het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 05-10-07, 12:31   #111
Actief Lid

Nationaliteit:
zelf heb ik andere ervaringen in jh. de eerste keer had ik iemand bij me.
vandaag mijn verblijfsvergunning verlengt en ze waren reuze vriendelijk toen ik in het Tsjechisch begon.
en als het een beetje te moeilijk wordt zoals in cb kunnen ze ook duits.

maar waar ligt de grens wanneer zou je moeten beginnen met het leren van Tsjechisch ?
persoonlijk denk ik op de dag van aankomst met een paar beleefde woorden of zo. regelmatig hoor ik van mensen die hier jaren wonen en nog geen woord Tsjechisch spreken. logisch dat ze dan iets onbeleefder worden.
als je het alleen al probeert worden ze al een stuk vriendelijker.
curious is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 12:43   #112
Actief Lid

Aliën's avatar

Nationaliteit:
Als ik dit hier lees, denk ik aan de voormalige Fransman. De Fransman was vroeger ook xenofobisch en tegelijk ook nog eens behoorlijk chauvinistisch.

Ik heb in die jaren de Fransman goed leren kennen. Als je zijn taal spreekt (ongeacht gebrekkig of vloeiend) dan wordt de Fransman een zeer spontaan en vrolijk mens. Je zult verbaasd zijn wat je voorelkaar krijgt.

Zomers kom ik erg graag in Frankrijk. Ik spreek de taal en ken de cultuur. Dat geeft mij (en mijn gezin) ontzettend veel bewegingsvrijheid in dat land. Ik voel me er ook altijd erg thuis.

In Tsjechië krijg ik 's winters ook altijd dat "warme" gevoel. Ik probeer (echt met alle moeite) de taal te leren, maar het is echt de moeilijkste taal tot nu toe voor mij. Ik kan Engels en Duits vloeiend, Frans en Spaans voldoende, maar Tsjechies ligt nog een grens te ver voor mij. Ik ben er wel van overtuigd dat als ik de taal beheers er veel deuren voor mij opengaan in CZ.

Ik denk overigens dat de ontwikkeling van CZ naar een westers land (laat ons eerlijk zijn) een behoorlijke invloed heeft op de burgers. Rijkdom komt wel in de etalage en (nog)niet in de portemonee. Hierdoor maak je mensen vreemd van het nieuwe en verafschuwen ze de etalage.

En dan die toerist, die de kroeg in komt en eens effe royaal doet en hartelijk (onbedoeld) lacht om de lage prijzen. Jongens, de Tsjechen zijn niet dom ! Zij weten dat het land een aantrekkingskracht op toeristen heeft vanwege de (voor ons) lage prijzen daar.

Ik herken het trouwens best wel. Ik woon in Venlo en dat betekend dat wij meer duitsers zien dan Nederlanders. Er wordt wel eens gezegd dat wij in nederland nog veel haat koesteren tegen de duitsers vanwege de oorlog. Nou, ik denk niet dat het geval is. Er zullen er zeker nog zijn, maar de duitse toerist, weigerd onze taal te spreken en voelt zich hoger geplaatst dan de gastheer. Dit doen ze overigens globaal hoor. Niet alleen in Nederland. Hierdoor krijg je dat men deze groep mensen liever niet tegenkomt. Ik wil daarmee zeggen dat als je de taal beheerst, blijkt dat jij en hij/zij allebei mensen zijn die liever gelukkig zijn dan elkaar haten.

Kortom, respecteren en aanpassen zijn de sluitelwoorden voor een succesvol samenzijn en dat is voor iedereen moeilijk, voor de een zelfs moeilijker als de ander. Al zeker als je de spreekwoordelijke worst voor de neus wordt gehouden. Ik verwijt de chech niet xenofobisme maar eerder angstig en terughoudend. Ze zijn al te veek bedonderd.....

Aliën.

Als ik iemand tegen de schenen schop met deze bijdrage dan is dat ongewild. Recht uit het hart zogezegd.
Aliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 13:25   #113
Actief Lid

sandra66's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Liesje schreef:
Bericht bekijken
Is het overigens niet vreemd dat bij de vreemdelingenpolitie zelfs geen enkele medewerker een woordje over de grens spreekt?
Wij hebben hiermee dezelfde ervaringen; helaas moeten we altijd iemand meenemen. Niet altijd even handig nee...
sandra66 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-10-07, 21:15   #114
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Liesje schreef:
Bericht bekijken
Is het overigens niet vreemd dat bij de vreemdelingenpolitie zelfs geen enkele medewerker een woordje over de grens spreekt?
Dit is niet waar hoor. De meeste (vooral de oudere) medewerkers spreken ook een aardig woordje Russisch! Maar ja, dat beheersen niet veel West-Europeanen.
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-10-07, 00:53   #115
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Gelukkig wonen wij aan de andere kant van de xenofobische? Tsjechen...wat een rot woord overigens zeg!
Hier echt alleen maar vriendelijke mensen die geen andere talen spreken(waarom zouden ze ook?) maar zeker echt alles doen om je te helpen, met handen en woordenboek komen we haast overal uit.
In winkels en zeker instanties ook steeds heel veel vriendelijke mensen...op een enkele negatieve uitzondering na....maar die heb je in Ned ook toch?
In onze faforiete restaurantjes hetzelfde en de laatste weken met de aanleg van onze super gedraineerde paardrijbak hebben we alle conversatie zelf gedaan ...met slovnik plus vooral veel zweet! en woorden etc maar we hebben het wel helemaal zelf gedaan!en de rijbak van 25x45 is nu haast klaar...echt vakwerk van vreselijke goede werklui!
Zonder hulp en iedere dag moest de grote baas(met personeel) weer lachen omdat we er iedere keer weer zelf uitkwamen en elkaar meestal goed begrepen zonder hulp van derden,jaja ons Tsjechisch is nog niet heel veel maar we kunnen ons zeer goed redden in het dagelijkse leven!
Echt...die Tsjechen bijten je heus niet hoor!
Hetzelfde met onze lieve buren....maminka(70) en tata(84) plus zoon Loebos en vrouw Dana en 2 kleinzoons....wonend in hun mooie grote statek met al hun beesten,spreken alleen Tsjechisch dus is het heel vaak behelpen.
Als er iets is dan staan de zoons van 18 en 19 meteen op ons hof en repareren bijv onze grote grasmaaier....vaak staat Loebos(vader) mee te helpen,geld willen ze er absoluut niet voor hebben!
Het gaat over en weer..gewoon kleinigheidjes maar wel vreselijk leuk allemaal,eergisteren kreeg ik een kleine cursus over paddestoelen,ik weet nu al wat ik beter NIET kan plukken maar blijf toch wel heel erg voorzichtig,dus vraag na iedere grote pluk of ik hieraan niet dood gaat!!! ze blijven er dan haast in!!!!
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-10-07, 08:19   #116
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
Vorig jaar september (na de eerste keer dat wij in Tsjechie waren) ben ik direct gestart met het leren van Tsjechisch. Ik heb een behoorlijke talenknobbel, maar dit is wel even iets anders!!!
Nu zijn we dus een jaar verder. Ik heb best al aardig wat geleerd, maar het blijft heel moeilijk. Toch geef ik het niet op. Ik wil het gewoon persé onder de knie krijgen.
In "ons" dorp in Tsjechie doen de mensen er echt alles aan om ons te helpen. Het gaat soms met woordenboeken, handen en voeten, maar we komen er altijd uit. Ik begrijp best dat het heel moeilijk voor ze is om met ons te communiceren, maar ze blijven er de moeite voor doen. Ik merk ook hoe geweldig ze het vinden dat ik een heeeeeeeeeeel klein beetje Tsjechisch spreek.
martimmie is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels