het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 09-01-08, 15:22   #21
Actief Lid

Nationaliteit:
Dank je wel Loura,
het kost wel erg veel tijd dat wel maar het is voor mij een manier Van verwerken van mijn geweldige vakanties in Tsjechie.
En zo kun je ook de leuke dingen delen met mensen die ook graag eens naar Tsjechie gaan. Een collega van mijn man wilde met zijn gezin naar Tsjechie maar had wel zijn bedenkingen. Na wat tips van ons heeft hij een geweldige vakantie gehad , wie niet he in tsjechie .
En wie weet heb ik er in een later stadium nog wat aan als we misschien wel besluiten iets te gaan doen in tsjechie.

maar oo... off topic, sorry.

En Sas, dat speelt inderdaad hier ook steeds meer mee. al die belachelijk regels en belastingen en het zoek raken van de normen en waarden. Ik vraag me wel eens af hier waar gaat deze maatschappij naar toe. Zijn wij nu verblind en is het in Tsjechie toch ook zo als je daar nu volledig leeft. Of is het inderdaad toch veel gemoedelijker
clowntje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-01-08, 15:24   #22
Actief Lid

Nationaliteit:
sorry Gorrit ik had jouw berichtje nog niet gezien.
Daar valt natuurlijk over te praten Wat staat daar tegenover dan
Oud 09-01-08, 16:00   #23
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Ik denk dat als je daar eenmaal woont, je na verloop van tijd ook gaat mopperen net als de hollanders hier en de Tsjechen in Tsjechië.
Want ook in Tsjechië zijn en komen steeds meer regels. Zij zijn lid van Europa en moeten zich ook houden aan de regels. Bovendien is de bureaucratie in Tsjechië nu al bijna onverdragelijk voor de Tsjechen. Volgens mij worden er nergens zoveel formulieren gestempeld als in Tsjechië.
Onze Tsjechische vrienden klagen ook over hun kinderen die uit de band springen, het land zit niet meer op slot en buiten de goede dingen komen de kids ook in aanraking met minder leuke dingen uit Europa. En zelfs in ons kleine dorp is er de afgelopen jaren sprake geweest van moord, verkrachting en brandstichting.
Daarbij klagen zij ook over belastingen, elektra, prijzen van voeding, benzine en noem maar op.
Naar mijn mening is dit geen goed uitgangspunt om te gaan emigreren. Overal vind je iets en nergens is het volmaakt!
De hof van Eden is onder gegaan met Adam en Eva.
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-01-08, 16:10   #24
VIP Lid

loura's avatar

Nationaliteit:
Daar heb je volkomen gelijk in.
loura is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-01-08, 16:36   #25
Super Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
als iemand nu een nederlandse school begint . zijn alle problemen opgelost
noekie14 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-01-08, 16:47   #26
VIP Lid

jan nijdam's avatar

Nationaliteit:
Wij zullen het bespreken. De mogelijkheden moeten er zijn. Akkelien voor het basisonderwijs. Zelf zou ik eventueel wat (bij)les kunnen geven voor het voortgezet onderwijs.
Maar om dan te denken aan volledig dagonderwijs in het Nederlands, dat lijkt mij beslist niet verstandig. Dan ben je niet aan het inburgeren.

Dus als er vraag is naar Nederlands(e)(talige) les in het Reuzengebergte......laat maar horen.
jan nijdam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-01-08, 22:13   #27
Actief Lid

Nationaliteit:
Je hebt volledig gelijk als je alle opstapelende ergenissen als reden opgeeft om te emigreren is dat een zeer verkeerde reden.
Gelukkig is dat dan ook geen reden om deze keuze te maken (dan was ik snel klaar ) nee hoor gelukkig zijn er nog heel veel positieve dingen in Tsjechie om voor te verhuizen, de mooie natuur en de ruimte (in het reuzengebergte althans) bijvoorbeeld. En een nieuwe uitdaging in je leven (waar ook ter wereld)

En nederlandse les voor kids die in het tsjechische onderwijs terecht komen is misschien wel positief. Ik zou mijn zoontje absoluut tussen de tsjechische kinderen willen hebben ivm met inburgeren en het leren van de taal. Maar ik zou hem ook wel graag een goede nederlandse taal willen laten leren. Wie weet komen we later nog eens op je aanbod terug Jan .
Oud 10-01-08, 00:11   #28
cor
Super Lid

Nationaliteit:
weet waar je aan begint.wij zijn zelf 25 geleden met onze 3 kinderen naar frankrijk gegaan.met de kinderen ging het prima.onvoorstelbaar hoe snel zij een taal eigen maken. ze waren toen 10,8,en 6.helaas is het hele plan mislukt.mijn boodschap is:jonge kinderen leren onvoorstelbaar snel een nieuwe taal.
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-01-08, 00:15   #29
VIP Lid

jan nijdam's avatar

Nationaliteit:
Cor, daar heb je helemaal gelijk in. Je zou er jaloers op worden en willen dat je het zelf ook zo snel zou leren.
jan nijdam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-01-08, 17:04   #30
Nieuw Lid

Lijtje's avatar

Nationaliteit:
Ik woon nu anderhalf jaar in Tsjechie en ben zeer blij dat mijn ouders die stap hebben gezet. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik er niet meteen zin aan had, maar nu ik er woon, vind ik het echt super, tegen mijn eerste schooldag zag ik heel erg op, aangezien ik de taal nog niet helemaal beheerste, maar verliep toch beter dan ik had verwacht, na anderhalf jaar spreek ik de Tsjechische taal redelijk goed en mijn zussen (16 en 5, ikzelf ben nu 14) ook, ik ga nu naar de 8e klas van de basisschool en mijn zussen naar de kleuterschool en naar de 1e van een gymnasium. Mijn zusje leert heel erg goed praten op de kleuterschool en iedereen is er van overtuigd dat zij het op het laatst beter zal kunnen dan wij. En omdat ze nog zo jong is, heeft ze meteen een perfecte uitspraak. In die anderhalf jaar hebben we veel bijgeleerd en ook meteen vrienden gemaakt. Iedereen denkt altijd dat kinderen het moeilijk hebben met zoveel nieuwe dingen, maar ik denk eigenlijk dat de ouders het moeilijker hebben dan de kinderen, want die leren alles van vrienden.
Lijtje is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels