Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Diversen
Zijn wij de rijken of verbeelden wij ons dat alleen maar?

Zijn wij de rijken of verbeelden wij ons dat alleen maar?

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 06-04-08, 14:51   #61
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Soms

zelf woon ik nu 11 jr in tsjechie, ik ga veel om met mensen die werken in fabrieken. zodra het mooi weer is zitten we regelmatig, gezellig met een biertje bij het kampvuur, dat kan hier nog gewoon in de tuin zonder dat de buren gaan klagen. het gaat de meeste tsjechen niet om geld maar om de kwaliteit van leven. wel is het zo dat de kinderen ook tv reclame kijken en die stellen hun eisen bij. die willen ook naar mc donalds of een spelcomputer. dit zijn dingen waar we een nederland niet van opkijken maar voor hier is het duur. zeker voor een gezin met kinderen en een normale baan. de oudere tsjechen klagen niet over te weinig geld maar over de nieuwe producten. ik denk dat de tsjechen niet arm zijn maar rijker door hun mannier van leven. genieten van de momenten en familie.
kls11 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-04-08, 19:27   #62
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Mijn ervaring:

Er is meer armoe EN meer rijkdom, wat ik bedoel is dat verschil tussen rijk en arm veel groter is dan in NL. Bovendien als rijke tsjech is het ook makkelijker je nog verder te verrijken.

als voorbeeld een paar fotos (april 2007) in een naar nederlandse begrippen gemiddelde nieuwbouwwijk (Praag 10, vodafone center).

Dit zie je tussen de geparkeerde exclusieve auto's die er normaal geparkeerd staan.
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg IMG_0521.JPG (73,5 KB, 1x bekeken)
Bestandstype: jpg IMG_0523.JPG (78,7 KB, 0x bekeken)
Bestandstype: jpg IMG_0525.JPG (95,3 KB, 1x bekeken)
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-04-08, 21:11   #63
Actief Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:
Blijkbaar zijn cultuur-tenen nogal bezaaid met likdoorns. Ik spreek over Nederlanders ,Char omdat zij de grootste groep zijn die ik in Tsjechie tegenkom en ook mee praat. Toevallig verstaan ze mij ook en begrijpen we elkaar best goed als het over Tsjechie gaat.
Waarom dan hier ""domme"" Belgen opvoeren die ook naar Tsjechie gaan???? Ik ken er weinig en als ze in Tsjechie zijn, hoor ik ze nauwelijks. Zal ook wel een cultuurverschil zijn? Bescheidenheid versus arrogantie of zoiets?

Het gegeven dat een beperkt en klein deel van de Nederlanders zich gedragen en denken als "pseudo-kolonialen"blijf ik beweren.Alleen echte kolonialen hadden meestal echt geld en macht , en deze kleine groep heeft dat juist niet.
Jacques is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-04-08, 23:21   #64
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
5 glazen wijn van de Lidl (witte 2 liter voor 39 kronen en lekker, niet dikmakend) en ook niet van die gewone wijnglaasjes.
Jolanda, Naria, Lisa. Corry, Judith, Paula, Noekie en Beruska, allemaal vrouwen, wat heb ik in de godsnaam teweeg gebracht?
Het enige wat ik gevraagd heb is of we zullen stoppen met denken dat die Tsjech zo arm is en dus niet alleen een aai over z'n bol moet hebben, zo van 't komt allemaal wel goed mienjong, maar dat we ze iets meer gaan behandelen als onze gelijken, en Tsjechië als een volwaardig EU lid, als een economisch goed draaiende natie. En dan komen alle andere dingen eigenlijk op de tweede plaats. Ik bedoel hiermee leningen, hypotheken, auto's, leasing, enz. Ik heb mijn verhaaltjes alleen gebruikt als verduidelijking van wat ik eigenlijk bedoelde met het kleineren en zonder respekt opkijken tegen een land dat trots op zichzelf is en dat al eeuwen. Wanneer je nu waar ook in Tsjechie om je heen kijkt en een beetje verstand hebt van geschiedenis en bouwstijlen dan moet je toch met me eens zijn dat dit land door de eeuwen heen, zonder kolonieen, zeker zo rijk geweest is als ons Nederlandje. Meisjes, bij deze nodig ik jullie uit om met mij in discussie te gaan op 10 mei a.s. wanneer ons resort officieel geopend word door.................. en daar kunnen we onder het genot van varken aan het spit, wijn , bier, en nog veel meer verder praten over tweedehandskleding, over leningen, over Punk en Char, en wat verder ter sprake komt. Ik beloof bij deze dat wat er ook gebeurt, ik blijf bij jullie tafel zitten!!!!

SJORS
baret is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-04-08, 23:38   #65
cor
Super Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Meisjes, bij deze nodig ik jullie uit om met mij in discussie te gaan op 10 mei a.s. wanneer ons resort officieel geopend word door.................. en daar kunnen we onder het genot van varken aan het spit, wijn , bier, en nog veel meer verder praten over tweedehandskleding, over leningen, over Punk en Char, en wat verder ter sprake komt. Ik beloof bij deze dat wat er ook gebeurt, ik blijf bij jullie tafel zitten!!!!
over rijk gEsproken!!!!
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-04-08, 23:46   #66
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
Cor, wat bedoel je nou?
baret is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-04-08, 23:52   #67
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
"Zijn wij de rijker of verbeelden wij ons dat maar?"

Ik heb me dit nooit afgevraagd. Ik rijd met onze 4e hands auto van 17 jaar oud naar Tsjechië en geniet daar van het land en de mensen. Ik kom er pas twee jaar, maar Tsjechië is voor mij een land met een rijke cultuur. Toen ik voor de eerste keer wilde gaan waren er heel wat mensen, in mijn omgeving, die behoorlijk wat vooroordelen hadden en er was zelfs iemand die vroeg waarom ik ging wintersporten in de zomer.

Natuurlijk, er zijn mensen die Tsjechië niet kennen, niet weten waar het ligt. Ik ben gegaan.....gelukkig en heb de mooiste dingen gezien en meegemaakt. Ik heb het zelf ervaren, zelf gevoeld en ik voel mij niet rijker dan de Tsjechen.....waarom? Ben ik rijker....? Ik weet het niet, ik weet alleen dat Tsjechië mij rijk laat voelen, door z'n cultuur, mijn ontmoetingen en mijn gevoel.
Oud 07-04-08, 07:45   #68
VIP Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
over die foto. deze dingen heb ik ook in NL zien gebeuren, bij mij op de hoek.
Oud 07-04-08, 08:21   #69
Actief Lid

judith's avatar

Nationaliteit:
baret,
hartelijk bedankt voor de uitnodiging. ik zal er niet bij zijn. vier jij je feest fijn in je eigen kring, jongetje!
veel plezier,
judith
judith is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-04-08, 09:08   #70
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Baret, ik vind het in principe interessant om te komen. Moet ik me aanmelden? Ik hoef geen logeerplaats, woon dichtbij. Ik kan eventueel wat verhaaltjes vertellen over materialistische Tsjechen (mijn buren) en slimme hoogopgeleide Nederlanders. Maar hoef niet perse ruzie te maken (het liefst helemaal niet), ben meer in het varken en bier geïnteresseerd.
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed