![]() |
|
|
#51 |
|
Actief Lid
|
Jolanda, jij hebt mij toch gevraagd hoe ik weet wat andere mensen denken, wel nog eentje dan:
Met Sjors op Vysehrad Doe je dit nu vaak, Sjors ? Je zit hier zeker met een uitkering? Je bent vast met een Tsjechische getrouwd. Je hebt hier ook niet zoveel geld nodig als wij. Gisteravond hebben wij met een echte Tsjech gepraat We hebben hem een tientje gegeven. Al die lieve belangstellende mensen uit Nederland En ze luisteren ook allemaal zo goed Niet dat dat moet hoor. Maar Rodina is geen meisjesnaam En Smetana heeft zich niet verbrand En in de kloosters zitten geen communisten En het woord communist komt niet van de heilige communie. En in 1916 waren er nog geen uitzendkrachten of nog erger Melkertbanen. En Ghotisch is iets anders dan Barok En op koffiemelk van D.E zitten geen punten, Annie En de Tsjechen kijken allemaal zo somber. Alsof ze blij moeten zijn met ons! Wij brengen toch veel geld in dit land! Daar moeten ze toch dankbaar voor zijn! En ze zien er niet dankbaar uit. D´r kan geen lachje af. Bij de serveerster kan je het onderbroekje zien. Dat is toch niet goed voor al die buitenlandse mannen! Die knappe ober was heel anders Die sprak goed Duits en had liever Marken. Ik heb hem wat extra gegeven Hij had het zo moeilijk thuis zei hij. Hij werkte soms 12 uur op een dag. Bespottelijk zeg.! Je zult Nederland wel missen he, Sjors? Hoe houd je het hier wel vol? Bij al die arme mensen Die zo ondankbaar kijken Kom je nog vaak in Nederland, Sjors? Nou..................nee. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Super Lid
|
Ja en wat wil je er nou precies mee zeggen?????
Dat over het algemeen de meeste Nederlanders nog steeds denken dat alle Tsjechen arm zijn, of dat over het algemeen alle Tsjechen denken dat Nederlanders rijk zijn?? En dat je beter geen fooi kan geven, of dingen kunt delen, of dat nu hier is of in Tsjechie omdat dat denigerend zou zijn. Sorry hoor, maar het lijkt mij niet dat je alle mensen in een hokje zou moeten plaatsen. Je zegt zelf dat veel Tsjechen rijker zijn dan ons, omdat zij minder laten financieren door de bank. Er is de laatste jaren veel veranderd, en hoogstwaarschijnlijk veranderd dat de komende jaren nog meer. Als de economie zo blijft groeien zullen ook daar meer mensen leningen af laten sluiten. Misschien komt het dat ik geintereseerd ben in de mensen en in hoe zij leven. Ik ken de taal niet, maar als wij op vakantie gaan probeer ik zoveel mogelijk te praten met mensen over hun mening over iets, het maakt niet uit waar dat over gaat.Misschien heb jij de pech gehad dat jij meestal mensen hebt meegemaakt die niet geintereseerd zijn in de mensen die in het land wonen waar ze naar toe op vakantie gaan. Ik denk ook niet dat je kunt ontkennen dat er ook in Tsjechie nog mensen zijn die het finacieel niet altijd even makkelijk hebben, maar zoals ik al zei dat is zo in elk land. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Ja, het is natuurlijk een verhaal met veel nuances. Tsjechen kent natuurlijk al heel veel mensen die rijker zijn dan de doorsnee Nederlander.
Maar gemiddeld en feitelijk in harde euro uitgedrukt, is Tsjechie materialistisch nog "armer" dan Nederland. Dat wil niets zeggen over hoe je met die "verschillen" omgaat en hoe je in je Nederlander-zijn, in Tsjechie als Kees De Rijke gaat denken en gedragen. Het heeft iets om op anderen neer te kijken en jezelf te verheffen tot de happy few. < hoe oliedom het ook is> Sjors zijn "waarneming" klopt wel en gaat op voor een klein deel van de Nederlandse mensen. En dat zijn heus niet allemaal vakantiegangers. Ik weet dat ik nu generaliseer maar er zijn een groep Nederlanders die mee dansen op de polonaise van het "goedkope en tegelijktijd wat achterlijke Tsjechie" . Waarbij ze zichzelf beschouwen als meer ontwikkelde < <lees dmv van de centjes> Europese eerste rang burgers. Dat dat dan ook nog een deel van mensen zijn die een torenhoge hypotheek en een lease-auto rijden en die geen vakantie in Monaco kunnen betalen is best mogelijk. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Super Lid
|
Mensen die zich verheven voelen boven een ander zie je overal. Die ongelooflijke domheid kom je ook in zuid Frankrijk tegen. Mensen die écht geld hebben laten het over het algemeen niet merken.
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
VIP Lid
|
Zeg Jacques,.. fijne Belg die je bent... Nu schrijf jij over Nederlanders, net zoals een aantal Nederlanders over de Tsjechen denken!!..
Ik mag aannemen, dat er geen domme Belgen naar Tsjechië gaan?... Char. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Super Lid
|
Nou, daar zie ik het probleem ook niet van in. Al willen mensen het maximale lenen wat ze kunnen, lekker doen als je daar blij van wordt. Ben je toch geen minder mens van, of wel?
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Actief Lid
|
Waar zijn we nu eigenlijk mee bezig? Misschien kunnen we gewoon bij het topic blijven?
|
|
|
|
|
|
#58 |
|
Super Lid
|
Wat vind jij zelf eigenlijk, wat is jou antwoord op je eigen vraag?
Zijn wij de rijken of verbeelden wij ons dat maar. O en ik hoor wel bij diegene die vind dat ie rijk is, in materiaal opzicht dan, ik heb alles wat ik wil hebben. |
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Hoeveel Nederlandse jeugd loopt er niet rond met torenhoge schulden?). Ik vind dat helemaal niet relevant. Dat je spullen op afbetaling koopt wil niet zeggen dat je ze niet kunt betalen, en dat Tsjechen dat niet doen (of misschien wel?) maakt hen geen beter mens of gelukkiger. Misschien zouden zij wel heel blij zijn met lenen.cz . Als ik op vakantie ben ben ik gewoon mezelf, geef fooi waar ik dat nodig acht en doe het niet waar ik vind dat het niet terecht is. De ene keer kan dat teveel zijn, de andere keer te weinig. Kan je mij ook niet kwalijk nemen want ik doe dat naar beste eer en geweten en als iemand al commentaar zou geven versta ik het niet. Ik heb wel eens begrepen dat je mensen beledigd als je teveel fooi geeft, maar andersom is dat ook zo. Goed doe je het dus nooit. Als ik daar rondrij in m'n dure westerse auto en ik heb politie nodig die dan in een oude auto aan komt rijden, voel ik me een rijke westerling. Dit houdt niet in dat ik me beter voel! Volgens mij is dat iets wat jij (Baret) met jouw busladingen vakantiegangers wel tegenkomt. In elk geval zou ik nu als buspassagier uitkijken wat ik zou zeggen en/of vragen, want voor je het weet staat je quote op internet, en lijkt het erop dat die aardige meneer die daar in dat achtergebleven gebied woont zich beter voelt dan de onwetende toerist, die in alle onschuld zich enkele vragen stelt.... |
|
|
|
|
|
|
#60 |
|
Actief Lid
|
Jolanda, ik denk dat je het antwoord al wel weet en dat heb ik eigenlijk al gegeven door mijn verhaaltjes over de vragen die medelanders in hun hoofd hebben, wanneer ze Tsjechie bezoeken.En nou weet ik wel dat over het algemeen dit niet het gemiddelde denken is, maar ik ben het wel eens met de opmerkingen van Jacques en Tomasovic.
Het overkomt mij toch nog wel vaak, die enkele keren dat ik in Nederland moet zijn en in die kleine plattelandhotelletjes slaap, vooral die waar nog een stamtafel staat, dat ik denk: Mijn lieve hemel. Vragen als: Is Tsjechoslowakije nu die oorlog een beetje te boven? Of hoe zit het met de wederopbouw en de hulp na de watersnood. Zitten deze mensen die hun huis zijn kwijtgeraakt nog steeds in kampen? Dit tekent toch wel dat er nog hordes Nederlanders zijn die geen idee hebben waar het land überhapt ligt, laat staan dat ze op de hoogte zijn van de levensstandaard, maar ze kramen dat ook uit als ze hier zijn en gedragen zich ernaar. Het is nog niet zolang geleden dat een sjieke Nederlandse dame op z'n Duits bij de receptie van het hotel informeerde, en ik stond er zelf bij, op welke temperatuur de handdoeken gewassen werden. Toen de receptioniste het antwoord schuldig moest blijven keek ze mij aan en zei: "Ja, je weet maar nooit hoe dat hier zit met het ongedierte!" Bovenstaande voorbeelden zijn echt de waarheid. En dit is ook hoe men er in Nederland over denkt, deze mensen kom je op dit forum niet tegen, of wel...? Of en dat is het laatste: Die verbouwing heeft je daar natuurlijk niks gekost Sjors, het is daar allemaal hartstikke goedkoop en de mensen verdienen toch haast niets? Sjors |
|
|
|