het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 22-07-08, 18:45   #21
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Elly schreef:
Bericht bekijken
In Praag hoef je geen strippenkaarten te hebben voor het OV, want er is een veel gebruiksvriendelijker systeem.
Verklaar u nader. Het tegendeel is nl waar!
In Praag koop je of losse kaartjes, of je hebt een abonnement.
Dus, ga je twee of drie keer per week met tram/bus/metro koop je losse kaartjes. Kosten boven de 1 euro per stuk (als je moet overstappen). Zet dat af tegen het uurloon alhier.
In Amsterdam met een strippenkaart, betaal ik voor een ritje minder dan de helft!

Nog even kijken naar het topic: meevallers WONEN in Tsjechie.
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-07-08, 21:17   #22
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lesnìnka schreef:
Bericht bekijken
En nog een hele belangrijke (als Tsjechen ook mee mogen doen). Je bier met een kan kunnen halen.
Wij zien ook wel eens mensen met halve liters pivo in glas uit de Hospoda komen
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-07-08, 23:11   #23
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Lieve Liesje, je hebt helemaal gelijk!... Het gaat inderdaad over de Meevallers van het Wonen in Tsjechie...Ik ben dit topic gestart om te kijken of er ook positieve kanten zitten aan het leven/wonen in Tsjechie.... Gewoon eens vragen/kijken hoe het leven daar is..Even het positieve gevoel opsnuiven... Dus een tegenhanger van het topic over de nadelen van het leven in Tsjechie...

Blijken de diverse reacties, op beide topics, elkaar te overlappen dus....

Char.

__________________________________________________ ___
Char. ...zou zonder vast inkomen nooit naar Tsjechie verhuizen...
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-07-08, 09:00   #24
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Liesje schreef:
Bericht bekijken
Dus, ga je twee of drie keer per week met tram/bus/metro koop je losse kaartjes. Kosten boven de 1 euro per stuk (als je moet overstappen).
In Amsterdam met een strippenkaart, betaal ik voor een ritje minder dan de helft!
De meevaller "OV in Tsjechië goedkoop" hangt van de afstand af die je wilt afleggen. Voor korte rijtes en incidenteel reizen is Praag wel duur, voor abbonementhouders en mensen die uit Èerný Most naar Zlièín voor 26 CZK reizen is het goedkoop. De actuële prijzen van strippenkaarten ken ik niet meer maar volgens mij had je toch vaak meerdere strippen per keer nodig? En de strippen kosten ook iets van een halve euro?
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-08, 07:14   #25
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
We hadden het niet over abonnementen, die zijn namelijk spotgoedkoop (ca 170 euro voor een jaarabonnement heel Praag)

Er werd gesteld dat het een meevaller is dat er in Tsjechie geen onhandige strippenkaarten hebt en dat het een gebruiksvriendelijk systeem is.
Dat is niet waar (je kunt in de tram bijvoorbeeld geen kaartje kopen) en als je niet vaak genoeg reist voor een abonnement kun je alleen losse kaartjes kopen en die zijn stikduur (in verhouding tot het gemiddelde uurloon, dat bedroeg vorige jaar 6,71 EUR, dus de meesten verdienen minder).

Laatst aangepast door Liesje; 24-07-08 om 07:19.
Oud 24-07-08, 08:06   #26
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lesnìnka schreef:
Bericht bekijken
hangt van de afstand af die je wilt afleggen. Voor korte rijtes en incidenteel reizen is Praag wel duur,... mensen die uit Èerný Most naar Zlièín voor 26 CZK reizen is het goedkoop.
En ik blijf zeggen dat voor mensen die een lang traject reizen OV in Praag nog steeds goedkoop is. Bijvoorbeeld, een zes zones kaart kost 38 kronen (dat is geen abonnement). Hij is 150 minuten geldig. Zo kom je van het vliegveld Ruzynì tot Øíèany u Prahy voor 38 kronen. Veel mensen die slechts binnen Praag reizen, weten dit soort dingen niet.
Ik vind het strippenkaart systeem handig omdat het in het hele land geldig is maar of het goedkoper is...
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-08-08, 10:48   #27
Lid

Eran's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lubnik schreef:
Bericht bekijken
Geen Jehova's aan de deur
Ik kreeg ze (in Praag 3) wel degelijk aan de deur. Met een smoes zijn ze bij me binnengedrongen. Moest er wel om lachen.
Eran is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-08-08, 21:52   #28
Lid

Nationaliteit:
Tsjechische z.k. verzekering

Ahoj,

Voor zo´n verzekering kun je via internet even kijken op

www.vzp.cz deze zijn landelijk verspreid met al hun kantoren.

Succes gr JPH
jean-paul is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-08-08, 22:03   #29
Lid

Nationaliteit:
Ov

kom op Hollanders,

de juffrouw op de school "vroeg" aan onze zoon is jouw vader ook gierig zo staan we overal bekend, maar het OV is kei goedkoop te Tsjechie, we laten de auto staan als we naar Praha moeten, rijden met de bus over een afstand van ca 95 km naar Praha betalen daarvoor pp ca 3 euro geen discussie voor mij en nog sneller als de trein, ff proberen gr jpg

ff weekend ticket pakken met de trein 5 personen de hele dag gebruik kunnen maken v.d. trein voor ca 170 Kè

Citaat:
Liesje schreef:
Bericht bekijken
..... abonnementen, die zijn namelijk spotgoedkoop (ca 170 euro voor een jaarabonnement heel Praag) ..... als je niet vaak genoeg reist voor een abonnement kun je alleen losse kaartjes kopen en die zijn stikduur

Laatst aangepast door jean-paul; 10-08-08 om 22:06.
Reden: ff vergeten
jean-paul is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-08-08, 05:56   #30
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
laat ik nu helemaal niet 95 km met de bus hoeven.
als ik naar het centrum moet, 5 km, en ik doe met een los kaartje, kost met dat 26 kronen. en dat is duur tov het gemiddelde uur salaris alhier.
het zou derhalve zeer welkom zijn als er ook hier een systeem zou zijn voor mensen die regelmatig met het ov reizen, maar niet vaak genoeg voor een abonnement ala het strippenkaartsysteem.
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels