het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 29-08-07, 21:39   #11
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
paula schreef:
Bericht bekijken
Goed afstand nemen van je ouders of kinderen als dat niet echt nodig is lijkt me onmogelijk, kennissen en verdere familie is een heel ander verhaal.
En toch hebben wij het gedaan.
Wij waren in Nederland al anders waarschijnlijk en leefden ons eigen(vreselijke)drukke leven met eigen winkel etc en familie zagen we toen al niet veel omdat wij een op paar uur rijden verder woonden en ook niet zulke hechte banden hadden dat we elkaar iedere week moesten zien,we werkten trouwens 7 dagen in de week...het leek net zo'n Enka zeem die bleef ook jaar na jaar doorgaan,liepen alletwee half overspannen rond want alles moet maar doorgaan he?
Om weg te gaan uit Nederland was voor ons dan niet eens een grote stap,binnen 2 maanden nadat we hadden beslist om alles achter te laten/verkopen en ons EIGEN NIEUWE leven te gaan starten waren we al in Tsjechie aangeland met auto en wat tassen kleding plus het hoognodige en onze honden,onze volledige huisraad/inboedel werd opgeslagen in Nederland.
Het ging allemaal zo vreselijk vlug met de verkoop van ons huis(4 dagen) en sluiting van mijn bloemenwinkel etc, dat we niet eens tijd hadden om echt na te denken van:gaat het wel lukken? ...krijgen we geen spijt?...of heimwee?,verdienen we wel genoeg geld straks? etc...we hebben eerst 2,5 maand met onze 2 Leonbergers in een pension gewoond en vonden daar eindelijk onze droomboerderij die echt op ons heeft gewacht tot wij hem kochten half augustus 2005.
In het begin was het hard werken en vooral de verbouwing vrat veel energie,nu zijn we bezig aan de finishing touch met de kleinere leuke karweitjes en kunnen zeggen dat er vreselijk veel gedaan is in net 2 jaar tijd en als we geen zin hebben doen we gewoon niets...dat is echte vrijheid waar niets tegenop kan.
Nu is het heel veel genieten en onze eigen tijd indelen...om een uur of 12.00 gaan wij buiten eens wat doen,de paarden verder verzorgen,aangespannen rijden met paard en marathonwagen over de uitgestrekte velden achter ons huis,beetje rommelen en wat onderhoud...honden heel de dag veel aandacht,tussendoor boodschappen doen,kappertje,en heel vaak 's middags of 's avonds lekker buiten de deur eten bij de vreselijke goede restaurantjes hier in de buurt...of barbequen,2 keer per week Tsjechische les wat ook steeds beter gaat met de naamvallen etc,gaan leuk met onze buren om en staan er versteld van dat wij ze al aardig kunnen verstaan en ons aardig verstaanbaar kunnen maken(was 2 jaar terug wel anders)ons leven is zo vreselijk veranderd in de positieve zin van het woord en we leven nu zo heerlijk relax ...dit hadden we echt nooit durven dromen!
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-08-07, 21:48   #12
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Toch is de situatie totaal anders als je kinderen nog in NL wonen!
Maar ik zou absoluut niet terug willen, want voor ons geldt eigenlijk het zelfde: je eigen tijd indelen, niets moet.
paula is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-08-07, 22:00   #13
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
paula schreef:
Bericht bekijken
Toch is de situatie totaal anders als je kinderen nog in NL wonen!
Maar ik zou absoluut niet terug willen, want voor ons geldt eigenlijk het zelfde: je eigen tijd indelen, niets moet.
Ja kinderen is natuurlijk heel wat anders he?
Wij hebben geen kinderen,hadden het dan zeker niet zo snel gedaan.
Oud 29-08-07, 22:38   #14
Lid

lakida's avatar

Nationaliteit:
Bedankt voor je verhaal, maar hoe verdienen jullie je geld? Het lijkt of jullie alleen vrije tijd hebben??!!
lakida is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-08-07, 22:58   #15
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Ik (Jaco) heb via mijn oude werkgever diverse kontakten in Nederland die mij gevraagd hebben (nadat wij besloten hadden om Nederland te verlaten) om hun materialen (hijsmaterialen, staalkabel) in Tsjechie te gaan verkopen.
In het begin (2005) was alles wel moeizaam ivm de taal maar de klanten kwamen, 2006 was voor ons zeker succesvol en 2007 is het nog beter.
Wij hebben ook nog een bed & breakfast maar dit is niet ons hoofdinkomen,zouden we ook niet van kunnen leven.
Oud 30-08-07, 08:28   #16
Actief Lid

Michel Nas's avatar

Nationaliteit:
Tja, als ik al die verhalen lees, krijg ik (en mijn vrouw ook) ook weer die drang om naar Tsjechie te verhuizen. We zijn inmiddels al 5x in Tsjechie geweest en hebben al veel gezien. Het is een heerlijk mooi land, met veel ruimte en rust, maar........................

Wat gaan we doen in Tsjechie voor de kost? Tja, je zult toch ook een baan moeten vinden, of iets zelf gaan opstarten en dat is toch een hele stap. Ook de taal leren, (een must vind ik, als je daar gaat wonen) is niet gemakkelijk, maar ja alles valt te leren. Daarnaast hebben we nog 2 kinderen van 9½ en 12 die het prachtig vinden om daar te zijn, maar om daar nou te gaan wonen?, dat wordt ze teveel. Dus helaas voor ons kunnen wij daar nog niet gaan wonen en mogen we hier in dit drukke, haastige Nederland nog een aantal jaren verblijven.

Ik neem mijn petje af voor de mensen die WEL deze stap hebben durven en kunnen nemen. Wij zullen in ieder geval voorlopig van een onze heerlijke vakantie dagen moeten genieten in Tsjechie en hopen ooit ook te kunnen genieten in het mooie Tsjechie (als het dan tenminste niet volgelopen is met Nederlanders)
Michel Nas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-08-07, 08:43   #17
Lid

lakida's avatar

Nationaliteit:
Wij hebben inderdaad ook het plan opgevat om in het huis waar wij in willen gaan wonen, appartementen en kamers te gaan verhuren. Daarnaast wil ik (Mirjam) gaan uitzoeken (maar wellicht weet een van jullie dit wel) of er behoefte is aan zwemonderwijs / aqua-sporten / ouder en kindzwemmen etc. daar ik zwemonderwijzer ben. De taal zal op dit moment nog een probleem zijn, maar ik ben druk bezig.

Een oud collega van mij is geemigreerd naar Hongerije en is daar een mini-camping anex zwemschooltje gestart. Zij heeft deze zomer al zwemlessen staan geven.

Maar hoe is dit in Tsjechie???
lakida is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-08-07, 09:02   #18
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
Wat leuk om al jullie reacties te lezen. Ik krijg nu nog meer zin om er te gaan wonen. We hebben afgesproken over 5 jaar. Het lijkt nog zo ver weg, maar gelukkig gaat de tijd snel.

Ik heb 2 dochters (20 en 21 jaar) en mijn ouders en de moeder van mijn vriend zijn gelukkig nog in leven. Natuurlijk zal het niet meevallen die hier achter te laten, maar ik kan toch regelmatig naar Nederland gaan om ze te bezoeken. We draaien het dan gewoon om.

Ik ben recruiter ICT. Volgens mij is dit een beroep dat in Tsjechie nog nauwelijks bestaat, of heb ik het mis? Misschien is het mogelijk in Tsjechie een eigen werving & selectie/detacheringsburo te beginnen, maar dan moet daar natuurlijk wel vraag naar zijn.

Als hier wel vraag naar is, hoef ik niet lang meer na te denken..... dan is het...Tsjechie here I come!!!
martimmie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-08-07, 09:12   #19
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
martimmie schreef:
Bericht bekijken

Ik ben recruiter ICT. Volgens mij is dit een beroep dat in Tsjechie nog nauwelijks bestaat, of heb ik het mis? Misschien is het mogelijk in Tsjechie een eigen werving & selectie/detacheringsburo te beginnen, maar dan moet daar natuurlijk wel vraag naar zijn.
Ik denk dat ze het ginder uitgevonden hebben!

Bekijk deze oa eens: perspektiva.info
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-08-07, 10:01   #20
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
Jippie! Wat goed zeg. Dit biedt perspectieven. Ik ben je heel erg dankbaar voor deze tip.
martimmie is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels