![]() |
|
|
#71 |
|
Actief Lid
|
Ik heb gisteren een paar afleveringen van Ik vertrek bekeken op internet en moet hier even wat kwijt. Ik heb namelijk het idee dat sommige mensen geneigd zijn helemaal voor hun droom te gaan en niet goed in de gaten hebben dat ze de kinderen die ze meenemen hierdoor eigenlijk gewoon in het diepe gooien.
Ik hoorde deze week tijdens een ouderavond op school wat een drama het kan zijn als je je kind naar school stuurt in een land waar het de taal niet spreekt. Bij mijn (zelf tweetalige) zoontje in de klas zit sinds kort een 3- of 4-jarig Vietnamees jongetje dat behalve "èùrat" (plassen) geen woord Tsjechisch spreekt, zijn moeder kent alleen wat basiswoordjes. Zij had dus ook niet begrepen dat er een ouderavond was en was er dus ook niet bij. Het gaat erg slecht met het jongetje in de klas, want hij snapt de juffrouw en de kinderen niet en andersom. Hij uit zijn terechte frustratie door andere kinderen te slaan. De juffrouw kan zijn moeder er niet eens op aanspreken, want die verstaat geen Tsjechisch. Voor haar is het ook erg moeilijk om hiermee om te gaan, want er zitten ook nog 27 andere kinderen in de klas. Kortom, problemen voor alle partijen, ook voor mijn zoontje die zegt dat hij niet naar school wil omdat hij er wordt geslagen. Ik denk zelf dat je je kinderen alleen maar echt kunt bijstaan in een vreemd land als je eerst zelf de taal goed leert en ook de kinderen in ieder geval een basis meegeeft voordat ze er naar school gaan. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Nieuw Lid
|
In welke tsjechische school zitten 3- of 4-jarige kinderen? Tsjechische basisschool is een instelling voor kinderen vanaf 6 (of 7) jaar. Kinderdagverblijven hebben kleinere groepen en ook meer juffen...
Vele mensen hebben ook niet te veel keuze als het gaat over verhuizen naar een andere land (ik kan hier wel wat vluchtelingen en andere mensen die uit pure nood weg van ze eigen land gingen... dan heb je gewoon andere zorgen dan of je kinderen de nieuwe taal beheersen). Ik ben wel mee eens dat als verhuizen eigen keuze is, moet men zo goed mogelijk kinderen voor de verandering voorbereiden en er voor zorgen dat ze tenminste een paar belangrijkste dingen kunnen zeggen (zeker van sociale kontakt, zoals 'bedankt' en 'goede dag', en over eten en drinken) en ook iets van de nieuwe cultuur weten (wat doen mensen anders dan de kinderen van huis gewend zijn; dat kan soms nog meer stress veroorzaken als niet verstaan wat de mensen zeggen!). |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Actief Lid
|
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Ik heb het over de kleuterschool, mateøská školka - dit is geen kinderdagverblijf. 28 kinderen per klas en 2 juffrouws, maar die hebben ochtend- en middagdienst en zijn er dus nooit tegelijk. 1 juffrouw op 28 kinderen als er een niet-Tsjechisch sprekend kind bij zit, dat is erg zwaar. Vroeger zaten er misschien minder kinderen in kleuterklassen, maar er worden weer meer kinderen geboren en het aanbod is niet voldoende.
Het gaat mij er hier niet om om iets te zeggen over die Vietnamese ouders, die hier misschien niet geheel vrijwillig zitten. Voor het jongetje zelf vind ik het wel erg zielig en jammer dat hij zo worstelt met de situatie. Ik voer het aan als voorbeeld, omdat veel Nederlanders die hier vrijwillig willen komen wonen informeren op het forum hoe het gaat als je een kind dat geen Tsjechisch spreekt naar een Tsjechische school stuurt. En het idee dat nog meer kinderen moeten doormaken wat dit kleine mannetje (en helaas ook zijn omgeving) moeten meemaken, vind ik triest. |
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#75 |
|
Actief Lid
|
Het ging me er niet om of je mateøská škola een kleuterschool of kinderdagverblijf wilt noemen, dat is niet van belang. Het gaat om het feit dat een buitenlands kind in het diepe wordt gegooid en moet functioneren in een collectief waar het de taal niet spreekt. Dan kan op de kleuterschool zijn of op de basisschool, in beide gevallen is het voor alle partijen een stressvolle situatie.
|
|
|
|
|
|
#76 |
|
Lid
|
Wij hebben 3 kleine kinderen.
Wij zouden dolgraag naar Tsjechie emigreren maar door de kinderen heb ik toch grote twijfels. Doen we er wel goed aan om ze uit hun omgeving weg te halen? De oudste is bijna 7 en om hem maak ik met het meeste zorgen. Hij heeft nu zijn vriendjes, het gaat goed op school en hij wil van verhuizen niets weten. We wonen nu in een rustig en zeer veilig dorp waar de kinderen hutten, een voetbalveldje een watertje etc. hebben. Ik vraag me af hoe lang het zal duren voordat ze op school wennen, de taal spreken en nieuwe vriendjes hebben. Waar ik gewoon het meeste mee zit is of je het je kinderen aan kunt doen om te verhuizen naar een ander land omdat je zelf zo graag wilt. Ik heb het idee dat dit ten koste gaat van hun. Maar misschien vinden ze het daar uiteindelijk ook wel heerlijk en zouden ze niets liever willen. In ieder geval kan ik ze alvast sneeuw in de winter garanderen . |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Super Lid
|
Wat is je drijfveer om naar Tsjechie te gaan?
Zelf heb ik er ook altijd moeite mee, dat ouders maar gewoon vertrekken en de kinderen met zich meeslepen. Die zien het avontuur natuurlijk helemaal niet, of hebben de emotie niet die leidt tot de emigratie, en worden grootgebracht tussen twee culturen (ontheemd). Aanpassen zullen ze zich vast wel (op termijn) maar of het voor hen nu wel het beste is? |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Kinderen kan je rustig meenemen naar een nieuw land.
Niks ontheemd. Het is maar hoe je er zelf mee omgaat. Het is vaak een verrijking om in verschillende culturen groot gebracht te worden. En ouders vertrekken vaak niet zo maar gewoon, en slepen de kinderen niet mee. Het is juist een doordachte keuze, een uitzondering daar gelaten. En die zie je op tv. Ik zou zeggen: doe wat je hart je ingeeft en neem een beslissing. Het gaat vaker goed dan fout. Groet van een immer dolende Kukel. |
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
Super Lid
|
Dat maakt de keuze nou juist zo moeilijk, het gaat vaker goed dan fout, wil je het risico nemen dat het bij jouw kind toevallig net fout gaat?
En ik baseer mijn mening (gevoel) niet alleen op TV hoor! Laatst aangepast door Maria; 07-10-08 om 21:18. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Actief Lid
|
Het heeft er ook veel mee te maken hoe je je emigratie voorbereidt, denk ik.
- Ga je een realistische onderneming beginnen? Of wordt het de honderdste Nederlandse camping in Tsjechië? Als het een fiasco wordt, breng je de stress over op je kinderen. - Spreek je de taal van het land waar je naartoe gaat? Kun je je kinderen, die in het begin gegarandeerd grote moeite zullen hebben met de Tsjechische taal, helpen met hun huiswerk (dat ze hier vanaf klas 1 iedere dag meekrijgen)? Denk niet: dat leer ik ter plaatse wel, want zo eenvoudig is het niet. |
|
|
|