het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 23-01-08, 14:00   #41
Actief Lid

Nationaliteit:
Ja lijtje, daar heb je een goed punt te pakken... hoe meer je met mensen praat hoe sneller je de taal leert. (helaas spreken ze bij ons in nijkerk allemaal nederlands , maar we gaan het in de vakantie zeker weer proberen in het tsjechisch )

Nog een andere vraag... wat voor schoolvakken heb je nu op school?? en kun je deze vergelijken met de nederlandse manier van les geven? of is dat moeilijk vergelijken?

Ik bedoel dus eigenlijk is de leskwaliteit in tsjechie net zo hoog als in nederland? want als je 2 jaar langer naar de basisschool gaat lijkt het 2 jaar meer school, of kun je die dan al vergelijken met de 2 brugklassen van ons middelbaar onderwijs?
clowntje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-01-08, 20:01   #42
Nieuw Lid

De taal is erg lastig om te spreken, maar onze kinderen konden na 4 maanden al goed de juf verstaan. Kinderen gaan hier socialer met elkaar om en helpen elkaar ook. Reken er wel op dat ze een jaar achterstand oplopen als ze halverwege de basisschool naar Skola gaan. We zagen de taalfouten gedurende die 4 maanden ook steeds groter worden (fonetisch schrijven). Rekenen zijn ze verder, geometrie en keer/deelsommen. De lessen staan ook in een urenrooster, wat gelijk is aan het VO in NL. En ze krijgen 3 uur per week Engels of Duits!

Het eten op school is goed geregeld en kost weinig, de naschoolse opvang kostte ons 3 kroon per uur.
novaves is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-08, 17:44   #43
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
clowntje schreef:
Bericht bekijken
Ik bedoel dus eigenlijk is de leskwaliteit in tsjechie net zo hoog als in nederland? want als je 2 jaar langer naar de basisschool gaat lijkt het 2 jaar meer school, of kun je die dan al vergelijken met de 2 brugklassen van ons middelbaar onderwijs?
Over de leskwaliteit in Tsjechië is al veel geschreven, probeer maar te vinden via de zoekfunctie .

De basisschool heeft 9 klassen en duurt dus drie jaar langer dan in Nederland. Die drie extra klassen kun je inderdaad vergelijken met drie jaar middelbaar onderwijs in Nederland.
Lisa F. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-01-08, 09:42   #44
Volwaardig Lid

Tonca's avatar

Nationaliteit:
Ik denk dat de leskwaliteit behoorlijk hoog is in Tsjechie
Mijn meisje zit nu nog twee jaar op de kleuterschool en daarna gaat ze ook door naar de basisschool.
In het dorp bij ons.
Ze is nu 4 jaar en krijgt op de kleuterschool al engels.
Mijn neefje van 7 zit in het tweede jaar van de basisschool en als je ziet wat die daar al voor wiskunde krijgen, wauw.
School is in Tsjechie een hele serieuse aangelegenheid waar de ouders vol bovenop zitten. Wil daarmee niet zeggen dat ze in Nederland de kantjes ervan af lopen, maar de Tsjechien zitten er toch net iets meer op, krijg ik de indruk.
Zo krijgen ze meteen vanaf de eerste klas al huiswerk mee, waar de ouders fanatiek mee aan de slag gaan om hun spruiten het zo perfect mogelijk te laten maken.

Enige waar ik beetje angstig voor ben is dat Ik met Bara niet de leestekens voor elkaar krijg op de juiste plekken te zetten
Al gaat praten me goed af, schrijven dat ben ik nog niet echt machtig.
Tonca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-01-08, 10:23   #45
Nieuw Lid

Da-vide's avatar

Nationaliteit:
Succes in Tsjecho

Ben een beetje aan het lezen...

Grote en spannende stap hoor om te emigreren, tsjechen ( er zijn ook slechte) zijn zeer behulpzaam en de taal leer je vanzelf, zeker als je er dagelijks mee omgaat, wat ik hoor is dat kinderen een taal snel eigen maken....

Dat is mooi om te horen dat ze al zo vroeg met engels en duits beginnen opscholen...als ik met vrienden naar tsjecho ga dan zijn er weinig die engels of duits kunnen..

Ik heb zeer slimme neven en nichten dus qua school is het daar prima...

En naar mijn inzien is het dagelijk leven prima te doen anders als in Nederland ieder geval! Veel meer waarde aan het leven!

Maar meeste nederlanders die daar naar toe beginnen daar een camping???

Fijn weekend
Da-vide is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-02-08, 14:16   #46
Lid

Nationaliteit:
hallo,
Wij zijn een fam. die sinds een half jaar in tsjechie wonen en zijn een pension begonnen. Wij hebben een zoon van 11 jaar hij zit op een school waar zijn lerares een beetje engels kent! Hij gaat fantastisch heeft een goed rapport gekregen en verstaat al aardig wat tsjechisch, een kind neemt de taal heel snel over, is sneller als wij ook met aanpassen. Als ik jou was zou ik me niet zo druk maken, de kinderen hier hebben hem meteen opgevangen en hier krijgen de kinderen ook een andere opvoeding als in nederland! Ze zijn veel beleefder en je krijgt nooit een grote mond van ze en ze hebben nog respect voor mekaar!

Mijn man woont nu nog in nederland maar wilt binnekort naar tsjechie verhuizen. Hij is druk bezig werk te vinden hier, maar dat is erg moeilijk voor een buitenlander, er wordt verwacht dat hij al tsjechisch kan spreken, dus niet! In Praag zou er meer werk zijn voor buitenlanders maar dat is ook erg moeilijk!
Hopelijk vind hij binnenkort iets dan kan hij eindelijk naar ons toe komen,want zonder je man is het best moeilijk!
Hopelijk hebben jullie wat aan mijn verhaal!
Groetjes Anneke
pension rianka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-02-08, 15:53   #47
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Da-vide schreef:
Bericht bekijken
en de taal leer je vanzelf, zeker als je er dagelijks mee omgaat
Dit is echt een misvatting!!! Het Tsjechisch leer je absoluut niet vanzelf. Ook niet als je in Tsjechie woont! Ik ken genoeg buitenlanders die hier al een jaar of 5 wonen, en zich nog maar mondjesmaat in het Tsjechisch verstaanbaar kunnen maken. Je moet er echt je best voordoen en veel studeren, anders kan het wel 120 jaar duren voordat je de taal machtig bent...

Bij kinderen gaat het wel spelenderwijs en inderdaad een stuk sneller, zeker als ze naar een gewone Tsjechische school gaan...
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-02-08, 15:58   #48
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Zo, Anneke wat een lef! Zit je echt helemaal in je eentje daar en moet jij dan ook het pension runnen? Dat is een hele onderneming hopelijk vindt je man snel werk zodat jullie samen de schouders er onder kunnen zetten. Is het pension al open?
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-02-08, 17:05   #49
Nieuw Lid

Da-vide's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Tieske schreef:
Bericht bekijken
Dit is echt een misvatting!!! Het Tsjechisch leer je absoluut niet vanzelf. Ook niet als je in Tsjechie woont! Ik ken genoeg buitenlanders die hier al een jaar of 5 wonen, en zich nog maar mondjesmaat in het Tsjechisch verstaanbaar kunnen maken. Je moet er echt je best voordoen en veel studeren, anders kan het wel 120 jaar duren voordat je de taal machtig bent...

Bij kinderen gaat het wel spelenderwijs en inderdaad een stuk sneller, zeker als ze naar een gewone Tsjechische school gaan...
Nou ik weet weet niet hoe een talen knobbel jij hebt , maar elke taal is te leren. En zeker in 5 jaar moet je toch al weten wat brood in het tsjechisch is lijkt me! Tuurlijk de frans taal ligt me niet en zal ik nooit kunnen! Dus ga ik niet graag naar Frankrijk.

In 5 jaar kan je toch iets, anders leef je daar geisoleerd!

"gewone tsjechische school"???

Succes.

Tja dan maar over 120 jaar!
Da-vide is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-02-08, 17:27   #50
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Het is inderdaad niet nodig om andere mensen te demotiveren en het Tsjechisch als "een-taal-die-niet-te-leren-is" bestempelen. Sommige mensen leren talen snel, andere minder snel. En je moet er altijd iets voor doen, helaas. Ik denk dat een combinatie van een cursus en de taal flink in het dagelijkse leven moeten gebruiken in principe genoeg moet zijn en over een zekere periode (zal per persoon verschillen) bereikt men een redelijke taalvaardigheid. Maar waarom al van tevoren zeggen dat het niet kan,he.
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels