![]() |
|
|
#11 |
|
Nieuw Lid
|
daar ben ik het ook wel me eens , het grote geld valt ook wel overal te verdienen , en een vergelijking maken tussen nederland en tsjechie is het zelfde als de vergelijking van nederland en japan.
wij zijn gewoon lui en zijn luxe gewend ![]() |
|
|
|
|
|
#12 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
VIP Lid
|
Als dit de bruto uurlonen zijn, wat krijgt men dan netto in het handje?
Char. __________________________________________ Char. ...gewoon nieuwsgierig... |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nieuw Lid
|
Wat hier aan gegeven staat als bruto, ben ik zelf nog niet echt uit of dat werkelijk zo is , dan zouden ze redelijk gewijs onder het minimum verdienen. Bijna even veel als een 16 jarige vakken vuller hier. En dat staat rond een €180-€200 per maand....
Ook als je de wisselkoers in de gaten houd van de kroon en de euro , is wat daar staat niet reëel genoeg om echt van uit te kunnen gaan . ik althans niet ![]() Laatst aangepast door Gorrit; 03-01-08 om 19:15. Reden: Hoofdletters en leestekens toegevoegd |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Moderator
|
Euh Johnny.
Ik denk dat je de lonen in Tsjechië en Nederland niet met elkaar kunt vergelijken. Wat de wisselkoers er mee te maken heeft snap ik niet helemaal. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Actief Lid
|
Volgens mij zijn de boodschappen in Tsjechié niet (meer) echt goedkoper dan in Nederland. Wij hebben dat van de zomer vergeleken met folders uit Nederland en Tsjechié met Lidl aanbiedingen en dat was echt lood om oud ijzer. Als je dan ziet wat de mensen daar verdienen, vraag ik mij af hoe ze rondkomen.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Moderator
|
Ik vind de Tsjechische Lidl op punten zelfs duurder maar dat terzijde.
![]() Veel andere zaken zijn in Tsjechië natuurlijk wel beduidend goedkoper. Mijn punt is dat Johnny een beetje appels met peren vergelijkt |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Actief Lid
|
Een hoop mensen vragen zich hardop af hoe ze in dit nieuwe jaar moeten zien te overleven,gas,stroom etc...alles wordt opnieuw weer duurder terwijl de lonen inderdaad niet of nauwelijks stijgen.
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
Veel andere zaken?
Witgoed,meubels,textiel,kleding,bouwmaterialen,int ernetaansluiting,benzine/diesel,telefonie, bankkosten etc zijn haast gelijk en vaak zelfs stukken duurder dan in Nederland en de boodschappen zijn hier de laatste jaren echt omhoog geschoten. Dat de gemiddelde Tsjech met gezin en een normaal loon hier nog rond kan komen is ons eerlijk gezegd een raadsel. Dit jaar moet iedere Tsjech die de dokter bezoekt iets van 40 kc per visite zelf gaan betalen,tel dit eens op over een jaar als je echt ziek bent en zorg nodig heeft.... |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Forum Freak
|
Dat niet alleen ze moeten nu ook bij elk bezoek aan de dokter en het ziekenhuis e.d. een eigen bijdrage betalen. Trouwens ook voor medicijnen.
edit, oeps dit was dus tegelijkertijd, maar wij vragen het ons idd ook af. |
|
|
|