![]() |
|
|
#451 |
|
Actief Lid
|
Wij zitten vlak aan de Duitse grens en inderdaad, de Tsjechen gaan voor hun boodschappen de grens over. Venezia, de ijssalon op het plein in Rumburk zat in het verleden altijd stampvol Duiters nu zie je er bijna geen Duitser meer. Het is een stuk rustiger en de mensen die er hun kopje koffie drinken zijn voornamelijk Tsjechen. Zij hebben het nu beter en voor Duitsers is het niet aantrekkelijk meer om in Tsjechië inkopen te doen. Een capuchino kost in Tsjechië even veel als over de grens.
|
|
|
|
|
|
#452 |
|
Lid
|
Als je -zoals ik - je loon/pensioen in Euro's krijgt uitbetaald, is het misschien handig (als je tenminste niet te ver van de grens woont) je geld maar gewoon op de NL-bank te laten.
Ga een paar keer per maand naar een leuk plaatsje in Oostenrijk of Duitsland en doe daar je boodschappen. Bovendien heb ik het idee dat bijv.b. de Plusmarkt in Oostenrijk beter is voorzien en het fruit ook van betere kwaliteit is dan bij de Plus in Tsjechië. |
|
|
|
|
|
#453 |
|
Lid
|
en het word duurder en duurder.......voordeel is wel dat het geld dat ik in Tsjechie heb zitten meer waard word. Maar heb liever lagere prijzen en geen prijzen die hoger liggen dan in NL of DE. Vorig jaar werd er nog reclame gemaakt op de NL televisie om naar CZ (Moravia)te komen vanwege de lage prijzen. Er is een hoop veranderd :-(
|
|
|
|
|
|
#454 |
|
Actief Lid
|
Waarschijnlijk een vraag van een leek: Hoe kan het dan dat de kroon tov de euro zoveel duurder wordt. Dit kan volgens mij komen doordat de economie zo goed draait, maar als alles ook voor de Tsjechen zoveel duurder is het juist toch slecht voor hun economie omdat ze dan toch minder kunnen kopen?
|
|
|
|
|
|
#455 |
|
Lid
|
Nee en Tsjech ziet daar niks van. Een brood blijft daar 50 kronen, dus dat maakt niet uit. ALs een Tsjech op vakantie gaat dan is ie stukken goedkoper uit. MAAR voor investeerders in Tsjechie is dit geen goede zaak. Die zien hun geld wegvloeien. Datzelfde geld voor mensen die op vakantie willen gaan naar TSjechie. DIe denken nu ook 3 keer na, ik denk dat veel mensen deze zomer bedrogen zullen uitkomen als ze op vakantie gaan naar Tsjechie. Reden voor de stijgingen (Bijna 20% in een jaar tijd), zijn waarschijnlijk speculanten op de beurs. Het heeft namelijk gen economische reden dat de kroon zo snel stijgt, al een jaar lang (sinds ik een huis heb gekocht in CZ
) |
|
|
|
|
|
#456 |
|
Volwaardig Lid
|
Maar wat is duurder? ik praat als vakantieganger,tuurlijk is het duurder als voorheen maar dat geldt ook voor nederland.
Maar eigenlijk heel simpel Wat is duur?? Groetjes Gerard en Erna |
|
|
|
|
|
#457 |
|
Lid
|
Ik maak ook helemaal niemand bang, je moet zeker naar Tsjechie gaan maar vel dingen zijn tegenwoordig duurder dan in Nederland. De inflatie bedraagd al 7% sinds 1 januari, tegenover NL 1,7%.
En voor buitenlanders, zoals wij, is alles 20% duurder geworden ten opzichte van vorig jaar. Dat is meer dan 25% verschil!! Dus iets wat vorig jaar 10 euro kostte kost nu 12,50. Lijkt niet veel, maar ik hebhet over bedragen die iets groter zijn en dan gaat het behoorlijk in de papieren lopen!!! Maar je moet zeker naar Tsjechie gaan, eten en drinken zijn nog altijd goedkoper dan in Nederland...maar niet in de supermarkt!! |
|
|
|
|
|
#458 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Elders zijn al hele lange discussies geweest over de toegenomen levensduurte door de bere-sterke kroon. Feit is dat men door deze revaluatie van de kroon de inkomenskloof van de Tsjechen met de rest van de EU aan het dichten is. 24.400 kronen is nu al 1000 euro en er lijkt geen eind aan te komen. Het lijkt erop dat de race naar 20KC op 1 euro een kwestie van tijd is.Dit laatste moet de geimporteerde EU-goederen voor de Tsjechen wel goedkoper maken. Kan bijna niet anders.
Voor mensen met zwakke euro t.o.v de kroon wordt het minder vrolijk op! Wat anderen ook mogen beweren, het o.g wordt stilaan echt even duur als b.v Bayern of Neder-Oostenrijk. Boodschappen doen in de food-en non-food is zelfs even duur of zelfs duurder dan in de genoemde buurlanden. En voor een echt goedkope vakantie moet je echt niet meer naar Tsjechie? |
|
|
|
|
|
#459 |
|
Actief Lid
|
Als je in Tsjechie op vakantie uit eten gaat en gewoon ergens wat drinkt; uitstapjes ed blijven tov Nederland gewoon nog erg goedkoop. Nederland is wat dat betreft gewoon schrikbarend (sorry Barend) duur. Ga maar eens naar een dierentuin bijv.! Vergelijk maar eens. Maar dat is ook al op een andere Topic gesteld.
We moeten gewoon naar Tsjechie blijven gaan op vakantie omdat het een schitterend land is met hele ardige mensen!! Laatst aangepast door Aad Piekaar; 12-06-08 om 20:16. Reden: typfouten verwijderd |
|
|
|
|
|
#460 |
|
Lid
|
Ben het niet helemaal eens met bovenstaande. Tsjechie wil pas misschien pas meedoen aan de euro vanaf 2015, maar ook dat is nog gen uitgemaakte zaak. De President is zwaar tegen de Euro en die is net herkozen. Met de huidige trent komt de kroon in 2015 op 1 euro voor 3 kronen......zie jij het gebeuren? En wel 30 kronen voor een biertje betalen, dat word lachen
![]() |
|
|
|