het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Poll-resultaten bekijken: Ben je voor of tegen invoering van de Euro in Tsjechië?
Voor 67 27,57%
Tegen 154 63,37%
Maakt mij niet uit 22 9,05%
Stemmers: 243. Je mag niet stemmen in deze poll | Stem ongedaan maken

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 19-09-07, 10:13   #111
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Alleen..... Engeland had nog wel de keus, Tsjechië niet!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-09-07, 10:53   #112
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Waarom hebben de Tsjechen geen keus? Lidmaatschap van de EU houdt niet automatisch in dat er voor de Euro gekozen moet worden!!
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-09-07, 12:53   #113
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Volgens mij was meedoen aan de euro verplicht voor die groep landen die tegelijk met Tsjechië lid werd van de EU. Alleen de invoeringsdatum is niet vastgelegd; dat laat men afhangen van de economische situatie per land.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-09-07, 15:13   #114
Actief Lid

Ruud en Esther's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Corrie schreef:
Bericht bekijken
Alleen..... Engeland had nog wel de keus, Tsjechië niet!!
Denenmarken en het Verenigd Koningrijk zijn zogenaamde opt-out landen. Zij zijn niet verplicht om de Euro in te voeren.
Voor de tien nieuwe EU-landen is dit niet het geval.

Citaat:
Wikipedia schreef:
Opt-outs waren bij hun toetreding niet aan de orde, en de euro was dus onderdeel van hun "toetredingspakket". De bevolking was hiervan op de hoogte; een stem voor toetreding tot de EU in de referenda voorafgaande aan de uitbreiding van 2004, was tegelijkertijd ook een stem voor de euro.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurozone
Ruud en Esther is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-09-07, 16:47   #115
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Die tekst van Wikipedia suggereert (ten onrechte, volgens mij) dat er in al die nieuwe landen referenda zijn geweest over het EU-lidmaatschap en de invoering van de Euro. Nu wordt er gesuggereerd dat de bevolking erover heeft kunnen stemmen en dus achteraf niet moet zeuren.

Ik kan het mij niet meer herinneren: is er in Tsjechië een referendum geweest over het al dan niet lid worden van de EU?
Oud 19-09-07, 16:56   #116
Actief Lid

Ruud en Esther's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Ik kan het mij niet meer herinneren: is er in Tsjechië een referendum geweest over het al dan niet lid worden van de EU?
Ik ook niet.
Ruud en Esther is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-09-07, 17:51   #117
Actief Lid

SE16's avatar

In juni 2003 is er wel degelijk een referendum geweest. Gedurende drie dagen mochten de Tsjechen stemmen. Een opkomst van 55% stemde voor lidmaatschap (77% was voor lidmaatschap). Het was toendertijd al bekend dat EU lidmaatschap gekoppeld was aan de invoering van de euro op termijn.
SE16 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-09-07, 18:53   #118
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Dank voor het opfrissen van mijn geheugen!
Dat het EU-lidmaatschap gekoppeld was aan invoering van de euro, wist ik gelukkig nog wel...
Oud 20-09-07, 11:10   #119
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Sorry, een foutje van mij! Maar, een nog veel grotere fout van de toenmalige Tsjechische regering! De economie van Tsjechie is er, volgens mij, nog niet rijp voor. Maar ook hierin kan ik mij vergissen!
Carlo.

Laatst aangepast door char; 20-09-07 om 11:12.
Reden: typisch een typfout
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-09-07, 17:50   #120
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Bericht bekijken
In tegenstelling tot Nederland, jaha echt waar!! Het is wel zo dat op dit referendum maar heel weinig mensen zijn komen stemmen onder de 50%, maar van die mensen die zíjn gaan stemmen waren 70% voor..... wat dus op z'n hoogst maar 35% van de bevolking is. Vaclav Klaus is overigens een echte anti Europeaan ( zo zie je maar dat je niet altijd hoeft te kruipen voor de allmighty EURO, hé BakEllende ! ) Daarnaast was de veronderstelling dat de invoer van de Euro van 2007 tot 2010 zou mogen duren, maar dat ze vanuit de overheid al geluiden komen dat men toch minstens tot 2010 gaat wachten en zelfs dan nog een langere periode de tijd zal nemen....
In principe moet het natuurlijk niks uitmaken om van valuta te wisselen..... tenminste als je geen misbaksel als Zalm daarmee om laat gaan, want hij heeft de gulden uitverkocht met 10% korting, vergeet dat niet. Als je kijkt naar de waardestijging van de Kroon is het voor ons Eurolanden juist interessant om die verschillende valuta nog te hebben, want zodra je je Euro omwisseld naar een kroon, heb je een dag later alweer geld verdient, dus in die zin zou ik zeggen..... vooral die Kroon nog even aanhouden..... Verder, maar dat is persoonlijk, die Euro is toch wel hét symbool van 1 Europa.... iets waar ik absoluut op tegen ben, en dus liever zie verdwijnen. 1 Europa is net zoiets als België..... zo'n klein landje wat niet één volk heeft, en juist onder culturele verschillen uiteen scheurt..... Centralisering van de Macht, waar onze politici graag achter verschuilen.... nee ik ben niet tegen één munteenheid, maar wel tegen één grote logge verwegge "overheid" die zich nog minder zal aantrekken van de mensen die ze (zouden moeten) dienen......

kortom.... opzouten met je $#@!*#$ EUROpa....
David Beliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels