het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Poll-resultaten bekijken: Ben je voor of tegen invoering van de Euro in Tsjechië?
Voor 67 27,57%
Tegen 154 63,37%
Maakt mij niet uit 22 9,05%
Stemmers: 243. Je mag niet stemmen in deze poll | Stem ongedaan maken

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 27-06-07, 06:00   #31
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
met name de supermarkten zijn goedkoper geworden. vergeet niet dat je 5 jaar geleden ook al 3,80 (gulden) betaalde bij de warme bakker voor een brood! in die 5 jaar tijd zou dit ook boven de 4 gulden uitgekomen zijn. er is nu immers altijd inflatie.

het probleem zat 'm erin dat mensen niet goed omrekenden en dan aan het eind van de maand in de problemen kwamen.

een aantal zaken zijn natuurlijk echt duurder geworden zoals benzine en de horeca. maar in het algemeen is de inflatie zeer beperkt geweest (rond de 2%). vooral zijn er goedkopere producten uit China gekomen zoals kleding, schoenen elektronica etc. Deze zijn echt goedkoper dan 5 jaar geleden.

maar nogmaals, dit ligt niet aan de Euro, maar aan veel grotere ontwikkelingen op wereldniveau.
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-06-07, 06:06   #32
Volwaardig Lid

cor321's avatar

Nationaliteit:
Supermarkten goedkoper? Meen je dat nou echt?
een krat bier, 10 euro is ca 22 gulden was toen rond de 13 gulden
Groente is zowat verdubbeld in prijs, ga zo maar door

wij betaalden toen zeker geen 380 voor een brood maar 2,29 gulden
cor321 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-06-07, 06:12   #33
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Nou, ik weet niet waar jij je brood kocht, Josef, maar ik betaalde bij de warme bakker hooguit zo'n 3 gulden voor een bruinbrood, hoor.

Kijk verder in de supermarkten eens bij de aardappels en groenten, die zijn vaak bijna in prijs verdubbeld of nog erger. En zo zijn er vele voorbeelden waarvan de prijsstijgingen beslist niet door de "normale" inflatie te verklaren zijn. Dat de prijzen verder in de supermarkten nog redelijk normaal zijn gebleven, is gekomen door de supermarktoorlog. Die hebben de prijzen (die aanvankelijk over de hele linie onwijs gestegen waren) weer enigszins omlaaggebracht.

Tel daar bij op de huurverhogingen, energielasten, enz. en het klip en klaar dat de gemiddelde Nederlander er sinds de invoering van de Euro in inkomen zwaar op achteruit is gegaan. Dat kunnen al die overheidsstatistiekjes en mooie praatjes van pro-Euro economen en politici mij niet uit m'n hoofd praten. De feiten spreken andere taal. Alleen de grote bedrijven en banken zullen er flink op vooruit gaan.

Ik begrijp heus wel dat we de gulden niet meer terugkrijgen (en dat hoeft van mij ook niet, omdat we dan opnieuw belazerd worden), maar laten we niet net doen of de Euro geen consequenties voor onze portemonnee heeft gehad. Dat is gewoon niet waar.

Om weer terug te komen op Tsjechië: daar zal het niet anders gaan als de Euro ingevoerd wordt. De doorsneeburger is de klos en het bedrijfsleven gaat lachend naar de bank.
PuNkEnStEiN is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-06-07, 06:40   #34
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
nog steeds zeer sentimentele argumenten. alsof er geen huurverhogingen en hogere energielasten geweest zouden zijn zonder de euro.

harde, objectieve cijfers, daar moet je op af gaan:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table...,G2&TT=5#toel0

4. BESCHRIJVING VAN HET ONDERZOEK

Methode:
Maandelijks verzamelen circa 250 interviewers van het CBS verschillende
winkels, verspreid over het hele land, en noteren ruim 80.000 prijzen
van meer dan 1.600 verschillende artikelen.
Een deel van de prijzen wordt verzameld door middel van een schriftelijke
of telefonische enquête. Ook worden prijzen steeds vaker via internet
verkregen. Voor de meting van de prijsontwikkeling bij supermarkten
maakt het CBS onder meer gebruik van scannerdata. Deze gegevensbestanden
bevatten informatie over verkochte hoeveelheden en omzetten van alle
artikelen in die supermarkten. Hieruit worden de gemiddelde prijzen
berekend. Op basis van scannerdata worden prijzen van veel meer artikelen
gevolgd, dan in het verleden door interviewers verzameld konden worden.

voor Tsjechie: het leven gaat gewoon door en als het met het bedrijfsleven goed gaat, zo ook met zijn werknemers!
Oud 27-06-07, 08:37   #35
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Josef schreef:
Bericht bekijken
nog steeds zeer sentimentele argumenten.
Een slap argument, wat steeds weer door voorstanders van de EU en Euro wordt aangevoerd, daamee suggererend dat de tegenstanders dom zijn (en de voorstanders dus sliml) omdat ze niet logisch willen of kunnen denken.

Ik ben blij voor je dat de Euro voor jou niet slecht uitgepakt heeft. Ik gun je dat van harte, maar voor miljoenen mensen is de realiteit anders.

Ik bepaal mijn voor of tegen aan de hand van mijn persoonlijke ervaring dat het leven sinds de invoering van de Euro (buiten inflatiecijfers, etc.) duurder is geworden. Het CBS kan m'n rug op met hun theoretische cijferlijstjes, want hun verhaal komt absoluut niet overeen met mijn dagelijkse praktijkervaring (en die van zeer vele andere mensen).
Oud 27-06-07, 08:46   #36
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
we verschillen duidelijk van mening...
Oud 27-06-07, 08:48   #37
Actief Lid

pekar's avatar

Zo is het Punk, een subjectieve beleving laat zich niet zomaar wegdrukken door objectief verzamelde feiten en cijfers.
pekar is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-06-07, 08:56   #38
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Wat is er subjectief aan de bedragen die mensen kwijt zijn voor het dagelijkse levensonderhoud?
Oud 27-06-07, 08:57   #39
VIP Lid

Krulletje's avatar

Nationaliteit:
Ik stem tegen de euro. Als ze het me gevraagd hadden 5 jaar geleden, had ik ook tegen gestemd. Nog even en we mogen onze eigen taal niet meer spreken...
Krulletje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-06-07, 09:00   #40
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Mag ik even iets zeggen al voor ik gestemd heb

Ik denk zelf ook dat Josef in deze op veel punten gelijk heeft.
Ikzelf denk ook niet dat er veel producten duurder zijn geworden vanwegen de euro, dus die zouden ook zonder dat de euro er was gekomen duurder zijn geworden.
Er zijn zelfs producten goedkoper geworden de laatste jaren, maar ook dat heeft verder niets met de euro te maken.
jolanda berben is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels