het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 10-08-07, 13:23   #21
Actief Lid

sandra66's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
David Beliën schreef:
Bericht bekijken
In NL moet ik ploeteren voor een beetje erkenning, en in Tsjechië lopen ze met me weg....
Ben ik met je eens David; wij hebben nu 5 jaar een oude hajenka en zijn deze aan het opknappen. Wij (en voornamelijk mijn partner) zie ik elke x als we er zijn (helaas gaan we na 3 weken zondag al weer terug naar NL) relaxter worden dan hij in tijden in NL is geweest. Hij heeft een eigen bedrijf, maar weet soms aan het eind van de week niet eens meer wat hij die week heeft gedaan ! En waarvoor ? Je betaalt je 'scheel' aan de belastingdienst enz. Nee, geef ons maar Tsjechië.

IK KAN NIET WACHTEN TOT WE EMIGREREN

Trouwens; excuses geaccepteerd
sandra66 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-08-07, 14:11   #22
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
sandra66 schreef:
Bericht bekijken
Je betaalt je 'scheel' aan de belastingdienst enz. Nee, geef ons maar Tsjechië.IK KAN NIET WACHTEN TOT WE EMIGREREN
Ik denk dat je kan niet vergelijken de situatie als je 3 weken met een Nederlandse salaris in Tsjechie woont en de situatie als je hier echt permanent woont en moet van een Tsjechische salaris rondkomen. En belastingdienst... Tsja, hier betaal je oook veel aan de belasting maar krijg je niks terug. Ik kan het wel vergelijken want ik heb in Nl fijf jaar gewoond.. In NL krijg je terug gedeelte van de kosten van vervoer naar je werk, van kinderwopvang, etc.. vergeet het hier maar! En wees bereid dat zonder kennis van het Tsjechisch moet je met de bureaucracy hard vechten. In NL werken de overheidsinstellingen toch iets meer efficienter en duidelijker.

Ik wil niet negatief klinken, ik ben blij dat ik terug in mijn eigen land ben, maar ik vind dat veel mensen een rooskleurig beeld van Tsjechie hebben. Wat ik trouwens ook niet helemaal begrijp is dat iemand niet in zijn vaderland wil wonen, maar goed, Tsjechen zijn echt verbonden aan hun grondstuk, dus daarom begrijpen we jullie in deze opzichte misschien niet.
Klarka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-08-07, 14:57   #23
Actief Lid

sandra66's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Klarka schreef:
Bericht bekijken
In NL werken de overheidsinstellingen toch iets meer efficienter en duidelijker.
Ahum...dacht het niet ! Mijn partner heeft een eigen bedrijf en je moet zowat voor elk dingetje betalen.... en dat ook nog jaaaaaaaaaren na afsluiting van een bepaald boekjaar.
Maar, je hebt wel gelijk dat je de landen qua inkomen/uitgaven patroon NIET kunt vergelijken. Derhalve dat de Polen en vroeger in de jaren 70 de Spanjaarden en de Italianen naar de noorderlijker gelegen landen (lees: Nederland en Duitsland) gingen om geld te verdienen (want de lonen liggen hier hoger). Dit noemen ze gastarbeiders. Tevens is ons sociaal stelsel ietsie pietsie beter geregeld in NL (ww uitkering etc.). Daarom heet Nederland dan ook een zorgstaat. Daar dient iedereen aan mee te betalen, vandaar dat de belastingen zo hoog zijn .... Ik wil niet te betuttelend overkomen, en ben het zeker eens met een aantal zaken die Alma al had aangehaald zoals dat Tsjechen meer verbonden zijn met hun land. Dit heb jij ook aangekaard Klarka...en dit geloof ik zeker. Maar ik voel me in de verhardende maatschappij die vooral in de grote steden heerst (ik woon zelf in Rotterdam) niet meer thuis...

Dit is allemaal een beetje , maar neemt niet weg dat ik ervoor kies om een rustiger leven te willen leiden met het ZUUR verdiende geld in de laatste 25 jaar en het land dat wij hebben gekozen is Tsjechië...
Oud 10-08-07, 15:20   #24
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
sandra66 schreef:
Bericht bekijken
.... Ik wil niet te betuttelend overkomen, en ben het zeker eens met een aantal zaken die Alma al had aangehaald zoals dat Tsjechen meer verbonden zijn met hun land. Dit heb jij ook aangekaard Klarka...en dit geloof ik zeker. Maar ik voel me in de verhardende maatschappij die vooral in de grote steden heerst (ik woon zelf in Rotterdam) niet meer thuis...
Dit is allemaal een beetje , maar neemt niet weg dat ik ervoor kies om een rustiger leven te willen leiden met het ZUUR verdiende geld in de laatste 25 jaar en het land dat wij hebben gekozen is Tsjechië...
Sandra, ik ben blij dat je me niet verkeerd hebt begrepen en natuurlijk wens ik je van alle harte dat jullie in Tsjechie gelukkig zouden zijn. :-)
En inderdaad, qua ruimte en natuur is Tsjechie nog steeds -volgens mij-niet te vergelijken met NL.

Trouwens, wees bereid op verbaasde reacties van veel Tsjechen als je zegt dat je voor CZ in plaats van NL gekozen hebt, want 'in het westen Europe is toch alles beter en verdien je mer geld dan hier in CZ.' :-) Mijn man is Nederlander en hij komt zulke reactie hier vaak tegen....
Klarka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-08-07, 15:41   #25
Actief Lid

sandra66's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Klarka schreef:
Bericht bekijken
Sandra, ik ben blij dat je me niet verkeerd hebt begrepen en natuurlijk wens ik je van alle harte dat jullie in Tsjechie gelukkig zouden zijn. :-)
Tuurlijk niet...en dat zal wel gaan lukken...we hebben een heerlijk huisje, lieve Tsjechische en ja OOK Nederlandse vrienden hier in CZ.
Citaat:
Klarka schreef:
Bericht bekijken
En inderdaad, qua ruimte en natuur is Tsjechie nog steeds -volgens mij-niet te vergelijken met NL.
INDERDAAD !

Citaat:
Klarka schreef:
Bericht bekijken
Trouwens, wees bereid op verbaasde reacties van veel Tsjechen als je zegt dat je voor CZ in plaats van NL gekozen hebt, want 'in het westen Europe is toch alles beter en verdien je mer geld dan hier in CZ.' :-) Mijn man is Nederlander en hij komt zulke reactie hier vaak tegen....
Dat komt omdat ze niet kunnen vergelijken...ik zie onze kamardi uit het dorpje Ostrovec al in het centrum van Rotterdam lopen op een zaterdagmiddag om 14.00 uur ...en inderdaad sommigen begrijpen het niet, maar merendeel wel ....want wat kun je beter hebben dan een huisje op een berg met een fantastisch uitzicht en de natuur direct voor je deur ...?
Oud 11-08-07, 11:28   #26
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Ho,ho wacht even, de laatste berichten waren mijns inziens enigzins Het ging mij om waar de hardwerkende Tsjechen zijn in Nederland en niet dat het daar beter is dan hier. Maar misschien reden voor een nieuwe topic, waarom Tsjechië inplaats van Nederland we starten nu!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels