Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Diversen
Zijn wij de rijken of verbeelden wij ons dat alleen maar?

Zijn wij de rijken of verbeelden wij ons dat alleen maar?

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 05-04-08, 10:08   #31
Actief Lid

Patrick Kroon's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Bericht bekijken
Sorry Josef, maar dat vind ik net zo'n wijsheid als "Geld maakt niet gelukkig". Beide uitspraken worden meestal gedaan door degenen die wèl over geld beschikken. En geloof me: minderbedeelden zullen het - een enkele uitzondering daargelaten - beslist niet met je eens zijn.
Ik heb een uitkering, en ben wat ik heb.
En gezondheid telt daar ook bij.
Oud 05-04-08, 10:24   #32
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
jolanda berben schreef:
Bericht bekijken
Hier zijn veel mensen die zich in de schulden werken omdat zij willen hebben wat 'n ander ook heeft, dat zal hoogstwaarschijnlijk in Tsjechie ook gaan gebeuren.Of het moet zijn dat ze daar slimmer omgaan met het verstrekken van leningen.
Maar er zijn hier in nederland ook nog genoeg mensen die eerst sparen als ze iets willen kopen.
Dus toch wel 'n mentaliteitskwestie.
Maar dat gebeurt al in Tsjechië, ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar ook in Tsjechië vliegen de leningen de pan uit en kan je steeds meer geld lenen. Dat was er vroeger niet, iedereen spaarde om te kunnern kopen als er wat aangeboden werd, en dan kocht je wat er werd aangeboden, ook al kon je dat niet gebruiken, er was altidj wel iemand waar je dan aan kon doorverkopen, hopelijk met wat winst!!
Maar dat was in de communistische tijd, nu gaan ze ons heel erg hard achterna, en of ze daar "beter" van worden??
Neemt niet weg dat ik het ze allemaal van harte gun hoor!!! (Meer welvaart bedoel ik)
Oud 05-04-08, 10:35   #33
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Patrick Kroon schreef:
Bericht bekijken
Ik heb een uitkering, en ben wat ik heb.
En gezondheid telt daar ook bij.
Dat is ook zo, Patrick. Geluk kan nooit alleen van materiële welvaart afhangen. Ikzelf heb heel lang een heel laag inkomen gehad als bijkomstigheid van de keuzes die ik zelf bewust in mijn leven gemaakt heb. Ik heb daar altijd (relatief) goed van kunnen leven en daar ben ik tevreden mee. Maar geld mag dan misschien niet gelukkig maken: het helpt wel!
Oud 05-04-08, 10:46   #34
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Corrie schreef:
Bericht bekijken
Maar dat gebeurt al in Tsjechië, ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar ook in Tsjechië vliegen de leningen de pan uit en kan je steeds meer geld lenen. Dat was er vroeger niet, iedereen spaarde om te kunnern kopen als er wat aangeboden werd, en dan kocht je wat er werd aangeboden, ook al kon je dat niet gebruiken, er was altidj wel iemand waar je dan aan kon doorverkopen, hopelijk met wat winst!!
Maar dat was in de communistische tijd, nu gaan ze ons heel erg hard achterna, en of ze daar "beter" van worden??
Neemt niet weg dat ik het ze allemaal van harte gun hoor!!! (Meer welvaart bedoel ik)
Als ik zo om me heen kijk zie ik vele Tsjechen met een lening!
En kijk eens naar het wagenpark van de Tsjechen, hoeveel van die nieuwe auto's zijn contant betaald?
Het merendeel van de Tsjechen koopt hun auto op "leasebasis", dus eigenlijk op krediet!
paula is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-04-08, 11:14   #35
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
Nou, ik heb wel wat teweeg gebracht, of niet? Twee forumvriendinnen hebben zich de hele nacht suf gepiekerd waar ze nu met de gebruikte kleding heen moeten. Weer andere maken zich zorgen over de al dan niet verstrekte leningen aan Tsjechen. De oude Skoda's doen het nog best en de tuinen staan vol met etenswaren en dan heeft nog niemand gezegd dat het zo zielig is voor die arme konijnen die die Tsjechen opeten uit armoede. (waarschijnlijk ben ik ook arm, want ik ben gek op dat vlees, HEERLIJK!!!!) Wel klaarmaken met de juiste kruiden en veel knoflook! En de saus het liefst een beetje zurig.

Ik heb alleen maar willen vragen of we moeten ophouden met het kleineren, het medelijden hebben met "die arme Tsjechen", want echt, dat zijn ze al heel lang niet meer.
En andere oost europese landen zijn ook hard op weg een rijk land te worden. Wat denk je van de inname van b.v. Karlovy Vary door de Russen. De nieuwe rijken. En dit is beslist geen maffia. Dit zijn die clevere jongens die op het moment van de revolutie de logistiek in huis hadden om het immense land te voorzien van de veel gevraagde produkten. Die hebben enorme winsten kunnen maken. En dat geld wordt weer geïnvesteerd in het buitenland. De voertaal in Karlsbad is al haast allemaal Russisch. Dit verschijnsel doet zich ook voor in verschillende landen in Zuid Amerika.

Maar even terugkomend op die Tsjechen, ze zijn met een hele grote inhaalslag bezig en economisch gezien is het een van de snelst groeiende naties binnen de Europese Unie.
Dus al die Tsjechen in Praag, die misschien niet lachend over de straat lopen, dit komt niet van de armoede!!
Misschien hebben ze wel slecht geslapen, omdat ze met het probleem zitten: Waarheen met onze gebruikte kleding??

SJORS
baret is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-04-08, 11:17   #36
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
Paula,

En denk je niet dat het hele fileprobleem in Nederland morgen helemaal opgelost is, wanneer er morgen besloten wordt om alle gefinancierde en geleaste auto's van de weg te halen?

Sjors
baret is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-04-08, 11:25   #37
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
baret schreef:
Paula denk je niet dat het hele fileprobleem in Nederland morgen helemaal opgelost is, wanneer er morgen besloten wordt om alle gefinancierde en geleaste auto's van de weg te halen?
Ongetwijfeld, Sjors. Dat de Nederlandse economie dan in elkaar dondert omdat half Nederland niet meer op z'n werk kan komen (want dat gaat met z'n allen in het OV niet lukken, natuurlijk), is een futiel bijverschijnseltje, maar goed...

Ahum... maar we dwalen af. Tsjechië, daar hebben we het over.
Oud 05-04-08, 11:35   #38
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
baret schreef:
Bericht bekijken
En denk je niet dat het hele fileprobleem in Nederland morgen helemaal opgelost is, wanneer er morgen besloten wordt om alle gefinancierde en geleaste auto's van de weg te halen?
Sjors, dat is absoluut waar, alleen gaat het hier over Tsjechie en niet over Nederland!
paula is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-04-08, 12:01   #39
Super Lid

Maria's avatar

Citaat:
jolanda berben schreef:
Bericht bekijken
Dus toch wel 'n mentaliteitskwestie.
Klopt, maar ik bedoel er is geen verschil in mentaliteit tussen volkeren, wel tussen mensen onderling. Mensen die hier consumeren doen dat daar ook.
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-04-08, 12:03   #40
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Wat wil je nou eigenlijk horen Sjors, dat er in Tsjechie geen arme mensen zijn, net zoals er mensen zijn die beweren dat er hier geen arme mensen zijn?
Of wil je horen dat ik in ieder geval nooit kleinerend ben geweest door net te doen of ik rijk ben en de Tsjech arm.
Als ik iets wil geven aan mensen die er iets mee kunnen doen, vind ik het zelfs 'n beetje kleinerend tegenover mij over hoe jij daar op reageerd.Ik heb 'n grote famillie, en bij ons is het heel normaal dat kleding nog van de een naar de ander gaat.
En geloof het of niet, iedereen is er blij mee.Het gaat er niet eens om dat ik of mijn famillie niet zelf iets kunnen betalen, het gaat erom dat wij blij zijn als wij nog dingen kunnen delen.

Maar nee hoor, je hebt gelijk, andere helpen hoort niet meer thuis in deze nieuwe materealistische wereld.Als je met iemand iets wilt delen wordt het dus gezien als kleinerend.Ik ben blij dat ik er zo niet over denk.

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed