaten natuurlijk), heeft een hekel aan vroeg opstaan om naar school te gaan, wil liever lekker chillen in het winkelcentrum, of de hele nacht stappen. Als je het onderwijssysteem gaat aanpassen aan de leerling, dan kun je straks de scholen gelijk gaan sluiten. Kinderen vanaf het moment dat ze gaan kruipen hebben een aangeboren neiging de grenzen te verleggen (vingertje in het stopcontact? Mama zegt nee, toch maar proberen…). Kinderen moeten – zolang je niet wilt dat ze hun vingertje inderdaad in dat stopcontact gaan steken – toch moeten aanleren dat dat niet kan. Hoe je het doet? Afplakken met dekseltje, of 20 keer kind weghalen. Vind kind niet leuk, maar het moet toch. Sinds de jaren 60 (of liever gezegd 70) is de opvoedig in Nederland in een heel andere richting gegaan. Uiteraard zul je je kinderen niet moeten afranselen, dus er zijn ook wel goede verbeteringen geintroduceerd – even om in elk geval ook aan te geven dat ik ook niet tegen alles ben, hoor. Echter zie toch dat (en dat is mijn subjectieve waarneming) de zgn mondige burger eerder grof en hondsbrutaal is, mensen geen enkele fatsoen of discipline meer hebben… Ouders steeds vaker met opvoedingsproblemen bij consultatieburo’s of gezinstherapeuten zitten (of er geen zin meer in hebben). Vandalisme en mislukte HALT projekten… Daarbij een geval van een kennis: dochter steeds met hakken over de sloot overgegaan, examen en herexamen gezakt. Pas volgend jaar na nog een herexamen uiteindelijk net geslaagd… naar de PABO. En dan ook dat resultaat van de belabberde wiskunde-test van PABO studenten. Ik vind het echt zorgelijk, dat de huidige tieners, twintigers en soms zelfs al dertigers, zo vreselijk slecht nederlands spreken en zeker al helemaal slecht schrijven. Het slechte niveau van parate algemene kennis. Dit werkt uiteindelijk ook door in hun maatschappelijk functioneren. Met Google kun je weliswaar veel info opzoeken misschien, maar ze hebben geen enkel inzicht hoe waarschijnlijk het is dat deze info daadwerkelijk correct is. Als ik zou schrijven dat Tsjechie naast Iran en Azerbaidjan ligt, en ze knippen en plakken dit… geloven ze het ook nog, omdat een kritische benadering ook al teveel moeite gaat worden. Je wordt mentaal lui. Het wordt dus een mentaliteitskwestie. A propos, schoot me ook het typisch Nederlandse gezegde „als je voor een dubbeltje geboren bent,…“ Ik wil het niet direkt een „calvinistisch trekje“ noemen, begrijp me niet helemaal verkeerd, maar het zit wel een beetje in jullie volksaard. Zitten wij ons eigenlijk niet vreselijk op een betuttelende manier voor de gek te houden door al die experiment-aanpak, en glijden we echt niet af in een kennisinflatie/erosie, zoals ik dat al eerder schreef? Ik merk het dagelijks – hoe objectief ik ook probeer te zijn – het is wel degelijk aanwezig. Ik ken de Nederlandse maatschappij tot in alle lagen en uithoeken (ben, denk ik de Nederlandse taal voldoende machtig om hierover vakliteratuur erop na te kunnen slaan), en ken ook de Tsjechische – langer dan menige Nederlandse forumbezoeker hier (ook het Tsjechisch ben ik ruimschoots machtig...). Daarbij heb ik zelf ook pedagogische ervaring, dus geen leek. Summa summarum zou ik willen beeindigen, dat welk systeem beter is, geheel niet is aangetoond met jullie argumenten. Ik waardeer en bewonder jullie enthousiasme, maar wederom, jullie Nederlandse bril, geeft jullie het vertrouwde gevoel bij je eigen systeem (en verwondering over het ander), en dat is een ding. Aangetoond is hiermee namelijk niets, en zeker niet dat het CZ-systeem „dus“ slechter is. Uitvalspercentage is op het VMBO is misschien het laagst (hoe definieer je de uitvals cijfers?...), maar wat wil dit nu zeggen over het succes van het systeem? O ja, over je laatste opmerking inzake dyslexie: Zelfs Einstein was dyslexisch, en wil niets zeggen, dat dyslexie betekent dat iemand veroordeeld moet zijn tot de onderlagen. Zo’n iemand heeft ook al het recht om zich normaal te kunnen ontwikkelen en die aandacht te krijgen. Geef zo’n iemand dan ook de volle kans, zodat ie ook niet dozen staat in te pakken aan het eind van de rit. Dus – ja, in CZ wordt anders lesgegeven, maar daar is niets mis mee. De eigenlijke vraag ging over kwaliteit van onderwijs in CZ, de verschillen zijn aangetoond, en een ieder kan zijn of haar kind rustig in CZ naar school sturen. Taalverschil is natuurlijk een gegeven, die je bij elke emigratie met kids tegenkomt, en is dus niet exclusief een CZ probleem. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
VIP Lid
|
Als ik het goed begrijp, is de huidige vorm van onderwijs in Tsjechie dezelfde die ik heb gehad op de basisschool. Ik ben inderdaad 26 jaar geleden van de basischool gekomen met een hoop parate kennis, waar ik nog steeds veel profijt van heb. Daartoe behoren ook de 'rijtjes'. Die grammaticale regels zijn inmiddels allemaal uit mijn hoofd weggelekt, maar dat is geen probleem omdat ik ze mij zo eigen heb gemaakt dat ik automatisch foutloos schrijf.
Mij dochter vertelde mij gisteren een verhaal waar de zin 'een koe gemelkt' in voorkwam. Ik wees haar terecht op een vriendelijke manier en zij haalde slechts de schouders op. Mijn dochter is 12 jaar en volgt de brugklas VWO, en als dit voor zo'n kind geen issue is, begin ik me toch af te vragen wat ze op die bassischool hebben gedaan de afgelopen 8 jaar. Wordt er nou nog wel geleerd of niet. Wordt er wel gehamerd op die werkwoordsvormen of denkt zo'n leraar 'Ach laat maar gaan, komt vanzelf wel'. Ook valt mij inderdaad op dat de jeugd steeds mondiger wordt, en steeds minder respect toont voor volwassenen, vooral omdat ik veel vrijwilligerswerk verricht op school. Toen ik een kind was sprak ik een volwassene aan met 'U' en ik peinsde er niet over brutaal te zijn, dat dééd je simpelweg niet. Afgelopen woensdag keken 4 leerlingen uit groep 8 mij schaapachtig aan toen ik hen de opdracht gaf een stapel stoelen op een rij te zetten, voor de luizencontrole. Na mijn derde verzoek werd pas, zeer onwillig, gedaan wat ik vroeg. Zou dit dan ook een gevolg zijn van de lossere en vrijere manier van lesgeven? Meester en juf zijn gewoon Jan en Grietje? Ik moet zeggen dat de ergernis hierover groeit en ik begin mij tevens af te vragen hoe mijn eigen kinderen zich gedragen tegenover andere volwassenen als ik niet in de buurt ben. |
|
|
|
|
|
#83 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
by the way, ik wil nu niet ineens alle ergernissen aanwakkeren ![]() |
|
|
|
|
|
|
#84 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Ik vind dit echter een volwassen discussie over een serieus en voor mij belangrijk onderwerp. We moeten er inderdaad wel voor waken dat het geen 'Welles-nietes'-discussie wordt, en respect hebben voor elkaars meningen en culturen. |
|
|
|
|
|
|
#85 | |
|
VIP Lid
|
Nee, ik bedoelde jouw ergernis over je huidige ervaringen (en dan zit je nog niet eens in de Randstad, waar het naar mijn gevoel en ervaring wel een tandje erger is dan bij jullie)
Citaat:
Het is best interessant te zien welke reacties er komen. |
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
VIP Lid
|
Ik weet wel zeker dat het in de Randstad erger gesteld is dan bij ons op het platteland. Toch is die ergernis hier ook...
T.a.v. je tweede punt, ik krijg af en toe het idee dat er mensen reageren die hun eigen mening als vaststaand feit presenteren. Heel cru gezegd: Tsjechisch onderwijs is slecht, nederlands onderwijs is goed. Het is niet mijn bedoeling op iemand op de tenen te trappen, maar ik vind dat je open moet staan voor andere meningen en zeker voor de mening van mensen die zelf Tsjechisch onderwijs genoten hebben. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Actief Lid
|
Een paar opmerkingen:
- Het verhaal van Smajlík kan ik grotendeels onderschrijven. Ik denk ook dat het Tsjechisch onderwijs lang zo slecht niet als sommigen denken. Een voorbeeld bij het nut van feiten en rijtjes leren: als ik op school niet nog zoveel grammatica had geleerd, had ik de Tsjechische naamvallen NOOIT onder de knie gekregen. Daar heb je echt veel bagage voor nodig op taalgebied. Ik ben dus erg blij dat ik nog het "strakke" schoolsysteem heb mogen meemaken in Nederland. En mocht er iemand zijn die denkt dat je ook zonder naamvallen Tsj. kunt praten, dat kan dus niet. - Wel ben ik het eens met Tanja dat het voor kinderen van boven de tien moeilijk wennen kan zijn aan het strakkere systeem in Tsjechie. - Toch, als je als ouders met kinderen van deze leeftijd wilt emigreren, dan is het m.i. ook belangrijk stil te staan bij het sociale aspect van school. Je kunt je kind naar een internationale school sturen, waar het systeem vergelijkbaar is met NL. Die is dan waarschijnlijk niet naast de deur, waardoor je kind moeilijker leeftijdsgenoten in de eigen omgeving leert kennen. Bovendien zal het dan een stuk lastiger worden om goed Tsjechisch te leren. En spreek je de taal van een land niet goed, dan blijf je je toch gauw een buitenstaander voelen. In het kader van de integratie van je kind in zijn nieuwe leefomgeving kan het dus zinvol zijn om hem naar een Tsjechische school in de buurt te sturen. Wel zou ik dan voor je gaat emigreren een goede cursus Tsjechisch volgen in Nederland. Of eigenlijk: dat zou ik sowieso doen. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
VIP Lid
|
Ik ben het grotendeels met je eens Lisa, begrijp nu ook dat internationale scholen geschikter zijn voor mensen die tijdelijk in Tsjechie verblijven.
De keuze is nog niet gemaakt, maar neigt wel steeds meer naar Tsjechisch onderwijs. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Volwaardig Lid
|
Beste Smaijlik,
Ten eerste vraag ik me af of je mijn bericht van gisteren avond hebt gelezen (pagina8) en, zo ja, dan is er dus weinig over gekomen van wat ik probeer te zeggen. Aan de andere kant is het niet zo vreemd dat we het idee hebben dat we langs elkaar communiceren, omdat we in weze 2 verschillende vragen willen beantwoorden. Ik vraag: Waarom zou het een probleem kunnen zijn voor Nederlandse kinderen om op oudere leeftijd (10+) deel te nemen aan Tsjechisch onderwijs? (Dit was de vraag van ouders die er over denken om naar Tsjechie te emigreren) Jij vraagt: hoe staat het met de kwaliteit van het Tsjechische onderwijs? Wat mij steeds meer verbaasd is dat je niet zo zeer ingaat op waarom het Tsjechische onderwijs zo goed is, maar waarom het Nederlandse zo slecht is. Ik vind het helemaal niet moeilijk om toe te geven dat het Nederlandse onderwijs niet je-van-het is. Hier 3 punten die je schreef waar ik het mee eens ben:
…maar daar ging het niet over…. zoals gezegd zou ik het er graag over hebben, om de voor- en nadelen van ieder systeem op te schrijven en uit te werken, maar dat moeten we dan hier los van doen. Ten tweede vind ik het heel vervelend dat je me woorden in de mond legt die ik niet gezegd heb en nooit zou zeggen. En naar mijn oordeel trek je die conclusies door je eigen frustraties of misschien wel het gevoel op je trots te zijn gestapt… misschien je Tsjechische bril? Hier vijf punten die je me in de mond legt en waar ik het niet mee eens ben:
Na mijn docenten opleiding Engels heb ik 2 maanden in Jablonec n.N. gewerkt op een gymnasium. (Fijne mensen, goed onderwijs) Op een prive gymnasium (ongeorganiseerde rommel met verwende kinderen) en op een openbare gymnasium in Praag (super mensen, soms wat ouderwetse ideeen, maar goed onderwijs) Vervolgens ben ik in Nejdek gaan werken op een 'zakladni skola'. Dat was een drama. De docenten waren zo ontzettend onvriendelijk tegen de kinderen. Deuren werden voor hun neus dicht gesmeten, ze werden uitgescholden en er werd keer op keer in hun neus gewreven dat het maar snotneuzen zijn. Bij vergaderingen sprak alleen de directeur en de rest zat samen over het weer te keuvelen. Zigeuners met slechte cijfers, ja natuurlijk, het zijn toch maar nietsnutten daar gaan we ons niet voor inzetten hoor. Zomaar een dagje? Nee. Ik kon mijn ogen niet geloven en heb lessen gevolgd bij verschillende docenten. De docente Duits vermelde een jongetje dood leuk dat hij maar een stommeling is en dat het met hem nooit wat zal worden. De docent geschiedenis is een leuke man, maar je moet hem niet tegen spreken want dan krijg je een klap voor je toeter. De Nederlandse ouders van de jongens hier, hebben daar ook flink tegen moeten vechten. Alleen deze school? Helaas pindakaas. Ik ben ook op andere scholen mee gaan lopen en ben uiteindelijk zelfs uitgenodigd voor een lunch met de burgemeester waarin we deze problemen hebben besproken. Hij sprak ook zijn zorgen uit over hoe dat verder moet, omdat de docenten vaak oud zijn en onbevoegd, maar het zijn de enige mensen die ze kunnen vinden. Zijn deze kinderen goed in wiskunde en rijtjes leren? Waarschijnlijk wel. Of kinderen hier iets aan over houden? Ook weer een interessante vraag. Mijn vriend is een super Tsjech, slim, onderwezen, zonder trauma's. En zo zijn er zeker miljoenen. Maar kijken we verder in het Tsjechische bedrijfsleven, dan zie je dat ook in bedrijven de leider (voornamelijk man) letterlijk de baas is en de rest volgt. (herhaling: Goed / slecht heb ik het niet over.) Als je kijkt naar het sociale leven zie je dat mensen niet zo grof zijn (herhaling: Goed / slecht heb ik het niet over.) Als ik kijk naar mijn Engelse lessen, zie ik dat veel mensen angst hebben om fouten te maken (herhaling: Goed / slecht heb ik het niet over.) Maar nu doe ik eigenlijk al weer een stap te ver. Ik zou je veel liever een vraag stellen. Zou je op kunnen schrijven wat je denkt dat goed is aan het nederlandse onderwijs en wat (uitermate) slecht, met de gevolgen voor de maatschappij / de ontwikkeling van het kind? Kijken in hoeverre we het eens worden en dan kijken we daarna naar die van Tsjechië. Of andersom. Groetjes, Tanja p.s. "Imagination is more important than knowledge" A.Einstein |
|
|
|
|
|
#90 |
|
VIP Lid
|
Tanja,
Het ging mij er niet om om aan te geven dat het CZ systeem zo goed is. Waar het mij om ging, was dat de veroordeling van het CZ systeem door anderen slechts een beoordeling was, vanwege het feit dat in NL alles anders (=beter) zou zijn. Vanwege het feit dat we vanochtend een storing hadden, heb ik mijn antwoord ook behoorlijk uit het hoofd geschreven, en ik geef toe dat ik wellicht een paar van jouw positieve(re) uitlatingen in je mail van gsiteravind geheel onterecht er niet geheel uit heb gehaald. Of dat ik je woorden in de mond zou hebben gelegd. Ik heb dus even in de vitruele black-out even de argumenten van zowel Baan als jou even gecombineerd. En was ook met name Baans lange inbreng over de speelsere manier op het VMBO blijven hangen in mijn geheugen. Ik leg jou dus niets in de mond, het is een combinatie van meerder artikelen. En het staat er eigenlijk wel degelijk als je alles leest. Om iedereen apart te beantwoorden leek me iets te omslachtig Echter een paar van jouw opsommingen zijn gezien niet alleen mijn ervaringen, alsook die van familie en vrienden die kids op CZ scholen hebben toch wel eenzijdig, althans zo kun je het systeem niet bestempelen. Al zou je 10 scholen hebben bezocht, of 20. Ik heb vanwege mijn CZ ÉN NL ervaringen geprobeerd uit te leggen of misschien sommige benaderingen die opgeworpen zijn wel terecht zijn om deze beoordeling tegen het CZ systeem te rechtvaardigen. Ik zie wel in dat jij in dit geval wel meerdere scholen heb bezocht, en dat zal jou mening wel een andere inhoud geven dan wellicht diegenen ddie het slechts van "horen zeggen" hebben. Echter zijn er ook wel genoeg andere positieve voorbeelden (helaas moet het onderwijs in CZ ook gebukt gaan onder bezuinigingen en geldtekort, dus veel onvrede onder onderwijzend personeel, etc). Dat de vraag uiteindelijk ook betrekking had op de oudere kinderen (met name de 10-jarige dochter) was mij wel duidelijk - en die is min of meer ook al behandeld in het hoofdstuk "onroerend goed gezocht". Waarom ik het specifiek toespitste op mijn stellingname, was omdat al haast bij voorhand de indruk ging ontstaan dat het CZ maar niks zou zijn voor de nederlandse kids. Niet alleen wat jij schreef, maar er zijn meer postings geweest, en die gingen tot hersenspoelen aan toe. En zoals ik al afsloot (en in de andere hoofdstukken aan Krulletje ook geschreven is) - kies je voor een tijdelijk verblijf, dan is een internationale school wel OK, maar wil je je langer vestigen en de kinderen volledig en voor langer mee laten intergreren, zou dat misschien niet zo'n voor de hand liggende optie zijn... in elk geval aspecten om over na te denken. Taalbarriere die je ook in Frankrijk, of Luxemburg of Estland zult hebben, daar ontkom je niet aan. Dus ajb niet boos zijn. Ik heb alleen getracht een algemeen antwoord te geven. Dat jij geen goed/slecht oordeel hebt gegeven, dat zag ik wel, maar vanwege oudere postings en andere meningen probeerde ik het juist in een context te plaatsen. Dus absoluut niets tegen jou hoor!!!!! ![]() |
|
|
|