het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 18-04-08, 09:16   #391
Super Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
ja, in nederland heb ik dat nog nooit gezien, misschien wel in een eethuis/snackbar, maar niet in een restaurant.
noekie14 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 11:11   #392
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Bericht bekijken
Precies. Nu Jacques nog overtuigen.
het is, denk ik, een beetje het verhaal "is het glas half vol of is het half leeg".

naar mijn overtuiging kan je in tsjechie nog steeds goed en heel betaalbaar uit eten gaan (lunch of avondeten). maar het kan ook duurder en het zal ongewijfeld zo zijn dat het in tsjechie jaren geleden over de hele (eet)linie goedkoper was dat neem ik direct aan.
maar met de opkomst van meer toerisme en meer welvaart gaan ook de prijzen bij de restaurants omhoog.

in een gehucht zoals lichkov heeft de tijd stilgestaan.... maar de vraag is hoelang nog.
ik zat daar pas in de kroeg (komt vaker voor) en een vriend van me zat te klagen hoe duur het bier geworden was.. 15 jaar geleden was de prijs van een pivo 2 kc..... (ik viel bijna van mijn stoel van de prijs dan he ).

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 12:11   #393
Actief Lid

SE16's avatar

Het is wel erg makkelijk om de bewering van Jacques te blijven ridiculiseren en met voorbeelden aan te komen waaruit blijkt dat Tsjechie goedkoper is dan Nederland. Er zijn tal van produkten in Tsjechie aan te wijzen die er duurder zijn dan in Nederland en ook andersom.

Feit blijft wel dat Jacques in zijn eerste post al aangaf te kijken naar de prijzen voor levensonderhoud. Daarnaast geeft de woorkeuze "stilaan" aan dat dit zo langzamerhand aan het gebeuren is. Ook staat in de post al vermeld de horeca nog steeds fors goedkoper is. Vergelijkingen met dorpskroegen waar je voor 59Kc nog een maaltijd kan krijgen zijn dus niet relevant want dat waren we al met elkaar eens. Daarnaast is het ook nog eens appels met peren vergelijken; Nederland heeft niet een dorpsrestaurant/kroeg cultuur als je in Tsjechie kan vinden en het vergelijken van de Nederlandse restaurants met de hotovky van ene U krale Vaclava snijdt weinig hout, die zijn echt van een ander kaliber, hoe lekker deze menuutjes ook zijn.

Maar laten we eens kijken naar de prijs van levensonderhoud; iedere keer als wij in Tsjechie zijn dan doen wij daar boodschappen die we mee terug nemen naar Nederland. Niet vanwege de prijs maar gewoonweg dat bepaalde producten niet in Nederland te krijgen zijn (prasek na knedliky, jiska, polohruba mouka etc.). Waar ik 5 jaar geleden voor een volle kar aan boodschappen om en nabij de 800-1000Kc moest neerleggen, is dat inmiddels 2300-2400Kc geworden en de produkten die we meenemen zijn vrijwel hetzelfde gebleven. Doordat een aantal produkten niet in Nederland te krijgen zijn, is het moeilijk een inschatting te maken, maar ik denk dat dezelfde kar aan boodschappen in Nederland op ongeveer €125 zou komen. OK, er is dan nog steeds een gat van om en nabij de €25 in vergelijking met Tsjechie maar het verschil is zo langzamerhand te verwaarlozen en de interne prijsstijging van 250% in een periode van 5 jaar is ronduit absurd te noemen.

Doordat cultuur/uitstapjes en horeca nog steeds sterk onder het Nederlandse prijsniveau liggen, is een leuke en betaalbare vakantie nog steeds mogelijk. Maar mensen die met een lachend gezicht hun kofferbak willen volladen vanwege de lage prijzen van boodschappen of merk-spijkerbroeken komen steeds meer van een koude kermis thuis.
SE16 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 12:37   #394
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Ik wil Jacques bewering helemaal niet ridiculiseren, maar zijn verhaal klopt volgens mij gewoon niet en dat mag gezegd.

Er zullen ongetwijfeld voorbeelden te noemen zijn van producten die in Tsjechië duurder zijn dan hier, maar ook na jouw verhaal blijft overeind dat Tsjechië - ondanks alle prijsstijgingen - over de hele linie nog altijd aanmerkelijk goedkoper is.

Citaat:
SE16 schreef:
..... ik denk dat dezelfde kar aan boodschappen in Nederland op ongeveer €125 zou komen. OK, er is dan nog steeds een gat van om en nabij de €25 in vergelijking met Tsjechie maar het verschil is zo langzamerhand te verwaarlozen
Jij noemt een verschil van 25 euro op een boodschappenlijst van 125 euro te verwaarlozen; ik zou een prijsverschil van zo'n 20% beslist niet zo willen noemen, zeker niet als je bedenkt wat je met 25 euro in Tsjechië kan doen. Als je het zo ruim neemt met rekenen, dan begrijp ik wel waarom Tsjechië in jouw ogen even duur lijkt als Nederland.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 16:13   #395
Actief Lid

SE16's avatar

Als je ziet dat vergelijkbare boodschappen nog geen 5 jaar geleden om en nabij de €30 kosten in Tsjechie en dat er nu maar liefst een sommetje voor moet worden neergeteld dat overeenkomt met €100 dan komt dat neer op een prijstijging van 250%. Vergeleken met de prijsontwikkeling in Nederland en andere Westeuropese landen is dit significant hoger en kan men stellen dat Tsjechie inderdaad langzaam aan niet meer het goedkope land is zoals velen dat uit het verleden kennen. Natuurlijk is €25 nog steeds een mooi bedrag, maar vergeleken met de €80-90 verschil die er 5 jaar geleden nog was, is dit steeds minder aan het worden en daar gaat deze thread toch over?

Ja, en dat ontken ik ook niet, Tsjechie is nog steeds (ietsjes) goedkoper dan Nederland maar het grote verschil dat er ooit was, is er nu bij lange niet meer. En dan moeten we dus kijken naar eerste levensbehoeften die ik nu vertaald heb naar boodschappen. Zoals al eerder gezegd zijn er nog steeds voldoende dingen in Tsjechie die wel nog duidelijk goedkoper zijn, maar de nivellering met de rest van Europa is wel steeds duidelijker zichtbaar.
SE16 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 16:30   #396
Actief Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:
En zoals hierboven met de nodige nuance het is beschreven,is het gewoon.
Ik kom er van 1989 en zie met open ogen dat het het meest dramatische is voor mensen die ginder niet mee delen of kunnen in de economische boem.Ik denk dan aan bejaarden,invaliden maar ook meer en meer een-verdieners kunnen de prijsexplosie niet meer aan.
En dan herhaal ik ook voor Nl/B- mensen met een matig vakantiebudget dat Tsjechie echt geen spotgoedkoop vakantieland is geworden.
Roepen dat dat niet zo is ,gebeurd met de beste bedoelingen.

Mensen die graag naar Tsjechie op vakantie gaan, Nederlanders/Belgen die daar een woning hebben/ een zaak bv. pension of camping willen dat niet graag horen . Je praat immers je eigen gedragskeuze goed, en je zoekt naar alle argumenten om dat duurder-worden te weerleggen.
Ik begrijp dat , en in sommige gevallen is er inderdaad nog altijd een prijsvoordeel maar dat is kleiner aan het worden.
Tot slot herhaal ik voor de zoveelste keer , het is een te gek mooi en groen land waarvoor je duizend en een redenen heb om erop vakantie te gaan.
Jacques is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 17:02   #397
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Beste SE16, je koopt/ kocht een kar met boodschappen...Je stelt dat je, in de mix, nu zo'n 250% meer betaald dan, nog geen, 5 jaar geleden. Kun jij mij een, of meerdere produkten noemen, die inderdaad zo veel in prijs zijn gestegen?.....Of beter gezegd: Noem alle produkten maar... want anders kom je natuurlijk nooit aan die 250%. En er moeten natuurlijk ook produkten zijn, die nog veel meer in prijs zijn gestegen... want er zijn ook produkten die veel minder dan 250% duurder zijn geworden!!!...En ik heb het nu dus niet, over de waardestijging van de kroon!..

Char.

Oud 18-04-08, 17:15   #398
Volwaardig Lid

newbee's avatar

Nationaliteit:
Ik ben al een tijdje dit onderwerp aan het volgen en wil toch wel wat kwijt.Laat ik beginnen dat wij helemaal nog geen Tsjechiegangers zijn dus ook geen ervaring hebben met dit Land.
We gaan deze zomer voor het eerst na Tsjechie en gaan al jaren in Nederland op vakantie.
Ik geloof best dat Tsjechie duurder is geworden dan een aantal jaren geleden maar dat geldt ook voor nederland,wij zijn jaren na Ameland geweest en als ik kijk wat wij kwijt zijn als we uit eten gaan dan kan ik met mijn bescheiden mening zeggen dat uitgaande wat er hier gezegdt wordt(ook bedragen die Jacques noemt) dat Tsjechie GOEDKOPER is dan Nederland.
Ook dingen die je kan doen zoals dierentuin,e.d.rondvluchten(kost op Ameland €120/half uur) zijn GOEDKOPER.
Maar wat ik het belangrijkste vind is dat een ieder die voor het eerst na Tsjechie gaat voor zichzelf weet wat zij hier kwijt zijn met alles meegerekend en wat Tsjechie kost (uitgaande van de hier genoemde bedreagen).
en ik denkt dat voor mensen met een matig vakantiebudget Tsjechie best nog te betalen is.het is maar wat voor eisen je stelt en die van ons zijn niet zo hoog.

Groetjes Gerard en Erna
newbee is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 17:55   #399
Super Lid

Maria's avatar

Tsjechie is goedkoper dan Nederland, maar een stuk minder goedkoop dan enkele jaren geleden. Trouwe Tsjechiegangers die regelmatig die kant op gaan zullen elke keer weer gek op hun neus kijken wegens de prijsstijgingen. Ikzelf ben nu 5 opeenvolgende jaren geweest en zie ook de prijsstijgingen. Als vakantieland is Tsjechie echter nog steeds goedkoop, en zeker wat uit eten betreft.
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-04-08, 18:10   #400
Volwaardig Lid

newbee's avatar

Nationaliteit:
Dat bedoel ik ook goedkoper,maar dat neem niet weg dat de prijzen ongetwijfeld zijn gestegen de afgelopen jaren zeker voor de tsjechen zelf en de mensen die door wonen,dat kan ook niet anders tsjechie hoort bij de EU.

Groetjes Gerard en Erna
newbee is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels