het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 20-01-08, 14:36   #81
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Dat is al een hele tijd niet meer zo, tenzij het om grond met een bepaalde bestemming gaat (bos en landbouw als ik me niet vergis).
Deze materie is overigens in meerdere topics besproken, vandaar mijn
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-01-08, 14:38   #82
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
tumtum schreef:
Bericht bekijken
Misschien heb ik het mis maar ik had begrepen dat als je grond koopt om daar een huis op te gaan bouwen, je een SRO moet oprichten. Mede daarom mijn keuze voor bestaand.
Is dit niet (meer) zo?
al enige tijd heb je geen sro meer nodig.
alleen een bestaand huis geeft minder papierwerk.
een nieuw huis heeft ongeveer 50cm hoge stapel aan papieren,formulieren,aanvragen,etc....
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-01-08, 17:02   #83
cajonez
Gast

Wacht wel op een berichtje, trouwens alleen nokpannen vervangen kan je ook zelf doen, geen hoogte vrees en een beetje handig zijn.
  Bericht citeren in antwoord
Oud 20-01-08, 22:08   #84
Geroyeerd Lid

Mijn Partner komt al jaren in Tsjechië, spreekt en verstaat amper de taal. Maar zegt nooit geïsoleerd te zijn; handen, voeten, honden en vloeiend Duits en Engels en een pivo is de 'creatieve' taal die ieder mens begrijpt. Volgens hem.
Anke& is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-01-08, 22:12   #85
Geroyeerd Lid

En voor ons reden nog steeds uit te kijken naar dat huis, waar we willen genieten van Tsjechië en de cultuur.
Oud 22-01-08, 18:25   #86
Actief Lid

feertje22's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
curious schreef:
Bericht bekijken
een nieuw huis heeft ongeveer 50cm hoge stapel aan papieren,formulieren,aanvragen,etc....
Daar zullen we ons dan maar doorheen moeten bijten als je idd een nieuw huis wilt.
feertje22 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-01-08, 21:14   #87
Geroyeerd Lid

Tja, alles heeft zijn prijs, maar dan is het ook genieten van een nieuw bestaan in het land van je dromen.
Oud 03-02-08, 11:16   #88
Nieuw Lid

baartjo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Tabe schreef:
Bericht bekijken
14 kilometer is inderdaad bijna buren. .
Hallo Tabe, wij zitten in Velenovy. Dat is binnendoor vlakbij. Jullie zijn van harte welkom. Met het dak komt het best ooit nog wel eens goed verwachten we. We gaan ook al Tsjechisch denken namelijk. Het heeft wel iets Spaans nietwaar? Ik bedoel die onthaasting. In april gaan we weer naar het paardenbloemenhokje en per privebericht laten we tegen die tijd wel wat van ons horen.
baartjo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-02-08, 12:12   #89
Nieuw Lid

baartjo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
tumtum schreef:
Bericht bekijken
Heel herkenbaar ... Ik wil hetzelfde gaan doen over 7 jaar...Ik wil een huis kopen dat ik de komende jaren kan gaan opknappen en uiteindelijk definitief kan gaan bewonen...Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen.
Succes.
Goed, we hadden een huisje gekocht met inboedel en al (zie vorige berichtjes) en inderdaad, de washandjes hingen nog in de badkamer en de afwas stond nog in het afdruiprek te drogen. Was inmiddels wel uitgelekt hoor!
De overhandiging van de sleutels vonden we een nogal plechtig moment en ik heb toen de makelaar en de vorige eigenaar vertrokken waren onmiddellijk gedaan wat ik me voorgenomen had, namelijk een knots van een spijker in mijn (onze)eigenste muur geslagen (we hebben nu een huurwoning), vandaar.
Daarna zijn we op ondekkingsreis gegaan langs alle kastjes, laatjes, tafeltjes, nisjes en hoekjes. Jongens wat een belevenis. Zeep hebben we voor de eerste jaren genoeg, want in elk verborgen hoekje lag een stuk zeep vochtig te wezen. Blijkbaar was dit gedaan om de muffe lucht die overal hing te maskeren of wellicht tegen de motten. Ventileren, daar zijn ze in Tsjechie nog niet zover mee is onze ervaring. Nou ja, het huis had een halfjaar leeggestaan. inmiddels ruikt het bijna fris als we er weer eens langsgaan. Ik heb de schoorsteenkanalen omgebouwd (een roostertje ervoor met schuifjes) tot ventilatiekanalen en het werkt prima (wel eerst schoongeveegd en leeggeschraapt).
Terwijl de chef (Jolanda) zich bezighield met de garderobekasten en keukenkastjes mocht ik wegwezen en op safari in de schuur, de werkplaats, de garage het kolen- en houtkot en het varkenskot. Mijn domein! Wat een overheerlijke bende! Samen met de buurman zijn we 2 dagen bezig geweest om de ene helft zolang maar in het varkenskot te verstoppen en de ander helft hebben we in de schuur opgeslagen (op een hoop gegooid dus). Welnu, het varkenskot blijkt de kelder te zijn waarin de Tsjechen hun voorraden bewaren zoals de aardappelen en de drank. De overbuurman maakt er kaas in! Dat kan er dus t.z.t. allemaal weer uit. Een rondvraag in de plaatselijke kroeg leerde ons dat het opruimen van de rotzooi geen enkel probleem zou zijn. In Velenovy nieks problem! (er spreken enkele mensen Duits gelukkig).
Stukje bij beetje lukt het om de zaak op te knappen. Ik had daar een week of 4 voor uitgetrokken, maar we zijn nu al 10 weken bezig met de binnenboel te schilderen en aan te kleden en dit jaar heb ik nog een week of 4 nodig schat ik. Vooral in het voor- en najaar ben ik meer te vinden in het stookhok en in het kolenkot dan binnen bij de kachel (radiator). Terwijl je 's zomers de buren hout hoort hakken en zagen zitten wij in de zon en in de winter zitten zij bij de kachel en sta ik buiten de klunzen met de hakbijl. Daarom duurt het opknappen wat langer, want een beetje vakantievieren willen we ook nog wel als we er zijn. Gelukkig gaan er af en toe vrienden mee om te helpen anders zou het een lang verhaal kunnen worden voordat het hok naar onze zin is.
De bedden zijn van die mooie antieke, waar je je hier blauw voor zou betalen maar de rest van het meubilair vinden we maar niks. Wat we op meer plaatsen gezien hebben zagen we hier ook: van die min of meer gore gele schapenvachtjes op de banken en stoelen! Als je ze oplicht weet je waarom ze dat doen. Een kijkje in een meubelzaak leerde ons dat de meubelen veel duurder zijn dan bij ons (elektronika ook trouwens) dus elke keer proppen we wat meubeltjes achterin de auto en het wordt nog wel eens wat! Als je nog meer wilt weten over wat meer specifieke zaken laat het maar weten, want ik blijf maar doorratelen zie je wel. Groeten!
baartjo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-02-08, 12:55   #90
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Baartjo, dat klinkt allemaal heerlijk, wat zullen jullie genieten! Dat is Tsjechië op zijn mooist, op zijn echtst. Klus maar lekker verder.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels