|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#11 |
|
Super Lid
|
OK, dan had ik het toch goed begrepen. Het is vast ook de taalbarriere, omdat je er helemaal niets van begrijpt leer je de mensen, cultuur, land etc niet goed kennen, en ga je uit van aannames (spreek even voor mezelf).
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Super Lid
|
Ik denk dat er in Tsjechie gewoon ook verschil is in arm en rijk,net zoals hier, en overal ter wereld.
Als er hier Tsjechen komen die hun kleren dumpen breng ik ze wel naar de voedselbank of zo. Er zijn vast mensen die je er blij mee kunt maken, ook in Tsjechie. Ik vraag me wel af hoe rijk of arm tsjechie zelf is. Zit daar uberhaubt nog geld in kas. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
VIP Lid
|
als ze hier zouden komen dan zal ik het in een bak gooien voor een goed doel, soms gaat het dan naar bijvoorbeeld arme landen toe.
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Actief Lid
|
Is er überhaupt iemand die mijn stelling begrijpt? Het gaat toch niet om wat wij met die kleren doen. Het gaat om welk idee de Nederlanders hebben over de Tsjechen in het algemeen.
SJORS |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Ik heb wel moeten lachen om bovenstaande teksten! Wij hadden onlangs ons huisje verhuurd aan bekenden en toen we de keer daarop terugkwamen zat onze hele kledingkast vol met kleding. Dus ik bel ze op en zeg : "jullie moesten zeker hals over kop weg ofzo, want jullie zijn je hele garderobe vergeten". "Nee zeiden ze, dat is voor de arme Tsjechen". Welke arme Tsjechen? Kijk eens in het straatbeeld in Praag en omgeving hoe de mensen gekleed gaan. Die staan echt niet te wachten op onze oude rommel! Ik roep bij deze dus iedereen op die een huisje huurt bij wie dan ook: Neem je oude spullen mee, wij moeten alles weer weggooien (hebben geen eigen container, dus ik kan met twee zakken kleding weer de heuvel op).
Ik geloof ook niet meer zo in armoede in Tsjechië en rijkdom in Nederland. Wel heb ik het idee dat de gepensioneerde Pragenaren het financieel steeds moeilijker hebben: Praag wordt er niet goedkoper en het pensioentje blijft nog steken op 5000 kronen per maand, misschien moet dat gewoon omhoog? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Super Lid
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
VIP Lid
|
en IK heb het natuurlijk over over-the-top decadente zaken als buitenkeukens, zonnebanken, americaanse ijskasten etc.
de tsjech die ik beschreef in een dorpje heeft geen behoefte aan dit soort zaken. de 'arme' nederlander juist wel, want de buurman heeft het ook!! dus wordt er weer ach en wee geklaagd als de lonen slechts 2% stijgen ipv 4% en de 100cm platte beeldbuis niet afbetaald kan worden. De Tsjech is volgens mij niet arm, maar in Nederland zijn we zo onderhand veel te materialistisch geworden (inderdaad vaak gefinancierd met overwaarde op huizen). Ik hou mijn hart vast als hier de zeepbel barst. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
VIP Lid
|
ja, dat idee heb ik ook, dat wij in Nederland maar alles willen hebben en dat de tsjechen misschien denken van ach dat hoef ik helemaal niet.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nieuw Lid
|
Ik zie Tsjechie, en dan m.n. Praag en Brno, maar ook de andere provinciale hoofdsteden, langzaam Nederland inhalen. Als je toch de bouwprojecten zien die in Praag uit de grond schieten. Een winkelcentrum als Palladium heb je in NL niet. Nieuwbouwappartementen vliegen weg, tegenwoordig is € 3000,--/m2 al normaal aan het worden. Dat zijn gewoon Nederlandse prijzen. En het merendeel wordt gekocht door Tsjechen hoor. In Praag zijn vorig jaar meer Bentleys verkocht dan in heel Nederland, hoorde ik laatst. Dus materieel gaat het ongelooflijk hard.
Nederland begint een beetje stil te staan. |
|
|
|