![]() |
|
|
#61 |
|
VIP Lid
|
Ergerns op vakantie gaan of in een land wonen. Het is toch heel iets anders.
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Lid
|
Citaat:
Heerlijk om s ochtends wakker worden - wandelen naar de dorpswinkel voor verse broodjes - als je geluk heb en Tjsechis spreekt dan koop je een krant en wandel je naar huis onder weg groet je de bekende Tjsechen die inmiddels bijna een halve werkdag op hebben en thuis bij lekker onbijtje en krantje kan je wel de ochtend stuk slaan en s middags stap je als Nederlander in je niet te jonge Benz b.v ( vel beter auto dan die Skodatjes of Pandatjes - zoals een gewardeerde forum lid dat noemt) ) en ga je je naar een of andere 'achterlijkheid' vergapen. met het gedachte - Nou dat hebben wij het in Nederland wel beter geregeld - nou ach het is hier heerlijk en lekker vakantie S avonds ga wij lekker zonder na te denken uit eten want dat is hier toch zo goedkoop - dan kunnen wij lekker duur doen ( dat in Nederland zelfs McDonald voor ons duur is en wij supermarkt zegeltjes sparen - gaan wij niet vertellen). Je Tjsechische buurman stat inmiddels rond vier uur op om op tijd op zijn werk in Trutnov of Vrchlabi te zijn. Hij heeft redelijke salaris als voorman o.i.d. van ca kc 16000 ( € 500) . als hij tegen het einde met het trein of bus weer thuis komt dan moet er ( groente ) tuin verzorgd worden en kippen en klusjes . Zijn vrouw heeft wat simpelere werk als kassiere en komt aan het einde van de maand met welgeteld KC 8000 - komt ook rond deze tijd - of later thuis. Kinderen moeten inmiddels wel wat huishoudelijke taken doen - blijf over wasen e.t.c misschien hebben zij beiden even tijd om zomers in de tuin een pivo te drinken - en als wij dat zien denken wij - wat hebben dat die Tjsechen toch lekker leven dat wil ik ook Voor duidelijkheid - in Praag is dat nog iets erger - (en geloof mij ik weet echt waar ik over heb) Heerlike land ( moet je mij niet verkeerd begrijpen - ik geef mij hand er voor om daar( weer) te mogen leven - maar dat is toch echt wel anders dan vakantie) |
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Actief Lid
|
Ik geloof je direct.
Ik heb keer op keer weer bewondering voor de tsjechen. Zie wat een hard leven ze eigenlijk hebben, en hoe makkelijk heb ik het dan met mij 9 uur op kantoor zitten 4 dagen in de week. En zo rijk als wij dan zijn (en wij hebben maar simpele kantoorbaantjes en verdienen niet eens zo spannend). Wij gaan inderdaad luxe op vakantie in Tsjechië, want het is er schitterend en veelzijdig. En wij zien en horen daar dan over het zware levendat de gemiddelde tsjech in een dorpje heeft. Vaak en veel mensen die lichamelijk zwaar werk doen. Regels m.b.t. veiligheid en Arbo zoals de bouwvakkers hier kennen ze daar echt nog niet zo. 1x zagen we een oudere vrouw, met een handkar elke dag het door de gemeente gemaaide gras ophalen. Dit om haar dieren mee te voeren. Of het bewerken van de groentetuin. Bij ons op die leeftijd doen we dat niet meer, want dat kan ons zwakke gestel niet aan. En tja Nederlanders die in Tsjechie gaan wonen hebben doorgaans toch een ander bestaan dan de tsjechen zelf. Ik kan alleen maar bewondering voor ze uitspreken, want de meesten zijn harde werkers onder minder aangename omstandigheden dan de mijne. ![]() |
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Citaat:
en vond het nooit als iets vreselijks....mijn oude oma had altijd konijnen, schaap, twee hondjes en kippen bij haar huis, voor die ze ook zelf elke dag met kleine wagentje versgemaaide gras haalde... ze wilde niet naar bejaardetehuis "uitrusten", ze vond het hartstikke leuk haar huishouden steeds leiden, met alle beestjes en ook tuin met veel bloemen en groente.... met die ik wil zeggen - wat ziet uit als "hard leven", vonden wij eigenlijk niet zo erg als jullie... |
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Uiteraard hebben we hier ook harde werkers, echter lijkt het hier allemaal wat makkelijker geregeld en een wat luxer leven. Niet dat dat per defenitie beter is hoor, ik denk dat het beiden zijn voor en nadelen heeft. En toch bewonder ik het, want ik zou het fysieke zware leven lichamelijk niet meer aan kunnen. |
|
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
@Klarka.... ik zie lees dat je in Praag woont.... dan snap ik ook wel waar je kritische noten vandaan komen. Alhoewel het met de bureaucratie in Praag minder erg gesteld is, is de "outback" echt wel anders. De stereotype onvriendelijke ambtenaar of kassadame maak ik daar ook wel eens mee, maar goed.... als je 50 Kc per uur verdient.... stimuleert dat ook niet echt, wél? Maar je hebt gelijk.... op dat vlak kan men in CZ best nog wat leren. Maar goed.... hier in NL ookwel trouwens. We zitten wat dat betreft inderdaad in een luxe positie. Desondanks is het voor sommigen niet een 2e huis of een vakantieplek waar we lekker kunnen brassen. Ik besefte me gewoon heel goed vlak voor de toetreding bij Europa, dat ik nu mijn kans moest grijpen, en dan maar flink moest gaan lenen.... Voor Tsjechische starters is het nu net als voor Nederlandse starters in NL..... Niet te doen! Ik vind dat echt heel erg voor ze, want er zijn er genoeg die zo'n huisje zouden willen, en het niet kunnen betalen. Die prijzen daar zijn met name zo hoog opgedreven door mensen als wij die veel kwamen, en komen kopen.... De handige jongens die daar nog eens aan meehelpen door zelf de prijs voor hun provisie nog verder opdrijven, hebben het nog eens versterkt.... en nu kan de Tsjech zelf niet meer terecht. Heel erg verschrikkelijk. De zogenaamde vrijheid in onze vrije markt economie heeft velen alles behlave vrijheid gegeven. Voor een NL-er als ik die hier weinig toekomst heeft, kon hem daar nog grijpen..... en ik was net op tijd. Ik slaap een stuk rustiger te weten, dat wat er ook gebeurt.... ik nooit dakloos hoef te zijn. En het leuke is, dat vele Tsjechen die een simpel baantje hebben en van weinig moeten rondkomen, na de restitutie een hypotheek vrij huis terug "kregen" en ze al jaren gewend zijn om uit hun eigen tuin te leven.... kortom.... ook die mensen hebben nu een mobieltje en een DVD speler, met schotel antenne en digitale TV, en Playstation etc.etc. Want "het leven" waar het hier nu toch allemaal om draait, is nog steeds nagenoeg heel erg goedkoop..... Behalve als je in een grote stad als Praag woont, en geen eigen huis met tuin hebt.... dan krijg je het zwaar.... maar vergeet niet dat Praag soms duurder kan zijn in alle facetten dan Amsterdam...!!! in die zin dus niet echt goed vergelijkingsmateriaal voor de vraag Hoe is het om te leven in Tsjechie.... waarin Praag, net als Amsterdam hier, een eiland is. |
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
Super Lid
|
|
|
|
|
|
|
#69 |
|
Actief Lid
|
David, niet opgeven hoor!
Ik heb trouwens even op jouw website gekeken. Je maakt prachtige dingen!!! Kan je ze niet in Tsjechie maken en dan elders verkopen? Is maar een ideetje hoor. ![]() |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Actief Lid
|
Thanx... Da's precies wat ik nu doe. Ik woon dan nu wel niet daar, maar ik werk er wel..... ironisch nietwaar? Ik als Nederlander moet naar Tsjechië om werk te kunnen hebben.....
En op een ander gedeelte vragen we ons af waarom er niet meer Tsjechen zijn ipv Polen in Nederland..... Nu Donderdag 4 okt. sta ik eindelijk weer eens een dagje in Leerdam in het glascentrum. Het leuke is dat daar veel vrienden en collega's van mij uit Tsjechië staan te werken..... da's dan echt weer eventjes alsof ik in CZ ben... Er zijn dan heel veel mensen die vragen waarom ik daar dan niet werk, omdat glasblazers in NL bijna niet te vinden zijn.... en de grap is dat ik me dat ook al jaren afvraag... Maar ja..... Nederland hé... 't zal niet lang meer duren en op deze manier verdwijnt het hele ambacht hier. En da's precies weer zo'n punt waarom het in Tsjechië leuker is om te leven. Het culturele bewustzijn is daar op een hoog niveau en het aanbod erg rijk..... Dit zie je terug in het dagelijks leven, en alle mensen hebben wel iets in huis van kunst of kunstnijverheid.... Het is misschien maar een klein dingetje, maar het maakt Nederland voor mij heeeeeeeeeeel erg arm. |
|
|
|