![]() |
|
|
#361 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Hoe het mechanisme werkt, weet ik niet. Dat is niet mijn vak. Wat ik wel weet, is dat voor een gemiddelde Tsjech zaken langzamerhand onbetaalbaarder worden, moeilijker bereikbaar. Als je bijv. 15.000 kè per maand verdiend, hakt een tankbeurt van 1.000 kè of meer er nu eenmaal behoorlijk in. Toegegeven, de benzineprijs is laag. Laag gehouden door de overheid. De dieselprijs is echter soms gelijk aan, some hoger dan in NL. Dat constateer ik omdat ik voor mijn werk op en neer pendel. Maar gemiddeld genomen hebben mijn Tsjechische buurtjes c.q. de mensen in ons dorp toch behoorlijk wat moeite om te betalen wat eigenlijk goed bereikbaar zou moeten zijn. En die grasmaaier, die heeft iedereen hier nodig. Toch kost een goede maaier meer als de helft (tot meer als 100%) van een gangbaar Tsjechisch maandinkomen, terwijl dezelfde maaier in bijv. Nederland misschien 20% van een maandinkomen kost. Die verhouding lijkt me scheef, vooral omdat ik weet dat het ook anders zou kunnen - vanwege koersen. En voor ons is het leven door een veranderende wisselkoers ca. 15-20% duurder geworden tijdens de laatste jaren. Echt veel last heb ik er niet van - lucky bastards die we zijn - , maar ik zie niet dat bijv. de kwaliteit van producten en diensten hier toeneemt. Dus moeten we meer betalen om hetzelfde te krijgen. Een situatie zoals die door veel Tsjechen die ik spreek ook als zodanig ervaren wordt. De mechanismen snap ik niet echt, de uitkomsten wel. Het wordt er allemaal niet leuker op ...
|
|
|
|
|
|
#362 |
|
VIP Lid
|
je hebt waarschijnlijk inkomen uit Nederland? Dan heb je wel pech ja, want dan voel je die 15-20% echt. Maar nogmaals: een gemiddelde Tsjech krijgt zijn inkomen in kronen en 'voelt' helemaal niks van de wisselkoers. Behalve dan dat hij goedkoper met vakantie kan.
En wat betreft de kosten van een grasmaaier. Die was ook zonder koersschommelingen al relatief veeeeel duurder dan voor iemand in NL of Frankrijk. Zo was het ook altijd al met de benzine. Overigens denk ik niet dat iedere Tsjech zo'n machine nodig heeft. Ik zie er nog genoeg met de zeis aan de slag gaan. In Nederland maait men het gazonnetje misschien iedere week, maar dat hoeft helemaal niet. Ik denk dat men in Tsjechie misschien 1x per maand of 2 maanden maait, dus maar 4-5x per jaar... En als je echt een grote lap hebt is er altijd wel een boer met tractor geinteresseerd in gratis hooi. |
|
|
|
|
|
#363 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Je opmerking is actueler dan ooit. De inflatie en de niet meer te stoppen koersstijging van de kroon, nu al 24,80 per euro maken dat Tsjechie zelfs voor eten en drinken langzaam in het EU-gemiddelde van levensduurte is terecht gekomen.
Ik heb zo juist nog een jidelni listek van een zeer eenvoudig Centraal-Boheems restaurantje omgezet in europrijzen en dan wordt mijn uitgangsposting helemaal waar Biefstuk<je> met ei en frietjes kost daar 325 kronen= 13 euro. |
|
|
|
|
|
#364 |
|
VIP Lid
|
Maar Kc 325 voor friet en biefstuk is hier ( zuid bohemen ) best wel aan de dure kant.
Ik heb zaterdag in een goed restaurant een biefstuk voor Kc 190 en patat voor kc 25 gegeten. Dus € 8.60! |
|
|
|
|
|
#365 |
|
VIP Lid
|
Scheelt toch 34%.
Toch wordt door de duurdere kroon Tsjechie wel duurder. |
|
|
|
|
|
#366 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Ik heb ooit in een ver verleden geleerd, dat een sterke munt op langere termijn een sterk positieve invloed heeft op de economie van een land. Door goedkoop te importeren kun je je eigen export-produkten ook goedkoop houden. Simpel voorbeeld, de onderdelen die voor de Skoda in Ml.B. uit de BRD moeten komen dalen.
Inderdaad de relatief ,kleine investeerder uit Holland b.v voor een Tsjechisch huisje zal meer en meer verdwijnen, maar zijn plaats zal snel ingenomen worden door kapitaal-krachtige Tsjechen. Je kunt daarover blijven filosoferen en economische wetmatigheden op los laten, eruit komen doe je nooit echt. De VS heeft nu een zo zwakke dollar en daar stijgt de prijzenindex nauwelijks?????? |
|
|
|
|
|
#367 |
|
Actief Lid
|
Het heeft wel een voordeel. Als je de benzine om naar en van Tsjechié te rijden niet meer kunt betalen verkoop je je huis en krijgt daar lekker veel euro's voor.
|
|
|
|
|
|
#368 |
|
VIP Lid
|
En word je daar dan gelukkiger van?????????? ![]() |
|
|
|
|
|
#369 |
|
Actief Lid
|
Nee, maar dan hoef je niet meer te zeuren. Dan kunnen we ons weer druk maken om de dingen die in Nederland allemaal verkeerd zijn. Ik denk trouwens niet aan verkopen hoor, wil mijn huisje echt niet kwijt. Maar het is nu eenmaal zo dat alles duurder wordt en daar kunnen wij niets aan veranderen. En ieder nadeel heeft zijn voordeel toch?
|
|
|
|
|
|
#370 |
|
VIP Lid
|
|
|