|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#32 |
|
Nieuw Lid
|
Sinds kort hebben wij een optrekje gekocht in Petrikovice (omgeving Trutnov). Gigantisch mooi, vrij en gastvrij.
We gingen al een paar jaar op vakantie daar maar we gaan er wonen. De bedoeling is dat we na de zomervakantie daar aankomen zodat de kids (11, 9 en 3 jaar) daar een goede start kunnen maken. In mijn ogen kunnen kinderen flexibel genoeg zijn om zich de taal eigen te maken. Daar ben ik niet zo bang voor. Zelf de taal leren valt me zwaarder. Lijtje: als je nog tips hebt voor de kids om het nog wat makkelijker te maken, dan mag je ze altijd delen ![]()
|
|
|
#33 |
|
VIP Lid
|
Welkom Hogie,
Wat gaan jullie daar doen als ik vragen mag? |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Nieuw Lid
|
Als start blijf ik mijn eigen bedrijf runnen in Nederland (2 weken nederland en 2 weken Tsjechië)
In Petrikovice willen we wat vakantiehuisjes (blokhutten) neerzetten en daarbij een minicamping beginnen. Zodra het daar aanslaat, sluit ik mijn werk in nederland af
|
|
|
#35 |
|
VIP Lid
|
Prachtige omgeving. Ik ben benieuwd wat het gaat worden, in ieder geval veel succes gewenst.
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Nieuw Lid
|
Alles is gewoon mooi
De omgeving, de taal wat minder, maar dat leer je aardig snel als je veel met mensen praat Dus mijn tip voor mensen met kinderen is jullie kinderen gewoon zo snel mogelijk naar school laten gaan, ze leren het alleen maar sneller, en als ze op zo'n school komen als de mijne, zullen ze het hartstikke leuk vinden![]() |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Nieuw Lid
|
Ik weet niet goed waar je woont. Is het bij ons in de buurt. Ik ben al aardig aan het shoppen geweest voor een school voor de oudste twee kinderen. De oudste wil wel graag naar het buitenland verhuizen, de middelste vindt het maar niets en de jongste snapt er niet zoveel van. Ik ben het wel met je eens dat de kinderen de taal vlugger machtiger zijn dan de ouders. Ik ( de vrouw van) vertrek komende week weer voor 5 dagen om ons huis meer woonbaar te maken door het een en ander te verven n sauzen. Als ik nog tijd over heb dan ga ik nog eens met de burgemeester te spreken over onze plannen en maar zien hoe zij daar over denkt. Bedankt voor je reaktie.
|
|
|
|
|
#38 |
|
Actief Lid
|
zo ik heb even iets minder tijd gehad om te reageren, wat leuk van je lijtje om zelf te reageren hier. Ik hecht erg veel waarde aan jouw verhaal. Jij hebt het tenslotte zelf mee gemaakt. Ik denk ook wel dat kinderen hoe kleiner hoe beter de taal erg snel machtig zullen zijn en wij als ouders moeten ons niet zo'n zorgen maken.
(maar dat doe je dus toch he?!! je wilt graag dat alles voor de kids goed gaat)Mochten we beslissen ook naar Tsjechie af te reizen dan wachten we het wel af hoe mijn zoontje het zal gaan doen. Je vertelde de laatste keer dat je in groep 8 zit, dus in Tsjechie gaan ze dus 2 jaar langer naar het "basis onderwijs"?? of begrijp ik dat verkeerd? want de kleuterschool word daar niet bijgerekend toch? Waar moet je na deze 8e klas dan naar toe? Is dat verder weg? of zit dit vervolg onderwijs ook allemaal redelijk in de buurt? Lijtje al vast bedankt voor je info en de rest succes met de grote stap... houden jullie ons op de hoogte??? ![]()
|
|
|
|
#39 |
|
VIP Lid
|
De basisschool is in Tsjechie vanaf 6 tot 15 jaar, resp. groep 1 t/m groep 9.
Na groep 9 komt er middelbare school, van 15 tot 18-19 jaar (hangt van de opleiding af, kan 3 -4 jaar zijn). Op de middelbare school kan je kind al kiezen voor een beroepsopleiding (electricien, loodgieter e.d.; meestal 3-jarig) of voor een 'hoger' beroepsopleiding (verpleegster, technisch opleiding e.d.; 4-jarig) of voor een vooropleiding als voorbereiding voor universiteit (gymnasium, 4-jarig). Of de scholen verder weg van elkaar zijn hangt geheel af van de situatie. Meestal is het zo dan basisschool in elk wat groter dorp zit maar middelbare scholen dan weer in de stad. Dat moet je maar zelf uitzoeken in je omgeving.
|
|
|
#40 |
|
Nieuw Lid
|
Ja inderdaad, ik zelf moet dus nog dit jaar afmaken en dan nog een jaartje op diezelfde school, en daarna ben ik eigenlijk van plan om naar een economische school te gaan, maar dat weet ik allemaal nog niet zeker.. En natuurlijk willen jullie het beste voor jullie kinderen, maar die wennen eerder dan volwassenen! Het gaat mij en mijn zussen ook wat beter af dan mijn vader en moeder.. Maar als je veel met mensen probeert te praten, dan gaat het echt al veel sneller..
![]() |
|
|
|