![]() |
|
| Poll-resultaten bekijken: Ben je voor of tegen invoering van de Euro in Tsjechië? | |||
| Voor |
|
67 | 27,57% |
| Tegen |
|
154 | 63,37% |
| Maakt mij niet uit |
|
22 | 9,05% |
| Stemmers: 243. Je mag niet stemmen in deze poll | Stem ongedaan maken | |||
![]() |
|
|
Onderwerp-opties |
|
|
#111 |
|
Forum Freak
|
Alleen..... Engeland had nog wel de keus, Tsjechië niet!!
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
VIP Lid
|
Waarom hebben de Tsjechen geen keus? Lidmaatschap van de EU houdt niet automatisch in dat er voor de Euro gekozen moet worden!!
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Moderator
|
Volgens mij was meedoen aan de euro verplicht voor die groep landen die tegelijk met Tsjechië lid werd van de EU. Alleen de invoeringsdatum is niet vastgelegd; dat laat men afhangen van de economische situatie per land.
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Actief Lid
|
Denenmarken en het Verenigd Koningrijk zijn zogenaamde opt-out landen. Zij zijn niet verplicht om de Euro in te voeren.
Voor de tien nieuwe EU-landen is dit niet het geval. Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
Moderator
|
Die tekst van Wikipedia suggereert (ten onrechte, volgens mij) dat er in al die nieuwe landen referenda zijn geweest over het EU-lidmaatschap en de invoering van de Euro. Nu wordt er gesuggereerd dat de bevolking erover heeft kunnen stemmen en dus achteraf niet moet zeuren.
Ik kan het mij niet meer herinneren: is er in Tsjechië een referendum geweest over het al dan niet lid worden van de EU? ![]() |
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Actief Lid
|
In juni 2003 is er wel degelijk een referendum geweest. Gedurende drie dagen mochten de Tsjechen stemmen. Een opkomst van 55% stemde voor lidmaatschap (77% was voor lidmaatschap). Het was toendertijd al bekend dat EU lidmaatschap gekoppeld was aan de invoering van de euro op termijn.
|
|
|
|
|
|
#118 |
|
Moderator
|
Dank voor het opfrissen van mijn geheugen!
![]() Dat het EU-lidmaatschap gekoppeld was aan invoering van de euro, wist ik gelukkig nog wel... ![]() |
|
|
|
|
|
#119 |
|
VIP Lid
|
Sorry, een foutje van mij! Maar, een nog veel grotere fout van de toenmalige Tsjechische regering! De economie van Tsjechie is er, volgens mij, nog niet rijp voor. Maar ook hierin kan ik mij vergissen!
Carlo. Laatst aangepast door char; 20-09-07 om 11:12. Reden: typisch een typfout |
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
In principe moet het natuurlijk niks uitmaken om van valuta te wisselen..... tenminste als je geen misbaksel als Zalm daarmee om laat gaan, want hij heeft de gulden uitverkocht met 10% korting, vergeet dat niet. Als je kijkt naar de waardestijging van de Kroon is het voor ons Eurolanden juist interessant om die verschillende valuta nog te hebben, want zodra je je Euro omwisseld naar een kroon, heb je een dag later alweer geld verdient, dus in die zin zou ik zeggen..... vooral die Kroon nog even aanhouden..... Verder, maar dat is persoonlijk, die Euro is toch wel hét symbool van 1 Europa.... iets waar ik absoluut op tegen ben, en dus liever zie verdwijnen. 1 Europa is net zoiets als België..... zo'n klein landje wat niet één volk heeft, en juist onder culturele verschillen uiteen scheurt..... Centralisering van de Macht, waar onze politici graag achter verschuilen.... nee ik ben niet tegen één munteenheid, maar wel tegen één grote logge verwegge "overheid" die zich nog minder zal aantrekken van de mensen die ze (zouden moeten) dienen...... kortom.... opzouten met je $#@!*#$ EUROpa.... |
|
|
|
|