Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Diversen
Wie wil in Tsjechië gaan wonen?

Wie wil in Tsjechië gaan wonen?

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 18-01-08, 13:04   #61
Nieuw Lid

baartjo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
martimmie schreef:
Bericht bekijken
Wat willen jullie gaan doen als jullie daar wonen?(qua werk bedoel ik)
Niet bijster veel: hout hakken, kotel bijvullen (op hout en kolen) en een kacheltje in de woonkamer zetten.
Ik denk er over om ter plaatse in de houtzagerij wat bij te klussen en wellicht sleutelhouder te worden voor Nederlanders en/of Duitsers die daar in de buurt ook een vakantiewoning hebben. Over een jaar of 5 heb ik een mini-pensioentje (ben nog lang niet 65 jaar oud overigens) en we hebben een beetje eigen geld om het in elk geval een jaar of 3 uit te kunnen zingen in Tsjechie. We zien wel, maar een ding staat vast: we willen weg zodra het maar enigszins kan. De hypotheek moet ook grotendeels afbetaald zijn bijvoorbeeld. Je kunt wel wachten totdat je een ons weegt en blijven dromen, maar zo zitten wij niet in elkaar. Doe het nu! (=over 5 jaar dus, hmm)
Groetjes, Baartjo
baartjo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 21:24   #62
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
baartjo schreef:
Bericht bekijken
We krijgen nu de smaak te pakken dus vooruit nog een fotootje!
Groeten van Jolanda en Christ
Ziet er leuk uit !

hieronder een foto van onze spitkeet genomen in het voorjaar 2007.

059.jpg
Oud 18-01-08, 21:39   #63
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Straks gaat Baartjo ons nog verklappen dat hij oud-politieman is
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-01-08, 10:45   #64
Nieuw Lid

baartjo's avatar

Nationaliteit:
hieronder een foto van onze spitkeet

Hallo Tabe, ook jullie spitkeet mag er wezen! Het lijkt er op dat jullie heel wat meer grond hebben dan wij. Vandaar het woord spitkeet zeker? Wij dachten 700 m2 grond te hebben rond ons paardenblommenhok maar na de 1e bezichtiging vertelde ik al aan de chef (vriendin) dat het stukje grond nooit of te nimmer zo groot was. Bleek te kloppen achteraf, maar we zijn nu wel de trotse bezitters van 300 m2 bos/wei op een kwartier lopen van ons huis. Wat moet je ermee? Maar ja, da's nou weer typisch Tsjechisch nietwaar?
We wonen niet ver van elkaar af inderdaad. Ik heb eens even op de kaart gekeken en gemeten en het zal een kleine 14 kilometer zijn. Wellicht kunnen we ooit eens wat ervaringen en tips uitwisselen? We willen wel eerst ons huisje een beetje af hebben voordat het zover is (als jullie al zin hebben). We zien wel OK?
Ken je trouwens een betrouwbare dakdekker in de buurt? Die in ons dorp zou september 2007 nieuwe pannen komen leggen en in de kerstvakantie wist hij te vertellen dat het waarschijnlijk augustus 2008 wordt. Ik vind het geweldig, maar toch even te zot, zelfs voor Tsjechische begrippen.
Groeten Baartjo
Oud 19-01-08, 10:58   #65
Nieuw Lid

baartjo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Gorrit schreef:
Bericht bekijken
Straks gaat Baartjo ons nog verklappen dat hij oud-politieman is
Neen! Fout gegokt, maar iedereen die wil en durft kan zijn baan opzeggen en ergens anders gaan wonen,waar je het gevoel hebt nog te kunnen leven en ademen. Daarvoor hoef je geen vroeggepensioneerde politieagent (brandweerman of ambulancebroeder) te zijn. Niet dan, ja toch?
Geef mij een tweepersoonshangmat en ik leef helemaal op. Een pivo wil ook wel eens helpen. Nog 5 jaar volhouden hier en tralala...
Groeten, Baartjo
Oud 19-01-08, 11:15   #66
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Natuurlijk hoef je geen ex-agent, spuitgast of ziekenbroeder (ook een soort van spuitgast) te zijn. Er waren zoveel toevallige overeenkomsten dat ik dacht.. t' Zal toch niet

Hoe je het geregeld hebt spreekt me wel aan overigens. Een berekening maken en dan de grote gok wagen.. Is het zo ongeveer gegaan??

Klasse gedaan dan en misschien moet je ons eens uitleggen hoe je e.e.a. geregeld hebt. Ik verlang ook wel naar zo'n hangmatje namelijk...
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-01-08, 11:21   #67
Actief Lid

feertje22's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
baartjo schreef:
Bericht bekijken
Je kunt wel wachten totdat je een ons weegt en blijven dromen, maar zo zitten wij niet in elkaar. Doe het nu! (=over 5 jaar dus, hmm)
Groetjes, Baartjo
Precies, gewoon doen, nu en niet blijven wachten tot je een ons weegt.
(nu1 = nu gaan realiseren nu2 = over een jaartje of 10 echt gaan verkassen)
Oud 19-01-08, 12:17   #68
Nieuw Lid

baartjo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Gorrit schreef:
Bericht bekijken

Een berekening maken en dan de grote gok wagen.. Is het zo ongeveer gegaan??

Klasse gedaan dan en misschien moet je ons eens uitleggen hoe je e.e.a. geregeld hebt. Ik verlang ook wel naar zo'n hangmatje namelijk...
Het hangmatje heb ik van de wereldwinkel. Het huisje gekocht via een Nederlandse makelaar..., maar laten we bij het begin beginnen.

Al vanaf de tijd dat we allemaal (de wat ouderen onder ons) lang haar hadden en probeerden er zo hippie-achtig mogelijk uit te zien wilde ik als kluizenaar in een huisje in Frankrijk in de bergen gaan wonen. So far so good. Dan komen de jaren van het verstand en ga je iets anders doen dan alleen maar dagdromen. Werken enzo bijvoorbeeld (soms, en nu permanent). Vervolgens komt de midlife-crisis en heb je de poppen aan het dansen. Ik wil hier weg en toch maar naar Frankrijk. Sparen dan maar! Helaas zoveel kan ik in geen honderdduizend jaar bij elkaar gespaard krijgen. Je koopt daar een schuurtje voor de losprijs van een vorst en een biertje kost er 3 euro! Weg droom!
Een kennis was op zoek naar een huisje in Tsjechie en vertelde over de prijzen aldaar. Aha! Wij naar Tsjechie en een paar keer een huisje gehuurd dat zover als mogelijk van de bewoonde wereld af lag om te bekijken of we daar wel goed tegen konden. De stilte was een verademing en we vochten elkaar niet het kot uit en dat was ook een voorwaarde om het er maar op te wagen.
In 2006 zijn we gaan zoeken en na tegen enkele bouwvallen en een wonderschoon huisje aangelopen te zijn, dat onder onze neus verkocht werd, vonden we een hokje dat 2 dagen in de verkoop stond en waren er op slag verliefd op. Dit was in oktober 2006.
Na alle papieren rompslomp en gedoe met de notaris, de elektriciteitsmaatschappij, de bank, de hypotheekbank en het kadaster (twee dagen op en neer rijden tussen Klatovy en Horazdovice) was de zaak beklonken. Ik heb wel een dertigtal formulieren ondertekend en als ik van 5 ervan weet wat ik tekende is het veel! Nog even 4 zenuwslopende maanden gewacht totdat er een officieel koopcontract naar mijn adres hier werd gestuurd en een maandje later nogmaals naar het kadaster om de eigendomspapieren op te halen. Nog eens twee dagen wachten in een pension totdat de sleuteloverdracht plaats kon vinden. De oud eigenaar was erbij in ons huisje en heeft alles eens haarfijn uitgelegd. Et voila, het spulletje was van ons. Inclusief de hele inboedel en als ik zeg de hele inboedel dan bedoel ik ook de hele inboedel. Kleren, foto's, schilderijtjes, prullaria, nog meer prullaria, maar ook de wasmachine, koelkast, bedden en meubilair, gereedschap en alle zooi in de schuurtjes. (15 m3 zooi)
Hoe zit het nu met de berekeningen vraag je je af? Het huisje kostte een x-bedrag. Je betaalt 10% vooraf. Ik heb een hypotheek waarvoor ik per maand 250 euro betaal tot mijn 65e jaar. Ik kan ook tussentijds aflossen. Nu in kas genoeg geld om een aantal jaren de hypotheek te kunnen voldoen. We houden van ons inkomen per jaar genoeg over om elk jaar weer een jaar extra daar te kunnen leven. Conclusie: bijvoorbeeld 5 jaar werken levert 5 jaar extra hypotheek op plus het geld wat we nu in kas hebben geeft pakweg 5 jaar hypotheek. Gaan we over 5 jaar weg dan halen we gemakkelijk de pensioengerechtigde leeftijd. Bij deze berekening is geen rekening gehouden met inkomsten uit de verhuur. Gaan we het hokje verhuren? Ja, aan vrienden en bekenden. Er zijn al gegadigden ook!
Tel daarbij de ouwe sok van mijn vriendin (chef), ik bedoel de inhoud van de ouwe sok van mijn vriendin en dan zouden we nu al kunnen vertrekken ware het niet dat er nog een hypotheek op het hok rust. Dan redden we het net niet daar. Je ziet we denken het een en ander goed berekend te hebben, maar blijven aan de voorzichtige kant.
Zo duidelijk Gorrit?
Groeten, Baartjo
Oud 19-01-08, 12:34   #69
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Goed verhaal Baartjo.
Ik doe het jullie niet na, ik wil ook niet in Tsjechië wonen, maar daarom kijk ik toch wel met bewondering naar jullie doorzettingsvermogen en plezier wat je er nu al aan hebt!!
Ik wens jullie dan ook een lang en gelukkig leven in Tsjechië toe.
Oud 19-01-08, 14:02   #70
Lid

BenGrob's avatar

Nationaliteit:
Hoi allemaal,

Ik ben eindelijk nog eens op het forum geraakt en dan met tijd genoeg om te reageren.

Wij zijn ook zeer zeker van zin om naar Tsjechië te verhuizen, maar helaas zitten onze plannen, voor even toch, in de koelkast. Maar hebben de koop stopgezet daar er teveel onduidelijkheden in sneltreinvaart op ons afkwamen. En als je begint te twijfelen, vinden wij dan toch, mag je niet doorgaan om door te gaan.

Hopelijk is dit onprettig verhaal snel achter de rug en kunnen we terug met open mind uitkijken naar een andere opportuniteit. De verliefdheid is nu eenmaal zo groot dat we ons niet uit ons lood laten slaan.

Zoals onder vorig bericht staat: "Komt tijd, komt raad".

Groetjes Ben.
BenGrob is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed