![]() |
|
|
#292 |
|
VIP Lid
|
Cajonez,
ik ben bang, dat jouw vergelijking niet helemaal op gaat. Dat verschil van 7000 kronen slaat nergens op!! Dat verschil geldt alleen wanneer een Tsjech in Nederland Euro's koopt! Maar, we hebben het nu over Nederlanders, die kronen wil kopen. En dan is het verschil, een stuk minder. Nml. iets meer dan 2200 kronen. Al met al, toch ook een bedrag waarmee je leuke dingen kunt doen!! Bijvoorbeeld: een bankje kopen... Char. |
|
|
|
|
|
#293 |
|
Super Lid
|
Accomodatie scheelt idd niet zoveel met Oostenrijk of Frankrijk. Daarvoor heb je dan wél vaak halfpension of een 2x zo grote ruimte.
Wat het échte verschil maakt (vergelijk skivakantie Tsjechie/Oostenrijk) zijn de kosten voor skipas/skihuuur/les en onderhoud (eten/drinken/uit eten/piste drankje-hapje). Voor ons (gezin met 2 kinderen) is Tsjechie nog steeds de betere keuze, want stukken voordeliger en als je niet echt veeleisend bent qua lange afdalingen maar wel gaat voor gezelligheid en kleinschaligheid gewoon hartstikke goed. |
|
|
|
|
|
#294 |
|
Actief Lid
|
oke...
die skipasssen schelen ook niet zoveel aangezien we toch al naar Spindleruv Mlyn gaan(ergens anders hebben we niet zoveel uitdaging meer) (en nu in spind ook niet echt meer) de skihuur: wij hebben allemaal ons eigen board/ski's skischoenen skikleding enz. en we hoefen geen van allen les meer. alleen het (uit) eten/drinken is duurder en elke dag 2x warme chocomel drinken zullen maar wat moeten minderen. |
|
|
|
|
|
#295 | |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Citaat:
Never, het vrije woord is me daarvoor te heilig. Maar, please kom dan met feiten , ik had zo graag deze discussie willen afsluiten, maar blijkbaar lukt het me niet! Met hulp van buitenaf, hier kun je toch echt niet langs kijken. ik wil geen gelijk, ik wil dat de ogen voor de naakte feiten geopend worden. http://www.nibud.nl/consumenten/inde...ten+en+drinken Dagelijkse kosten voeding per persoon per maaltijd* ontbijt tweede brood-maaltijd warme maaltijd tussen-doortjes totaal peuter 1-3 jaar € 0,26 € 0,44 € 1,26 € 0,63 € 2,59 kind 4-6 jaar € 0,32 € 0,58 € 1,66 € 0,82 € 3,38 kind 7-9 jaar € 0,35 € 0,74 € 1,84 € 0,89 € 3,82 kind 10-12 jaar € 0,36 € 0,85 € 2,07 € 1,01 € 4,29 kind 13-15 jaar € 0,44 € 0,91 € 2,17 € 1,26 € 4,78 kind 16-18 jaar € 0,41 € 1,00 € 2,15 € 1,44 € 4,99 volwassene € 0,35 € 0,91 € 2,14 € 1,42 € 4,82 * de bedragen zijn gebaseerd op tweepersoonshuishoudens De aardigheid zit hem in de kosten per maaltijd. Als je uitrekent dat een rohlik tegenwoordig 2,50 Czk kost, dan zit je met 2 van die dingen al op 5 Czk, dus 0,20 Euro. Glas melk erbij ? 15 Czk voor een liter melk, dus zeg even 3-4 Czk voor een glas. bakje boter 500 gr. kost 33-34 Czk. Je moet toch wel wat boter op je brood smeren. Wat kost dat ? En dan mogen we natuurlijk het beleg niet vergeten. Een onsje salam kost al gauw 10 Czk, maar neem je een wat duurdere soort, kan het ook 17 Czk zijn. Onsje ham 12-20 Czk. Onsje kaas (30%) 10-12 Czk. Als je de zaak even door rekent, denk ik niet dat je kunt bewijzen dat een Tsjech minder betaald voor zijn ontbijt. Voor een warme maaltijd heeft een Tsjech omgerekend 53,50 Czk te besteden. Dat moet wel lukken. Hij kan zelfs in de fabriekskantine een goed maal krijgen voor dat geld. Met het zelf koken, kan het dus wat goedkoper uitpakken. Maar dan is de vraag wat je op je bord krijgt. 100 gr. vlees kost 12-15 Czk. Aardappel 15 Czk/kilo. Groente is sterk afhankelijk van seizoen en in de winter duur. Bloemkooltje 29 Czk en daar kun je net aan met 2 personen van eten. Natuurlijk kun je" economisch" inkopen. Serieuze aanbiedingen die langer houdbaar zijn, groter inkopen. Die dingen kopen die op dat moment betaalbaar zijn en de duurdere producten gewoonweg niet eten. Goed opletten of de grotere verpakking daadwerkelijk goedkoper is dan 2 kleintjes. En probeer ook eens een huismerk. Vaak veel goedkoper en de kwaliteit is gelijk een A-merk. Conclusie het NIBUD toont "spijkerhard" aan dat de basisproducten in Nederland zijn zoals ze zijn en dat is, echt niet duurder dan in Tsjechie of Slovakije Laatst aangepast door Jacques; 05-03-08 om 23:27. |
|
|
|
|
|
|
#296 |
|
VIP Lid
|
jaques heeft gewoon gelijk!
Probleem is dat door velen uit vakantie-oogpunt vergeleken wordt en dan vergelijk je heel andere zaken (uit eten gaan, biertje op terras, ijsje eten . . . . ) Als je hier woont let je op andere zaken en als je een euro-inkomen hebt reken je ook nog met de koers. |
|
|
|
|
|
#297 |
|
Geroyeerd Lid
|
Leuk al die cijfertjes en vergelijkingen, maar ik kijk toch liever op mijn bord wat er ligt dan in mijn portomonnee wat eruit 'vliegt' In Nederland maar niet minder in Tsjechië
Ik ben een betrokken mens met de 'kleine' detailhandel, dus goed voor de kleine zakenman/vrouw in Nederland en Tsjechië. of de koruna nu 0,20 is of 0,30 het kan me weinig schelen, zolang ik er maar van geniet. Zolang toeristen Tsjechië bezoeken vaart de 'Tjech' er wel bij. |
|
|
|
|
|
#298 |
|
VIP Lid
|
.............zolang ik er maar van geniet! (quote)
Precies! Zo reageer je als vakantieganger en daar is niets mis mee! Als het je dan ook niet uitmaakt of de kroon op 20 of 30 staat (staat nu net even onder 25) dan ben je nog een gelukkige vakantieganger maar het heeft niets te maken met het prijsniveau in CZ. |
|
|
|
|
|
#299 |
|
Forum Freak
|
dat nog steeds minder is dan in Nederland (en België), zeker buiten de hele grote touristencentra als Praag en het Reuzengebergte!!
We hebben het tenslotte als Nederlanders in Tsjechië en de meesten daarvan zijn touristen en geen bewoners!! |
|
|
|
|
|
#300 | ||
|
Moderator
|
Citaat:
De discussie gaat er helemaal niet om of men zich gelukkig voelt in Tsjechië (als bewoner of als toerist), het gaat over de duurte van het land. En dat feit blijft, ook na dit topic, overeind: Tsjechië is goedkoper dan Nederland. |
||
|
|
|