![]() |
|
|
#11 |
|
Super Lid
|
Nee, das waar, maar praat nu wel makkelijk...
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nieuw Lid
|
Ik heb inmiddels drie kinderen waarvan er nu twee op de kleuterschool zitten. alhoewel ze nooit in nederland op school hebben gezeten kwamen ook zij met drie jaar op school zonder een woord tsjechisch te verstaan, en ik vind dat er tussen bijde kinderen een groot verschil zit. De oudste ( xana inmiddels 6 jaar) begon met drie jaar 5 dagen in de week op de kleuterschool elke dag van 8-12 uur ( na het middag eten haalde ik haar op) Na een week of twee kon ze dit echt niet meer volhouden en hebben we in overleg met de juffrouw haar eerst een tijd twee ochtenden naar school gebracht en dit hebben we langsaam aan opgebouwd. Na het eerste jaar sprak ze nog geen woord tsjechisch ze verstond wel redelijk wat. Ze vond het warme eten ook vrij vervelend omdat ze de smaken niet kende en het meeste niet lekker vond Na het eerste jaar ging het al beter maar ze sprak nog steeds niet veel. Pas het derde jaar ging het in eens als een speer en begon ze echt met praten waardoor ze ook echt veel vriendinnen kreeg. Nu is ze met het laatste jaar bezig (ze is in november jarig dus zit ze een jaar langer op de kleuterschool) en ondanks dat de meeste vriendinnen al naar de lagere school gingen heeft ze snel weer nieuwe vriendinnen gekregen en heeft het erg naar haar zin. In februari gaan we haar inschrijven voor de lagere school waar ze dan in september gaat beginnen. Mijn zoontje begon ook met drie jaar en ging ook 5 ochtenden per week naar school, hij had hier totaal geen problemen mee. Hij is nu 4 en bezig met zijn tweede jaar, Hij verstaat redelijk veel en kent de woorden die hij belangrijk vind hij heeft vaak het grootste woord en als hij het in tsjechisch niet weet dan plakt hij iets achter hetnedelandse woord zodat het tsjechisch lijkt. Ook verschillende tsjechische liedjes kent hij al zo'n beetje een heel verschil dus met zijn zus. De leraressen zijn allemaal erg vriendelijk en proberen alles wat ik niet snap of te vragen heb wel uit te leggen, dit gaat wel allemaal in het tsjechisch want zelfs de directrische spreekt bij ons geen woord tsjechisch. Ze doen hier op de kleuterschool veel leuke dingen zo gaan ze 1 x per maand naar het theater en hebben ze verschillende uitstapjes zoals een wandeling naar een ruiine, worstjes braden bij het kampvuur, kijken bij de politie enz. enz. Kortom ik ben niet ontevreden over de kleuterschool over de lagere school kan ik nog niks melden omdat ik daar volgend jar pas mee in aanraking kom
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
|
Dank je wel voor je reactie, Dit soort verhalen heb ik met een alleen nederlands pratend en verstaand kind erg veel aan. Ik weet dat elk kind anders is en gelukkig zijn kinderen erg flexibel maar als ze onzeker zijn kan het ook problemen op leveren natuurlijk.
Ik ben wel verbaasd dat de leraren op jullie school alleen tsjechisch spreken, leren ze op school dan helemaal geen buitenlandse talen in Tsjechie? Samen met de al leuke eerdere reacties kunnen we al weer wat meer. Maar alle reacties zijn welkom hoor! ![]() |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Actief Lid
|
Jongeren mensen spreken meestal wel Engels, zij leren dat nu op school, maar in de communistische tijd werd er voornamlijk Russisch als tweede taal gegeven, dat was zelfs verplicht heb ik mij laten vertellen.
Ouderen mensen in voormalig Sudetengebied spreken wel Duits. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Legende
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Maar zijn er serieuze plannen of overpijnzingen Clowntje?
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Actief Lid
|
Dat is een lang verhaal Sas, Er spelen heel veel dingen hier op het moment ivm de winkel. Manlief zou het liefst nu al in de auto naar Tsjechie rijden (en er blijven
) Maar ik ben iets besluitelozer. En met een jongetje van 5 jaar kun je geen onbezonnen beslissingen nemen. Dus ik ben bezig de goede informatie te verzamelen zodat ik op het moment dat we de echte beslissing gaan nemen dit ook goed voorbereid en overwogen kan doen. Totdat het zover is genieten we van elke vakantie dat we in Tsjechie zijn , dat was afgelopen jaar 4 x , totaal bijna 7 weken geloof ik. En de eerste 2x voor dit jaar zijn we al weer aan het regelen.![]() |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Dat hebben wij dus hier ook. Manlief vertrekt ook liever vandaag dan morgen. Ik ben degene die het tegenhoud. Komt ook meer omdat de kids hier al wat ouder zijn. Maar hoe meer er belachelijke veranderingen en regels in Nederland komen hoe meer ik er over na denk. Nou, we houden je in de gaten Clown
![]() |
|
|
|