het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 24-05-08, 09:44   #211
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Gelukkig is het zo februari.
En we gaan alweer naar Tsjechie.
De grote meiden gaan niet mee. Maar Saar vermaakt zich ook onderweg prima. Onderweg schatert ze af en toe. Want Swiebertje DVD`s die ik als nostalgisch cadeau heb gekregen. kunnen haar helemaal laten schateren.
Als we in het stukje snelweg rond Halle zijn , heeft Kees er even genoeg van. maar ik denk dat ik wel een stukje kan overnemen.
En rond drieen rijden we Polen al in. En geen grenscontroles dus supersnel.
We gaan natuurlijk eerst bij het huis kijken. Is de waterleiding nu wel in werking?
Eerst weer even toch schrikken van de puinhoop. En het is echt koud.
maar doet ie het.....
Hoofdkraan open, luisteren ......., iets verkeerds gedaan??????
Nog geen water! We balen flink!
Natuurlijk hebben we ook net de hele dag gereden, maar dan nog.
En we waren gewaarschuwd. Tsjechie is geen Nederland.
Er is nu weinig aan te doen, het is zondag. we gaan door naar Ludvikov en besluiten lekker te gaan eten bij Pepa in Hajnice.
We sluiten de deur en horen een enorm kabaal.
Er stormen volgens mij 4, maar volgens Kees ,5 reeen in rengalop door onze tuin naar het bosje aan de overkant.
We stralen. Dit maakt alles weer goed.
En dan op naar Ludvikov. Daar wordt er gelijk koffie gezet en kunnen we ons verhaal kwijt. Over de reen en over de waterleiding.
We moeten als we wat langer in het huisje bezig zijn een list verzinnen om ook Saar te durven laten plassen.
Dus eerst wordt dit primitieve privaat ontsmet en spinvrij gemaakt.

mini-P1010035.JPG P1040379sarah`s keuze blauwer kan niet.jpg

En dan gaan we een nieuwe wc-bril kiezen. Of te wel . Gezien de opdracht mag Sarah kiezen.
Haar roze fase is duidelijk voor bij. Blauwer kan niet.
Gelukkig geniet ook Saar van de natuur. Ze vindt de overburen schattig en heeft de bergen gemist.

P1040382de overburen.jpg P1040383vanuit een groter perspectief.jpg

We gaan niet zo snel in ons klussen. Kees gaat weer bellen over het water. Via de makelaar , naar de advokaat, naar het waterbedrijf en weer terug.
Als hij er woensdag om 8 uur kan zijn dan komt in de loop van de dag er iemand langs.
Gelukkig heeft ook Kees zijn ingebouwde wekker een vroege tijd als instelling. Saar en ik blijven genieten van Ludvikov en de ijslanders.
Kees maakt een paar plaatjes en belt als het geregeld is.
Ik maak plannen om te gaan schuren.

P1040391schuren schuren schuren.jpg P1040384huisje welgelegen.jpg

En als Kees belt hebben we weer een doel bereikt.
De waterleidingvertegenwoordiger kwam. Ging met een metaaldetector door de berm en opende een afsluiter o.i.d. En.....er was water.
Maar na de boodchapjes voor de avondmaaltijd wilde ik perse nog langs het huis.
Want voor mij geldt inmiddels . EERST ZIEN EN DAN PAS GELOVEN.
En na het openen van de hoofdkraan kwam er inderdaad water uit de kraan.
Dus we zijn weer een stapje verder.
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-08, 09:49   #212
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ik geniet met jullie mee!!
Oud 26-05-08, 12:02   #213
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Inmiddels hebben we dus electra, pomp en leidingwater.
De open haard en de keukenkachel doen het prima. De electrische verwarming die we vanuit Nederland mee hebben genomen ook.

Maar we willen nu toch echt dat er wat te zien is. De vorige maal hebben we de eerste vuilniszakken in een verzamelcontainer gegooid. Maar we gaan het nu officieel regelen.
De aannemer die een offerte komt doen voor reparatie c.q. vervanging van het dak komt uit de buurt.
We moeten naar Frydlant. Gelukkig heeft Gideon tijd en Kees gaat samen met hem informeren. Helaas het blijkt in Visnova geregeld te moeten worden. We besluiten om het gelijk af te handelen.
Bij aankomst blijkt er al gebeld te zijn vanuit Frydlant. Ons Tsjechisch is nog beperkt tot tellen en groeten. Dus er wordt hulp gevraagd aan iemand die Duits spreekt. En even later maken we kennis met de burgemeester.
Voor 500 kronen hebben we een rol vuilniszakken en een `recreatie-abonnemet). De kleding mag gewoon in de vuilnis en twee maal per jaar wordt er aangekondigd wanneer er grofvuil wordt opgehaald. We zijn erg blij met de behulpzaamheid. We laten een pakje stroopwafels achter voor de spontane hulp. En zijn weer een stapje verder.

We houden van hergebruik en moeten ook Sarah tevreden houden.
Het boekje van de vogelbescherming heb ik vanuit Nederland meegenomen. Daar staan tekeningen in voor het maken van nestkastjes. En ik weet uit mijn eigen tijd dat ik supertrots was toen mijn gebouwde nestkast wel bewoond was en de veel mooiere van mijn vader niet.Dus wordt van de gesloopte mensen-nestkast (het bed uit de woonkamer)een vogel-nestkast gemaakt.

P1010046bed woonkamer.jpg P1040387huisverschaffing of ondeverrhuur.jpg

We showen even hoe mooi hij ie geworden in Ludvikov en vragen gelijk of Gideon een gatenzaag oid heeft voor het vlieggat.
Volgens deze grapjas is hij zonder gat speciaal voor spechten. En Saar neigt ernaar hem te geloven. De volgende keer in Poustka wordt hij keurig met de opening naar de geadviseerde kant opgehangen.

P1040411huize pimpelmees.jpg

En we zijn benieuwd. Wordt het ook door de mezen goed gekeurd. Sarah heeft gekozen voor een pimpelmezen ingang. Maar ik heb alleen nog maar koolmezen zien vliegen. De tijd zal het leren.

We hebben nog meer te doen in dit weekje. We gaan met Hefziba naar Bulovka, naar de plaatselijke tegelhandel. En we slagen prima vinden we.
We kiezen voor lichte muurtegels ivm de vrij kleine ruimtes en een warme kleur vloertegels. Het randje is natuurlijkniet echt nodig , maar maakt het voor ons af.

P1040407vloer en wand badkamer-wc.jpg P1040409muurtegels met sierrand.jpg

En als we zo dicht bij zijn moet ik Hefziba even laten zien,waar het allemaal mee begonnen is. We zoeken het huisje van de zeepbel op in Dolni Oldris. En rijden daarna naar ,Poustka dat wat het geworden is.
Hefziba blijft enthousiast over onze keuze. En wij zien heel langzaam het huis van een ander een beetje van onszelf worden.
Tussendoor wil Sarah natuurlijk ook wel eens wat anders. Dus er wordt paardgereden en ze mag aan een touwtje mee naar buiten.

P1040422 even wat anders voor Saar.jpg

Spannend vindt ze het. Ze ziet wel een beetje witjes, en ik wijt dat aan de spanning.
Maar `s avonds blijkt er toch iets echt mis. Drie maal spugen verder slaapt ze bij mij en Kees neemt haar kamer voor een nachtje.
De volgende dag is het leed al weer geleden. Zoals het vaak met kinderen gaat.
Het weekje vliegt voorbij. En er is naast de hoeveelheid vuilniszakken ook een stapel puin die laat zien dat er geklust is.

P1040412de resten van de badkamer.jpg

Als we vertrekken laten we sleutels achter. Tijdens onze afwezigheid zal er hard worden gewerkt. Er zal een boiler worden geplaatst en n.a.v. alle tekeningen op de muren zullen alle aansluitingen en afvoeren worden gerealiseerd. En ook zal de septic worden aangesloten.
En dan in mei gaan we weer verder.
We nemen afscheid van Hefziba en Gideon en hun ijslanders en friezen. En inmiddels zijn Sarah en Pan Ovaak(als ik het goed schrijf) goede vrienden geworden. Hoewel ze eerst wat bang was voor zijn strenge blik en harde stem heeft ze nu een speciale band. Ze ziet hem als een soort opa. En voor ons heeft hij al vele telefoontjes gepleegd op verzoek van Gideon.
We gaan met tegenzin naar Nederland. Maar we hebben het vooruitzicht eind april terug te komen.
Niet slecht toch?

Hilde
Oud 26-05-08, 12:27   #214
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Jeetje Hilde, wat geweldig, en zo geschreven dat ik het bijna voor me zie.
En dat vogelkastje, zo leuk, ik herinner het me ook nog van mijn vroege jeugd,"n jaar of tien geleden, vogelkastjes maken.Ook al moet ik er eerlijk bij zeggen dat er in die van ons niet zo heel veel gewoond heeft.
En nog steeds geen tegenslag he? Het is jullie van harte gegund.
Oud 26-05-08, 12:33   #215
Super Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
wat een mooi verhaal nog steeds
Oud 04-06-08, 11:07   #216
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
We verzamelen inmiddels van alles. Want om ons heen zijn er meedenkers die weten dat we geen miljonairs zijn.
We hebben afgesproken om weer in Ludvikov te logeren in de meivakantie,maar dat kan tot halverwege de tweede week.
Dus willen we in de eerste week het huis slaapklaar zien te krijgen.
Inmiddels wordt ons een koelkast aangeboden wegens verhuizing,schaffen we superdikke dekbedden aan, selecteer ik dekbedhoezen en ander linnengoed in mijn kasten. En komt onze `reserveoma`standaard weer met overtollige spullen. Zij gaat namelijk verhuizen.
Omdat we bedden en matrassen nodig hebben en we ons huis in Nederland uitgroeien. Besluit Kees om in een weekend heen en terug te gaan. We staan versteld wat er in een vw pasat past.
Vier matrassen en een koelkast en dan nog dekbedden, linnengoed en ander klein huisraad. Het is duidelijk dat Kees gewend is aan het inpakken van een kamperend gezin met vier vrouwen die allemaal de neiging hebben altijd veel te veel mee te willen nemen.
Hij logeert weer in Ludvikov. En als hij aankomt in Tsjechie belt hij om te zeggen dat hij kan zwaaien, vanaf het plein in Frydlant.
http://www.vakantiecams.nl/extern.asp?id={EE7449D9-431A-4B17-AE11-9F69C40BA741}&link=vosh.lvi.cz/Members/kopecky/personal/radnice3.html
De techniek staat voor niets.

radnice.jpeg

Het is natuurlijk niet echt ontspannend. Maar het is volgens hem goed te doen. Na een goede maaltijd ,een rustige nacht en een snel ontbijt wordt de terugreis ingezet.
Alles verloopt prima.
Ik ben altijd weer blij als hij weer heelhuids terug is.
Oud 04-06-08, 11:41   #217
Actief Lid

HeiDi's avatar

Nationaliteit:
leuk zeg, jullie moeten ook van alles mee sjouwen. wel erg vermoeiend zo'n reis in een paar dagen(heen en terug)
Maar ja om alles in 1 keer mee te krijgen, dat is ook heel wat. (pff ik ken het probleem haha hilde, zoals je weet :-) )
En wow ja, wat je allemaal mee moet nemen, komt heel wat bij kijken, zelfs hele kleine dingen :-)
Hebben jullie er al wel bedden en rest van de meubels?
Als je er maar kunt slapen en de nodige eerste behoeften kunt gebruiken,o.a water, electra..
veel succes (y)
Oud 04-06-08, 12:09   #218

kukel's avatar

Nationaliteit:
Het is zo een lekker herkenbaar verhaal.

Precies zo hebben wij het ook gedaan.

Blijf verhalen, wij genieten er van!
kukel is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-06-08, 13:18   #219
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
En wat vliegt de tijd. Het is zo eind april.
Ondanks dat Kees een keer `even`spullen heeft weggebracht gaan we toch weer bepakt en bezakt op pad.
Saar kan lekker slapen onderweg. Ze kan geen kant op. Maar ze vermaakt zich prima en zo`n drie dvd-s verder vraagt ze pas of we al in de buurt van Tsjechie zijn. We rijden dan al voorbij Dresden.
Onderweg verras ik haar met een kidsmenu. Ik ben de enige die behoefte heeft aan een plaspauze. En `sluip`door naar de Burgers balie.
Ze straalt en speelt lange tijd met het krijgertje.

Eerst gaan we kijken bij het huis. Het is rond vieren in de middag.
Door Hefziba zijn we voorbereid op chaos. Want de leidingen worden `ìets `anders bewerkt dan in Nederland. Maar het valt redelijk mee.
P1040611de septic en de wc afvoer zijn aangesloten.jpgP1040616de afvoer loopt door de hal naar buiten.jpg
De septic is aangesloten en de waterspoeling werkt. (Op de foto is de eerste laag opvulling al gestort)De afvoer loopt door de hal.
P1040620de boiler hangt.jpgP1040623Kees is tussendoor spullen wezen brengen o.a. de koelkast.jpg
De boiler is geplaatst en de keuken staat nu vol met ook veel eigen troep/spulletjes.
We rijden door naar het pension nadat we gekeken hebben of er warm water was. Nee. Nog niet, maar even vragen aan onze hulpdesk in Tsjechie. Hefziba en Gideon.

We gaan eerst aan de koffie en even bijpraten. En daarna komen de vragen.
We pakken uit en we gaan lekker uit eten. Tenminste dat was het plan. maar we schuiven aan bij de tafel en eten soep mee.
Wat een warm welkom.

De boiler blijkt aangesloten door de loodgieter.
Maar..... er moet ook nog een electricien langs komen. Dus belt Pan Ovaak om wat te regelen. En weet hij weer op korte termijn een electricien te contracteren. Deze kan dan ook de kookplaat instaleren.
De electricien komt en gaat weer en komt weer terug.Alles gaat goed.
Als hij weer vertrekt vragen we of we dus nu warm water hebben.
Neee.........Hij laat ons de electrakast zien. De boiler warmt alleen op bij nachtstroom. Wij denken dan simpel. Je zet de knop even om en...
Maar dat gaat zomaar niet. Er zitten loodjes op. Ach we hebben ook nog de waterkoker en we slapen nog niet hier. En we zijn weer een ervaring rijker.
Ik zit niet zo lekker in mijn vel en heb behoefte aan rust,de volgende dag. Dus nemen we ons ontbijt mee en gaan al vroeg naar Poustka om te kijken hoe het er bij ligt.
En onderweg schieten we plaatjes van onze vrienden.
P1040634daar worden we blij van.jpg
Na het hectische Nederland en de reis en toch ook wat spanning over hoe nu verder op onze manier. Zo`n ontmoeting geeft weer kracht.
We ontbijten in het zonnetje voor het huis. Ik plant wat zomerknolletjes. En we kijken naar de verrassingen in de tuin.
En we stoken met open ramen de kilte uit het huis.
P1040638de open haard maakt overuren.jpgP1040641dat is weer eens wat anders dan een pen of computermuis hanteren.jpg
En Kees neemt iets anders ter hand als een pen of computermuis.
Als zorgverlener in de gezondheidszorg houdt ik de voorzorgsmaatregelengoed in de gaten. Ik wil hem nog een tijdje bij me houden.
We brengen de eerste tijd door met ruimen, gaten vullen en inkopen doen. En tussendoor genieten van het plekje wat steeds meer van ons wordt.

Hilde
Oud 10-06-08, 13:24   #220
Actief Lid

HeiDi's avatar

Nationaliteit:
owwwww wat heerlijk hilde, het lijkt allemaal op gang te komen. Zal benieuwen hoe het van de zomer er uit ziet. benieuwd naar de andere foto's
Heerlijk klussen en ook van de rust genieten.....
Als ik dit lees , kan ik haast geen 4 weken meer wachten
Succes met de verder verbouwing.
ge ger

Onderwerp-opties

Berichtregels