![]() |
|
| Poll-resultaten bekijken: Ben je voor of tegen invoering van de Euro in Tsjechië? | |||
| Voor |
|
67 | 27,57% |
| Tegen |
|
154 | 63,37% |
| Maakt mij niet uit |
|
22 | 9,05% |
| Stemmers: 243. Je mag niet stemmen in deze poll | Stem ongedaan maken | |||
![]() |
|
|
Onderwerp-opties |
|
|
#41 |
|
Super Lid
|
Ik ben voor (voor Josef bedoel ik)..
Persoonlijke ervaringen in Nederland kan je m.i. niet zomaar doortrekken naar Tsjechië. Idd is een aantal dingen duurder geworden (m.n. horeca) maar ook een aantal dingen veel goedkoper (bv. kleding). Het duurder worden heeft vaker te maken met illegale prijsafspraken tussen bedrijven dan met de invoering van de Euro. Hopelijk wordt Tsjechië er in elk geval beter van, want daar gaat het uiteindelijk om (en niet omdat wij het zo romantisch vinden geld te wisselen of bang zijn dat onze goedkope vakantie duurder wordt). |
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Duurste brood is vers gebakken donker oerbrood, kost 1,45 (fl 3,19) Goedkoopste brood is een fabrieks-wit-brood kost 0,29 (fl 0,64) Als je dus in 2001 al zo'n 3 gulden betaalde voor een bruin brood valt het, 6 jaar later, nog wel mee zou ik zo zeggen. |
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Volwaardig Lid
|
bij de warme bakker kost een brood 1.89 euro bij dezelfde warme bakker koste dezelfde soort brood toen 2.49 gulden.
Wat onderzoeken ook zeggen maar voor mijn persoonlijke boodschappen ben ik stukken meer kwijt met de euro |
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Alles duurder door de euro? Dat lijkt maar zo! 'De euro heeft niet geleid tot prijsstijgingen,' zeggen officiële instanties als De Nederlandsche Bank en het CBS. 'Klopt niks van', zegt Punk, 'kijk maar in mijn portemonnee!'. Wie heeft er gelijk? Sinds de invoering van de euro 'voelen' veel mensen een veel hogere inflatie dan uit officiele cijfers blijkt. Dat komt vooral doordat in 2002 de prijzen van sommige veel aangeschafte artikelen inderdaad sterk zijn gestegen. Denk aan de prijzen van consumpties in caf?s en restaurants. Maar andere prijzen zijn juist helemaal niet gestegen of zelfs gedaald. Zoals veel supermarktproducten, die dankzij de supermarktoorlog een stuk goedkoper werden. Prijzen A-merken in een landelijke supermarkt Product In guldens januari 2001 In euro's januari 2001 In juli 2005 Chips naturel ..............2,38 .............1,08 ..................0,86 Koffie ........................3,79 .............1,72 ..................1,74 Sinaasappelsap ...........2,09 .............0,95 ..................0,81 Toiletpapier ................6,99 .............3,17 ..................2,56 Kratje bier.................19,48 .............8,84 ..................8,55 Cola..........................2,49 ..............1,13 ..................0,92 Wit brood ..................2,69 ..............1,22 ..................1,19 Bron: Ministerie van Financiën Ook de prijzen van huishoudelijke apparaten, mobiele telefoons en audio- en videoapparatuur zijn sinds de invoering van de euro niet gestegen, maar juist gedaald. Geldillusie Waarom denken mensen dan toch dat met de euro alles duurder is geworden? Een verklaring daarvoor is wat economen 'geldillusie' noemen. De absolute bedragen op prijskaartjes zijn in euro's lager dan in guldens, daarom lijken producten goedkoper. Uit onderzoek (GFK Euromonitor 12) blijkt dat bijna tweederde van de Nederlanders zich daar nog wel eens in vergist. Bijna 40% geeft daardoor ook meer geld uit. Mensen houden aan het einde van de maand minder geld over en zoeken de oorzaak daarvan bij de euro. Bevroren prijzen Waar je ook rekening mee moet houden, is dat de prijzen in guldens voor altijd bevroren liggen op het niveau van 2001. Ook zonder de invoering van de euro zouden door inflatie de prijzen zijn gestegen. De prijs in euro's vandaag vergelijken met de prijs in guldens 5 jaar geleden is dus niet helemaal eerlijk. Wel kunnen mensen veel moeilijker wennen aan de euro dan zij hadden gedacht. Misschien dat ze daarom heimwee hebben naar de gulden. Maar dat ligt dus niet per se aan de prijsstijgingen. |
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Volwaardig Lid
|
Dat bedoel ik nou met die onderzoeken
Ik betaalde geen 2.38 voor chips geen 19.48 voor bier geen 2.49 voor cola |
|
|
|
|
|
#46 |
|
VIP Lid
|
nee, maar nu ook geen 10 EUR voor een kratje bier, zoals je eerder schreef... ik betaal inderdaad zo'n €8,-
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Nieuw Lid
|
Alles zal wel duurder worden na de invoering van de euro, afronding naar boven ....weet je wel. Was ook hier in België het geval, maar ja ook nu wordt er hier nog veel duurder...
Een buitenlandse munt heeft natuurlijk zeker zijn charme: het omwisselen/omrekenen, doch in het gebruik is eenzelfde munt als thuis natuurlijk veel gemakkelijker ook om de prijzen te vergelijken tussen België en Tsjechië. |
|
|
|
|
|
#48 | ||
|
Moderator
|
Citaat:
![]() Citaat:
Goh, ik neem mijn woorden terug, ik ben vanaf nu helemaal voor de Euro (ook in Tsjechië uiteraard)!!! ![]() Sinds wanneer zijn economen psychologen? ![]() Opmerkelijk trouwens: volgens de poll maakt het vier mensen niet uit of de Euro er wel of niet komt. Er staan echter maar drie namen van stemmers. Pasqual, kan jij dat uitleggen? |
||
|
|
|
|
|
#49 |
|
Forum Freak
|
Punk, ook bij de andere resultaten staan meer stemmen dan namen. Misschien dat het komt doordat er een aantal mensen onzichtbaar zijn.
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Gek he.
Ik heb de invoering van de euro nooit gekoppeld aan het duurder worden. De euro beschouw ik als een bindmiddel tussen de landen. Geen ruzie, geen oorlog. Open grenzen. Met ook als uiteindelijk doel minder arme bevolkingsgroepen, landen, te ondersteunen en een zekere welvaart te verschaffen. En tot nu toe lukt dat wonderwel goed. Zie Italie, Ierland, Spanje en Portugal als voorbeeld. Die financieéle vergelijkingen van vroeger en nu is toch een beetje gek. Is het leven werkelijk slechter geworden? Nee toch. Als ik om me heen kijk zie ik een rijk land met rijke mensen. U begrijpt het al: ik heb voor de invoering van de euro gestemd. Moge de Tsjechen zich meewentelen in ons geldelijk geluk. Een eurogroet van Kukel. |
|
|
|
|