![]() |
|
|
#621 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Duurder worden is voor niemand leuk, maar een keiharde realiteit. De revaluatie van de koon is echter buiten proporties en dat kan voor niemand goed zijn ,buiten speculanten. Niet voor vakantiegangers, niet voor investeerders en niet voor de Tsjechen zelf.
Hoe mooi ook het land mag zijn ,en ik zou de laatste zijn omdat te betwijfelen, wie nu met de huidige euro-koers bv onroerend goed koopt moet toch echt wel een " sterke band" hebben met het land. Economisch begint ik toch sterk te twijfelen aan de echte waarde van panden die meer dan drie miljoen kosten ,dat is meer dan 150.000 euro en buiten Nederland en de Scadinavische landen kun je overal in Europa daarvoor huizen kopen die kwalitatief beter zijn. Dat eten en drinken in de horeca relatief goedkoop blijft is waar en hier al vaak geschreven. By the way in de winkels is eten en drinken echt niet zoveel anders in prijsniveau dan hier. Maar door de hoge eurokoers, zijn alle andere dingen dat echt niet meer. Er worden hier voorbeelden genoemd van entree-bewijzen voor toeristen die ook achterhaald zijn. een uurtje zwemmen in iets of wat zwembad kost 100 kronen dat is bijna 5 euro. Ik kreeg maanden geleden het verwijt "negatief" te zijn en dat keurmerk wil ik wel dragen, maar ik vind dat wel realisme Ik adviseer niemand het land links te laten liggen, maar wel de ogen open te houden.Ik hoop ook voor de Tsjechen en de buitenlanders die daar leven dat er snel rust komt in die explosieve koerswisselingen. Ik hoop dat niet alleen, ik denk dat ook om eerder genoemde redenen. Vroeg of laat bijten ook de speculanten in het zand en die dag is dichterbij als zij denken. |
|
|
|
|
|
#622 |
|
Lid
|
je bent niet negatief hoor Jacques. Wel realistisch, de koersen zullen gaan dalen maar niet voor het einde van de zomer. Dat is mijn glazen bol en ga ook maar af op wat economen in CZ uitkramen. In ieder geval is het wel vreemd dat de centrale bank niks doet en niks zegt. Die denken de inflatie hierdoor laag te houden maar dat is maar gedeltelijk waar en bovendien schaad het het toerisme en export. Maar ik wil iedereen benadrukken dat dit een tijdelijk iets is aangezien het niet gefundeerd is en puur een paar investeerders zijn die de smaak te pakken hebben....
|
|
|
|
|
|
#623 |
|
Volwaardig Lid
|
hypotheek word snel duur
Heb een toendertijd "lullig "hypotheekje afgesloten bij de kb.ik geloof dat de koers toen 32 was nu met de 22 is het lachen me wel vergaan,het is nu geen leuk bedragje meer wat ik maandelijks af moet lossen.Als dit door zet verkoop ik de boel en ga ik naar economisch vriendelijker gebieden.Kon in de eifel [het landschap scheelt niet zoveel] voor iets meer ook een oud boerderijtje kopen,Joep
|
|
|
|
|
|
#624 |
|
Lid
|
Dat is inderdaad lastig nu, voordeel is dat als jet verkoopt 30% winst opstrijkt alleen al qua koersverandering. Maargoed, ik ben blij dat ik mijn hypotheek voor het 2de huis in NL heb laten doen.
Sterkte |
|
|
|
|
|
#625 |
|
VIP Lid
|
vandaag is de kroon een procentje minder duur geworden. Staat op ongeveer 23,25 Kc voor een eurootje.
|
|
|
|
|
|
#626 |
|
Actief Lid
|
En dan maar gelijk gaan denken: yesssss dit is het keerpunt
![]() Een jaar geleden hebben wij de plannen gestart om een huis te gaan bouwen in Tsjechie. Niet zomaar een vakantiewoning maar een huis om er te gaan wonen, weg uit Nederland ergens in een mooie omgeving je oude dag gaan slijten. Is toch niet een plan om zomaar aan de kant te gooien ook als is de koers 20-22. Maar soms zitten we wel te denken..... |
|
|
|
|
|
#627 |
|
Legende
|
|
|
|