![]() |
|
|
#51 |
|
Volwaardig Lid
|
Ik weet niet wie de aandeelhouders zijn van de water- en electriciteitsbedrijven in Tsjechie, dus daar kan ik moeilijk over oordelen.
In Hostouò echter heeft men met vele beloften en lage prijzen de Tsjechen over gehaald om zich op gas aan te laten sluiten en één jaar nadien de prijzen exhorbitant verhoogd... Gelukkig waren de Tsjechen zo gek nog niet, hadden hun houtkachels nog niet weggedaan en stoken nu dus weer vrolijk hun oude brandstof ... De gasfirma had hier dus het nakijken.In Nederland is de Staat veelal grootaandeelhouder van de firma's die de eerste levensbehoeften leveren... Dus winst over de hoofden van de bevolking (...alle lagen...) en dat vind ik nou niet echt getuigen van verantwoording. Laat men de winst maar steken in innovatie, maar niet om zichzelf te verrijken. Overigens laat de Tsjechische Staat zich ook niet onbetuigd; de dreigende prijsstijgingen o.a. de benzine en sigaretten (de meest opvallende) zijn toch echt accijns, en deze gaan linea recta naar... juist, ja. En dat terwijl vele Tsjechen hier amper één volle tank kunnen betalen. |
|
|
|
|
|
#52 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Trouwens weet je, dat veel Tsjechen in Nederland klagen over gezondheidszorg hier? Werkelijk... moderne apparatuur en meubilair zijn niet alles! Veel Tsjechen bezoeken altijd nog liever een arts in Tsjechië dan hier. Een paar voorbeelden: - je word hier nooit serieus genomen, met een bepaalde klacht moet je zeker meerdere keren terugkomen tot er iets word ondernomen - bijna voor alles Paracetamol .... mits je niet halfdood bent - na de bevalling word je nog dezelfde dag het ziekenhuis uitsodemietert, net als bij kleine operaties Echt ongebruikelijk in Tsjechië. |
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Actief Lid
|
Klopt, inderdaad, ik spreek uit eigen ervaring. Wel vind ik het gedrag van Nederlandse artsen en verpleegesters meer profesioneel en vriendelijker dat hier in Tsjechie. En wat me echt verbaasd is dat veel van Nederlandse huisartsen geen Latijn kunnen lezen/ verstaan. Ik had de diagnosis van mij ziekte van mijn Tsjechische arts in het Latijn, maar de Nederlandse arts wist zich geen raad mee.
Over sociale voorzeiningen en andere... Dat zou een langere verhaal zijn...een voorbeeld: sinds volgend jaar krijg je de eerste drie dagen geen salaris als je ziek bent, en dan eerste week alleen 40% van je salaris. Dat valt zwaar tegen. En altijds, als je ziek bent, moet je de eerste dag naar de huisarts voor een ziekteverklaring, want dat is verplicht van de werkgever. Gek, niet waar? |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Ik heb hier zelf gelukkig geen last van maar ik denk dat we dit hebben te danken aan de mensen die zich ten tijde en wijle ziek meldden. Mensen die een keer geen zin hadden om te werken en zich dan makkelijk ziek melden. Dit kan hierdoor moeilijker. Gelukkig maar want wij betalen voor die mensen die onterecht thuis zitten.
|
|
|
|
|
|
#55 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Terwijl ik lag te kreperen wilde de 112 lijn persee dat de huisarts zou komen..deze kwam en zag meteen dat het foute boel was...wel vroeg hij nog of ik niet gebracht kon worden in onze eigen auto,echt te triest voor woorden! De ziekenwagen arriveerde met sirene en ik was snel in het ziekenhuis waar eerst foto's en later scan plus echo van mijn buik werd gemaakt met dus zwaar inwendig letsel. Ik ging hierna meteen de Intensive Care op en werd de volgende dag wegens ruimtegebrek(motorcross met zwaargewonden) een klein apart kamertje op normale zaal ingereden zonder de broodnodige apparatuur om alles te controleren,ik kon immers een fatale bloeding van de lever krijgen,gelukkig liep alles goed af maar ik had het toen niet echt breed. Ik lag toen zwaar aan de morfine maar dit had ik na 3 dagen wel gehad omdat ik er nogal van de wereld van was....toen moest ik het inderdaad met het welbekende paracetemolletje doen volgens een zuster,gelukkig kreeg ik zwaardere pijnstillers toen het te werd. De keren hier in het ziekenhuis wordt er inderdaad de tijd voor je genomen,ook bij de dokter en zelfs bij de tandarts. Iedere keer met foto's nemen van mijn gebroken enkel waren wij de enigste of met hooguit 1 patient voor ons,moet je in Nederland eens doen...dan zit je wel even te wachten. |
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
jasny... juist ja, wegwezen dus! als in verhuizen, emigreren, 'm smeren, d'r tussenuit knijpen, foetsie.....!Ik ben het met Marritime eens.... werken moet je inderdaad overal, maar het is ook inderdaad de situatie waarin je die doet.... Als ik in Tsjechië ben is dat juist vaak beroepsmatig. 30 km van Novy Bor, waar ik veel kom om mijn glaswerk te maken. Tuurlijk moet ik geld verdienen. Het is dus wel de paradox dat een consumptie maatschappij als de onze, mij wel in staat stelt deze ervaring in Tsjechië te hebben, en zelfs een uitzicht naar een eenvoudig doch bevredigend leven daar te kunnen leiden. Er is niks lekkerders als na een dag in een hete blazerij te hebben gestaan lekker in de avondzon je appelbomen te snoeien, en als je geluk hebt de herten over je veld te zien lopen. complete idylle..... ![]() |
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Actief Lid
|
Ja David, dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik werk graag, dat is geen probleem en natuurlijk moet je overal voor betalen, dat is logisch, maar het gaat om de "kwaliteit van leven" die je daarnaast hebt. En volgens mij is die kwaliteit van leven in Tsjechie vele malen hoger dan in Nederland.
|
|
|
|
|
|
#58 |
|
Actief Lid
|
Ah.... ik begon bijna te geloven dat ik de enige was die Tsjechië zo beleefde.... Ik kan het enkel onderstrepen én bevestigen. De kwaliteit van leven ís ook echt beter. Ik ken daar hele gewone mensen die een simpele baan hebben. Weinig geld, en hoge lasten..... allemaal net als in NL. Het enige verschil is wel dat zij allemaal in een eigen huis wonen, flinke tuin hebben, en veel tijd spenderen aan "leven".... de sociale samenhang is dermate, dat er ieder weekend wel iets is. Zelfs bejaarden hebben hun eigen "disco" en het is echt fantastisch om daar bij te zijn.... kerels van 70+ die zich gedragen als casa nova's en dansen, en een lekkere slivovice niet laten staan..... echt Bohéme....
Als je buiten de deur komt kijk je uit over een prachtig landschap, en overal fruitbomen. Mooie oude huizen, met hier en daar nog een bouwval..... ook dat heeft charme. rookpluimpjes uit de schoorstenen in een winterlandschap, sprookjesachtig. Ookal is het dan kool, en stinkt dat..... toch ook dat heeft charme... Ik kom er niet over uit..... maar het is de eenvoud die het doet, het is de imperfectie wellicht die de vrijheid laat zien. Hier is alles strak, steriel, betutteld, hutjemutje, chacherijnig, onvrij, gestressed, aggressief. Hier is geen sociale controle.... eerder sociaal terrorisme. Wee degene die afwijkt, die heeft al snel een cordon sanitair om zich heen, opgelegd door anderen...... Ik probeer het de Tsjechen wel eens uit te leggen.... ja, in Holland kun je goed geld verdienen, maar als ik ze vertel wat ze er voor moeten laten.... dan zeggen er veel, "laat dan maar zitten". Ik kwam laatst een Tsjechische tegen uit Alkmaar. Ze sprak nog maar nauwelijks Nederlands, en ze vertelde me dat ze er niet over peinzde om zich hier voor altijd te vestigen, en dat ze Tsjechië erg miste..... Ze vond Nederlanders maar stug en stijf. Inderdaad het stereotype 1 koekje bij de koffie, en dan opzouten. In tegenstelling tot de Tsjechen, die zo'n beetje het beste voedsel uit de kast trekken, hun lekkerste drank, en overdadig voor hun bezoek..... want het is een leuke gelegenheid om een feestelijke tafel te dekken, om te vieren dat je bezoek hebt.... werkelijk genieten.... Nee, daarvoor hebben wij al lang geen tijd meer. Wij moeten werken om onze veeeeeeeel te dure hypotheek te betalen, en de financiering op onze veel te dure auto en flatscreen TV. Hier zijn we gereduceerd tot slaven van de Bank en de overheid. Martimmie, je bent echt de eerste die dit met me deelt, zo op dit forum, laat ff weten wanneer je weer in CZ bent.... Ik nodig je graag uit om dan eens langs te komen. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
VIP Lid
|
Het leven is hoe je het - grotendeels - zelf maakt.
Ik hoef geen flatscreen, dure auto, alle die "vrienden" over de vloer (waar men tegenwoordig het huis voor moet inrichten van alle die woon-, tuin- en klusprogramma's - met die extra grote tafel en extra gezellige, het liefts compleet betegelde tuin) ... Je kunt ook in Nederland lekker rustig leven, je kunt hier ook echte vrienden hebben en voor hun een vol schaal koekjes op de tafel zetten en je kunt met je echte vrienden ook om 10 uur 's ochtends aan bier beginnen als je er zin in hebt want wat kan je dat schelen ... Wel moet ik toegeven dat ik mijn familie verschrikkelijk mis. Sinds ik in NL woon ervaar ik ook Tsjechië anders. Nederland is niet perfekt maar Tsjechië is het ook niet. Overal zit wat. Ik probeer van beide landen het beste te pikken. Van sociaal controle/ terrorisme trek ik me niks aan. Ik doe dingen zoals ik het gewend ben - ik pas me wel aan maar het moet niet te gek worden. Ik doe niks tegen mijn overtuiging in. Ik leef voor mezelf, niet voor anderen. Een beetje egoïstisch? So what. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Helemaal gelijk in Beruska. Zo lang het niet uit de spuigaten loopt en andere mensen er geen last van hebben dan doen wat je zelf vind. Wil je idd heel vroeg biertje nemen is dat jouw pakkie an. Tis jouw leven. Ik stoor mij ook niet aan hoe anderen leven en ik leef zoals ik leef.
|
|
|
|