het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 10-07-08, 18:22   #571
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Aan de concentratie duurdere auto's zoals M.B., BMW, audi zou je niet zeggen dat er minder geld bij de tsjechen beschikbaar is dan bij de "westerlingen", inmiddels rijd ik in de meest eenvoudige auto van mijn mede-flat bewoners ! (mijn referentie is Praag, dat wel!)

Wat mij en tsjechen wel verbaast is dat de kroon steeds sterker wordt maar dat daar niets van te merken is in de geimporteerde producten, zelfs die stijgen in prijs en zouden juist moeten dalen.

(vandaag de eerste daling geconstateerd, -20% op een bus spuitverf, import uit nederland afkomstig (motip)
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-07-08, 19:05   #572
Nieuw Lid

Nationaliteit:
inderdaad duurder

Goedeavond allemaal,

Nou net terug uit tsjechie en ik moet zeggen de dagelijkse dingen zijn inderdaad duurder geworden. Kun je niet meer om heen.

Ik ging nogal met gemengde gevoelens dit keer. want ik had zoals zovele eerst deze site doorgespit en dacht dat het wel mee zou vallen.

Nou het viel even niet mee....... Tesco bon bewaard..... hahhahaha
maar goed de prijzen die het land nu hanteerd kunnen me er niet van weerhouden om snel weer te gaan.... want jeetje wat is dat land toch mooi.... de gastvriendelijkheid..... daar zouden wij nog wel wat van kunnen leren.......

Dus mensen die eerdaags naar tsjechie gaan..... ik zou de dagelijkse dingen gewoon lekker mee nemen.....

groetjes.... Dobrou Noc....

Isabella
bellebeest is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-07-08, 20:49   #573
Actief Lid

Nationaliteit:
ik heb een nieuwe accu boormachine nodig
voorbeeld Ferm FDCD-1800K2 in Nederland euro 50,75 en in Tsjechie Kc 2990,-- (ca. euro 120,00) wie wordt er nu beter van Ferm of de importeur in Tsjechie
dutch is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-07-08, 11:55   #574
Lid

Bram Zoo's avatar

Nationaliteit:
Ik las zojuist dat de grote Tsjechische bedrijven hun financiele huishouding tegenwoordig in snel tempo over hevelen naar Euro's. De Kroon is namelijk zo sterk dat geen bedrijf het in zijn hoofd haalt om nog spullen uit CZ te halen en deze in kronen te moeten betalen. Maargoed, ik ben gisteren uit CZ gekomen en de gemiddelde Tsjech klaagt steen en been over de hoge kosten. Maw, die zien helemaal niks terug van de hoge koers. Zij krijgen ondanks alles gewoon dikke inflaties voor hun kiezen. Dus wij westerlingen en de TSjechen zijn beide de klos met de huidige situatie. Ik heb sinds 1 jaar een huis in Trutnov, maar ik vraag me wel eens af waar ik aan ben begonnen, ik ben nog steeds in verbouwing en het geld is op, geld dat vooral op is gegaan aan de koersverslechtering voor ons. Overigens is het zo dat iedereen die op vakantie wil gaan naar CZ het nog wel attractief, aangezien eten, drinken en attracties nog wel vele malen goedkoper zijn dan bij ons.........
Bram Zoo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-07-08, 19:43   #575
Actief Lid

Aad Piekaar's avatar

Nationaliteit:
Ik ben net terug (2 weken Bobr) en heb nu 2 weken berichten gelezen! De meningen lopen erg uiteen.
Mijn mening is dat het wel wat duurder in de supermarkten is geworden, maar dat de rest (zie bericht van Punk over "goedkoper") nog steeds erg goedkoop is voor ons. Met het geld wat ik nu kwijt was voor 2 weken Tsjechie (elke dag uit eten en heel veeel op pad geweest) voor compleet gezin (5 personen), zou ik in Nederland met deze levenswijze nog geen week volhouden . En vergeet dan het mooie land niet en de aardige mensen!
Aad Piekaar is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-07-08, 18:34   #576
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
En de week begint alvast goed. Nieuw record voor de kroon tov de euro. Nog slechts 23,31 kronen voor een eurootje.

Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-07-08, 16:37   #577
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Bram Zoo schreef:
Bericht bekijken
Ik las zojuist dat de grote Tsjechische bedrijven hun financiele huishouding tegenwoordig in snel tempo over hevelen naar Euro's. De Kroon is namelijk zo sterk dat geen bedrijf het in zijn hoofd haalt om nog spullen uit CZ te halen en deze in kronen te moeten betalen.
Ik was een tijdje terug in Roemenië, waar ze in Euro's rekenen maar in Lei afrekenen. Alle zakelijke afspraken die ik daar maak zijn in Euro, omdat de Lei niet betrouwbaar is.

Als de ontwikkeling van de koers zo doorgaat, kunnen we straks de hypotheek van ons huis niet meer betalen. Leuk. Kunnen we weer gaan verhuizen. Maar dat zal dan niet binnen Tsjechië blijven, want de koers is een hoop gebakken lucht, ik vertrouw de overheid hier niet. Leuk, weer een ander land uitzoeken!
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-07-08, 20:25   #578
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
nick_db schreef:
Bericht bekijken
........ Leuk. Kunnen we weer gaan verhuizen......
.......Leuk, weer een ander land uitzoeken!
Leuk! Ga weer terug naar Nederland zullen ze in Tsjechie zeggen ......
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-07-08, 20:44   #579
Actief Lid

Nationaliteit:
Au! Leeft dat sentiment ook in CZ? Zo van; als het je niet bevalt rot je toch lekker op terug naar je eigen land? (sorry voor de grofheid, maar zo wordt het nu eenmaal vaak gezegd).

Daarop reagerend: Nee, nee ... als het echt zo loopt denk ik niet dat we terug gaan naar NL. Er is een andere kandidaat. Daarnaast was mijn opmerking natuurlijk gewoon sarcastisch bedoelt.

De koersontwikkeling is voor bijna iedereen slecht. De Tsjechische overheid en banken profiteren / vullen hun zakken volop, de Tsjechische burger profiteert niet. En andere Europeanen moeten in CZ steeds meer geld betalen om hetzelfde te verkrijgen. De Tsjechen klagen, de buitenlanders klagen ... en waar gaat het naartoe? Dat is de grote vraag. Een tijdje terug werd gespeculeerd dat de introductiekoers van de euro op 20 kroon zou komen. Maar als het zo doorgaat hebben we die 1:20 eind 2008 al bereikt. Ben benieuwd wanneer het kaartenhuis ineen gaat storten...
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-07-08, 20:51   #580
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
nick_db schreef:
Bericht bekijken
... Daarnaast was mijn opmerking natuurlijk gewoon sarcastisch bedoelt ...
Ja, dat snap ik, de mijne natuurlijk ook.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels