|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#21 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Maar wat die Tsjechische portemonnee betreft, de meeste van onze Tsjechische vrienden (middelbare leeftijd) leven beslist niet in armoe. Nee, ik zie flatscreens en computers verschijnen, maar ook hun huizen zijn de laatste jaren behoorlijk gemoderniseerd met luxe keukens en badkamers. (En geen tijd om in bad te zitten ) En ze rijden in auto's die niet onder doen voor waar de gemiddelde Nederlander in rijdt. Ik weet ook dat ze daar ontzettend hard voor werken, een 12 urige werkdag is meer regel dan uitzondering. |
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Lid
|
hoi, ben zelf tsjech.......en ben helemal mee eens . ik sta beetje versteld dat er ook iemand van nederlanse kant het onderwerp zo goed kan beschrijven(net als of het uit mijn eigen mond komt).
inderdaad zijn wij tsjechen heel koppig en doorzetters,maar in mijn gevoel gaat de ontwikeling veel te snel en ben bang dat de tsjechische trots met de tijd verdwijnd verblind door materialistiche gedoe.net als in nederland het land van SLAVEN VAN GOUDEN KETTING. gelukkig gaan we binnenkort verhuizen naar tsjechie..... ![]() |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Moderator
|
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Ik heb daar nog nooit echt gezien dat er meer mensen uit 'n vuilnisbak moeten eten dan hier. Het gaat ook niet om wat wij met de kleding doen, maar het was wel 'n voorbeeld wat jezelf aanhaalde. Er zijn zowel hier als daar denk ik wel mensen blij mee te maken. Oftewel nee, ik zal het nooit hebben over die arme Tsjechen of over die rijke nederlanders. |
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
VIP Lid
|
Baret, ik begrijp je. (misschien). Onze overbuurman is, in verhouding, wel 10 X "rijker", dan wij zijn. Ik heb het nu over ons huis in Tsjechie. Hij zit in de autohandel, heeft 11 stacaravans in Kroatie, die hij zomer en winter aan Tsjechen verhuurd. Gaat met vrienden naar Zweden, en komt met 350 kilo zalm (schoongemaakt en ingevroren) terug. Woont in een huis, was van zijn ouders, dat zo groot is dat je in Nl. er minimaal 1,5 miljoen Euro voor moet betalen.Maar hij is heel gewoon. Naar ons toe, en naar iedereen in het dorp. Er is geen plantsoenendienst in Cervena Hora. Dat doen ze gewoon met z'n allen.En achteraf een pivo, bij Honsa. Hij heeft geen financiele baat bij het onderhoud van onze woning en tuin. Dat deed zijn moeder, gewoon omdat zij dat nodig had. Niet voor het geld, maar meer voor het feit dat, ze buiten het familieleven, een Baan had.
Ze heeft het met liefde gedaan, denk ik. Ons huis wordt nog steeds prima bijgehouden, schoongemaakt, etc. En hij zorgt ook altijd voor voldoende hout. Zijn moeder leeft niet meer. (zie: mooie verhalen>>Char vertelt), maar ik mag nog steeds, als arme NL-er, op zijn hulp rekenen!!.. Zou het iets met vriendschap te maken hebben?... Char. __________________________________________________ _____ Char. ...schrijft maar wat... |
|
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Moderator
|
Citaat:
Andersom zou ik NU in de auto stappen als hij me nodig heeft.. Dat is mijn rijkdom en ik hoop de zijne |
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Maar de jongere generatie mag niet klagen.! Zij beleven - (naar mijn gevoel) - hun "gouden jaren" die wij hier op het eind van de 60ties ook beleefd hebben... De kinderen van mijn vrienden hebben allemaal gestudeerd, ze zijn meertalig en hebben goed betaalde functies, net zoals wij destijds... Mijn vrienden zelf, die trachten nog enkele jaren aan de slag te blijven om zo aanspraak te kunnen maken op een degelijk pensioen. Ook bekwame vakmannen verdienen goed de kost... Dat er in Tscjechië gebouwd en verbouwd wordt - je kan er niet naast kijken . Neen, ik geloof niet dat mensen die werk hebben, arm zijn ..Ik zeg niet dat er - (net als bij ons ) - door omstandigheden ook geen pechvolgels rondlopen...Maar nog spreken over arme Tsjechen is al lang niet mee van deze tijd ! |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Actief Lid
|
Zijn wij de rijken?
Hallo Sjors
Leuk onderwerp heb je aangeslingerd. Ik kom net terug van 5 weken hard klussen in onze villa en heb deze weken doorgebracht met de mensen van onze aannemer, die ook keihard aan het werk zijn. Mijn indruk is dat de tsjechen denken dat wij de rijken zijn, we proberen ze dan ook regelmatig aan het verstand te brengen, dat wij ook maar gewone mensen zijn die er hard voor moeten werken en als je zelf hard meewerkt, begrijpen ze dat ook. Een heleboel mensen in CZ hebben meerdere banen of klussen bij. Ze hechten minder aan status dan wij en malen er niet om, om in een oude skoda te rijden, maar de man in die oude skoda heeft wel een prachtig eigen huis (dus niet van de bank) en beleeft zijn plezier in het maken van lange wandelingen, af en toe een biertje in de kroeg en verder zal het hem worst zijn. Hij is rijk, letterlijk en figuurlijk, hoeft zich geen zogen te maken hoe hij zijn hypotheek moet aflossen en heeft respect voor de manier, waarop wij proberen een nieuw leven in CZ op te bouwen en weet inmiddels dat wij ook maar gewone mensen zijn en komt daardoor met allerlei goede tips. Als je jezelf probeert een beetje te verdiepen in de mensen kom je erachter, dat ze keihard werken en ze hun geld dubbel en dwars waard zijn en er veel welvarende tsjechen zijn, waar je het niet aan afziet. Mijn ervaring tot nu toe in CZ: een rijk volk letterlijk en figuurlijk en wij hopen daar met hen, net zo gelukkig te worden dan zij. Conclusie: geld maakt niet gelukkig, maar het is wel makkelijk Henk |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Super Lid
|
Ik ben bang dat met de huidige welvaartgroei hetzelfde fenomeen als in NL zich ook in Tsjechie voordoet, dat ook de man van de hoek mee wil en gaat doen met het verwerven van materiiële zaken. Volgens mij een kwestie van tijd en niet van de mentaliteit dat men daar veel gelukkiger is met minder.
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Super Lid
|
Daar ben ik ook bang voor Maria, maar ik denk wel dat het met mentaliteit te maken heeft.
Alleen zie ik het verschil niet van de mensen in Tsjechie en de mensen hier. Hier zijn veel mensen die zich in de schulden werken omdat zij willen hebben wat 'n ander ook heeft, dat zal hoogstwaarschijnlijk in Tsjechie ook gaan gebeuren.Of het moet zijn dat ze daar slimmer omgaan met het verstrekken van leningen. Maar er zijn hier in nederland ook nog genoeg mensen die eerst sparen als ze iets willen kopen. Dus toch wel 'n mentaliteitskwestie. |
|
|
|