![]() |
|
|
#251 |
|
Super Lid
|
Ik denk niet dat het 'n reactie daarop was Maria.
Daar heb je ook gelijk in, je hoeft er niet voor thuis te blijven, maar om je eigen meegebrachte eten ergens op te eten waarmee je betalende klanten weg jaagd, kan mijn inziens ook niet. Dit topic begon ook als 'n vraag.Of Tsjechie inmiddels even duur is als andere landen. |
|
|
|
|
|
#252 |
|
Volwaardig Lid
|
Deze topic gaat toch helemaal niet over, wie iets wel dan niet kan betalen of hoeveel iemand te besteden heeft!
Het gaat om het feit dat ook in Tsjechië, de dingen langzaamaan steeds duurder worden, net als in alle landen binnen de EU (en daarbuiten?). Het werd zelfs zo stellig geschreven dat Tsjechië inmiddels even duur is als andere landen (wel met een vraagteken daarachter), maar er wordt inmiddels binnen deze topic steeds meer 'naast het pad gewandeld' waardoor er weer andere discussies ontstaan. Ik constateer maar even... ![]() |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Geroyeerd Lid
|
Om even iets duidelijker te zijn; Tsjechië, Slovenie. Polen, en andere oost europese landen, stonden bekend om goedkoop op vakantie te gaan.
Maar ook daar is de stijging van prijzen door de huidige economische conjuctuur onvermijdelijk, waardoor in deze landen 'die toch door de jaren heen het stempel 'low budget' kregen', het enorme prijsverschil met 'rijke' €-landen bijna verdwenen. Wat jammer is voor vele vakantiegangers die juist om de lage prijzen gingen voor hun vakantie. Tsjechië vindt ik er niet minder mooi of bijzonder om. Een stijging van de koruna, is niet goed voor de vakantiegangers, maar ook niet voor de Tsjechen die minder toeristen zullen trekken en meer kwijt zijn aan hun dagelijkse behoeften. Maria, die hamburger en friet, is een toevallig gekozen tekst, had net zo goed pannenkoeken kunnen zijn. Sorry hiervoor. |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Super Lid
|
Geeft niks Rijk!
![]() |
|
|
|
|
|
#255 |
|
Actief Lid
|
Ik zou ook in Nederland geen hamburger voor 4,50 euro kopen
.Maar het feit is wel dat Tsjechië steeds duurder wordt. Een door de sterke kroon merkt de vakantieganger dat dubbel aan het simpele feit dat er minder kronen voor een euro worden uitgekeerd. Even duur als Nederland, is echter absoluut niet het geval. Je kunt niet zomaar wat producten vergelijken. A-merken beginnen dicht bij Nederlands prijsniveau te komen, maar B-merken (en die wassen net zo wit!) zijn nog steeds heel betaalbaar. Het openbaar vervoer: ik weet niet wat je in Nederland precies betaalt, maar ik hoef geen onderzoek te doen om te weten dat dat vele malen duurder is dan in Tsjechië. Een puntje voor een eurodubbeltje, een biertje voor 50 cent en een warme maaltijd voor 4 euro... All over was de prijsstijging over 2007 2,8% In de toeristische centra is alles simpelweg duurder. Dat geldt niet alleen voor de koper, maar ook voor de aanbieder, en die moet aan het eind van het traject natuurlijk wel bij voorkeur die 2,8 procent hebben bijverdiend. ![]() |
|
|
|
|
|
#256 |
|
Actief Lid
|
|
|
|
|
|
|
#257 | |
|
Moderator
|
Zo is dat, Liesje; wie serieus durft te beweren dat Tsjechië (vrijwel) even duur is als Nederland, doet qua financiën echt iets fout in Tsjechië of juist extreem goed in Nederland.
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#258 |
|
Actief Lid
|
wij komen al zo'n 15 jaar zomers en s'winters in Tsjechie en in die tijd merk je dat alles toch aardig duurder is geworden. Zal niet zeggen dat het even duur is als in Nederland. Maar waar wij vanaf het begin diverse dingen extra kochten omdat ze veel goedkoper waren dan in Nederland komt dit alleen nog voor voor de wasmiddelen.
Ook valt het ons op dat de onderkant van het ertsgebergte en het onderste stuk van Tsjechie tegen Duitsland en Oostenrijk aan duurder is als de bovenkant. Ook de diesel is bijna net zo duur als in Nederland en dat is toch eigenlijk van de laatste (pak weg) 2 a 3 jaar. Voor ons geld dat we een bepaald vakantie buget hebben en op is op en dat ik daarvoor in tsjechie bv om de 3 dagen van uit eten kan en in een ander land maar 2 a 3 keer in de hele vakantie van kan uit eten. Tuurlijk is de reden dat Tsjechie "zo lekker goed koop is" geen hoofd reden waarom we steeds voor dit land kiezen maar het is wel mee genomen. Dus dan maar iets minder vaak uit eten voor ons, vervelender is het voor de tsjechen zelf want geloof niet dat de lonen gelijk stijgen met de kosten van levensonderhoud. In diverse gesprekken met Tsjechen hier over kunnen ze ook maar moeilijk geloven dat het voor ons in Nederland in verhouding net zo duur is als voor hun in Tsjechie. Snap dan ook niet hoe ze sommige dingen kunnen betalen. Alleen al een simpel voorbeeld van 3 jaar geleden. Onderweg ging er wat stuk aan de Volkswagenbus en daar man lief bij de Volkswagen heeft gewerkt wist hij dus precies wat en hoe duur het hier was en wat blijkt het is in Tsjechie net zo duur als hier inclusief arbeidsloon. Ook stonden daar een paar modellen in de showroom die hier echt niet staan (woon in een middel grote stad) omdat ze simpel weg te duur zijn. Petra |
|
|
|
|
|
#259 |
|
Super Lid
|
Onze auto is vorige week afgesleept naar een garagebedrijf en nagekeken (ik denk 1 a 2 uur werk). Kosten: EUR 20,=. Nou, voor dat geld mag je in NL net in een showroom kijken...
|
|
|
|
|
|
#260 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
![]() Petra, de titel van dit topic is dat Tsjechie bijna net zo duur is als Nederland bestrijd ik. Daar ging het over. Niet over vakantiebudget. Als je het op die manier benadert denk ik dat er maar heeel weinig Tsjechen zijn die zich twee weken vakantie in Nederlland kunnen veroorloven! U bent een bevoorrecht mens. Om de drie dagen uit eten.... |
|
|
|
|