het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 05-08-07, 22:11   #11
Super Lid

jan nijdam's avatar

Nationaliteit:
Veel Tsjechen zullen inderdaad hard werken, maar vorig jaar hadden wij te maken met een tegelzetter waar weinig beweging/werk in zat.
Dit jaar hebben wij hetzelfde met schilders en stucadoors etc. Ook hierbij ergeren wij ons behoorlijk aan het werktempo.
Nogmaals, het geldt echt niet voor iedereen, want over de electricien en loodgieter zijn wij zeer tevreden. Goed werk voor een normale prijs.
jan nijdam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-08-07, 09:24   #12
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
bigoun schreef:
Bericht bekijken
hoi ik werken in nederland 10 jar am ship.het is bijna 100 tsjechen im nederlandse binnenvaart.minimal 100
Dat klopt!!! Er zijn behoorlijk veel Tsjechen werkzaam in de binnenvaart in Nederland en Duitsland. Maar ook hier is bekend dat er ronselpraktijken zijn. Hard werken voor weinig geld.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-08-07, 10:20   #13
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Ik heb op de binnenvaart gezeten, weliswaar Passagiersvaart. Maar ook hier werkte veel Tsjechen en Slowaken. Hier heb ik ook mijn Lukas ontmoet. Wij werkte voor een Zwitserse rederij. Geen ronselpraktijken. De bemanning van 23 personen was ongeveer onderverdeeld in 10 Nederlanders en 13 Tsjechen en Slowaken. Zo was dat op vele schepen. Zowel die onder Zwitserse als onder Nederlandse vlag vaarden.

Maar als ik nu zie hoeveel werk Lukas heeft met zijn Bouwbedrijfje hier en hoe moeilijk het is om goed personeel te krijgen. Er is genoeg werk hier en de mensen verdienen er genoeg geld mee. Dus zien geen reden om naar Nederland te gaan. En laten we eerlijk zijn, waar zou je liever zitten in Nederland of in Tsjechië. Geef ze eens ongelijk.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-08-07, 16:13   #14
Actief Lid

Alma's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Ricardo schreef:
Bericht bekijken
Macek, er lopen zeker Tsjechen op de Nederlandse bouw rond. Via ons werken er nu 8 voor een Nederlandse uitzendburo in IJburg. Dit aantal is niets vergeleken met de hoeveelheid Polen die in Nederland werkzaam zijn. Het zijn veelal jonge mensen die het avontuur aan willen gaan in Nederland of Duitsland of oudere mensen die uit het Oosten van Tsjechië komen. Mijn collega en bouwingenieur zegt dat goed bouwpersoneel uit die regio komt. Hier geld ook een hogere werkeloosheid dan elders.
Ricardo, ik ben met je eens in die zin, dat ook sommige Tsjechen willen natuurlijk als het avontuur naar het buitenland gaan, maar het is droevig dat mensen hier verschillen tussen het avontuur van één en tweede maken. Ik heb in een cafe met mijn Franse vriendin gezeten en daar hebben ons Nederlanders aangesproken en het bleek van ons gesprek dat ze het verblijf van mijn vriendin uit Frankrijk - alias uit westen Europa - als het avontuur namen en het verblijf van mij als oplossing van armoede. Dan heb ik tegen ze gezegd dat ik hier gewoon met mijn vriend woon - ze zeiden vanzelfsprekend sorry en schamde ze zich dood, maar het werd al een keer gezegd en het blijft bij je als slechte droom...:snik: Ik wil daarom alle Nederlanders verzoeken, of ze naar ons Tsjechen niet alleen als aan goedkope werkmogelijkheid kunnen kijken, maar vooral als aan mensen uit het land, waar econimie groeit in laatste 10 jaren zo snel, dat wij dezelfde inkomen/hb per jaar als Portugal hebben...het in niet zo veel als Nederland, maar - wat meer gaat behalen in 19 jaren naar de Wende? En geld is toch niet alles....
Alma is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-08-07, 08:24   #15
Nieuw Lid

Nationaliteit:
precies ik heb loon vlgns CAO
bigoun is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-08-07, 08:29   #16
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
bigoun schreef:
Bericht bekijken
precies ik heb loon vlgns CAO
In Nederland of Tsjechië?
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-08-07, 08:33   #17
Nieuw Lid

Nationaliteit:
in nederland.ik varen 3wk op 3wk af.
bigoun is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-08-07, 09:32   #18
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Alma schreef:
Bericht bekijken
:snik: Ik wil daarom alle Nederlanders verzoeken, of ze naar ons Tsjechen niet alleen als aan goedkope werkmogelijkheid kunnen kijken, maar vooral als aan mensen uit het land, waar econimie groeit in laatste 10 jaren zo snel, dat wij dezelfde inkomen/hb per jaar als Portugal hebben...het in niet zo veel als Nederland, maar - wat meer gaat behalen in 19 jaren naar de Wende? En geld is toch niet alles....
Sterker nog.... Tsjechië had in 2006 de op 1 na snelt groeiende economie van Europa!!! Daarnaast zijn ze een stuk verder op het gebied van ICT dan wij. Ook op gebied van Cultuur en Kunst overstijgen ze ons bij verre.... oftewel.... wie is hier nu een rijker land? Ik probeer al jaren te emigreren naar Tsjechië, maar helaas is dat niet zo eenvoudig. Mijn vrouw durft het niet zo goed vanwege taal etc. Maar ik zou "gisteren" al vertrokken zijn. Ik ben er van overtuigd dat ik mijn kinderen op ieder gebied een betere toekomst kan bieden in Tsjechië dan in Nederland. In NL moet ik ploeteren voor een beetje erkenning, en in Tsjechië lopen ze met me weg.... ik raak er niet over uitgepraat, maar voor mij is duidelijk dat de meeste Tsjechen die naar Nederland komen dat doen vanwege huwelijk en of handel, en niet om een of andere armoede ontvluchting etc. Tot zover dat ik Tsjechen in NL ken ( 1e generatie ) zeggen allemaal dat ze eigenlijk liever terug zouden gaan. Tak Alma.... mas uplne pravdu, semnou nasela jsi kamarad. Nazdar.
David Beliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-08-07, 10:10   #19
Actief Lid

Alma's avatar

Nationaliteit:
Hallo David,

meer zulke mensen als jij.... En ze bestaan, ik twijfel niet...
Alma is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-08-07, 11:16   #20
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Nou, ik kan geloof ik de conclusie trekken dat Tsjechen iets "honkvaster" zijn als hun Poolse buren, iets om trots op te zijn. ook ik voel me in Tsechië lekkerder als hier in Nederland, ik voel me "srenang" als ik weer in mijn tweede vaderland ben, dus snel weer die kant op!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels