het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 15-04-08, 17:47   #351
Lid

Bram Zoo's avatar

Nationaliteit:
Snap ik idd ook niet, die grasmaaier. Feit is dat de koers vanaf vandaag op zeker een flinke koersstijging zla vertonen! Nog even en Tsjechie is het duurste land van Europa wat betreft dingen als die grasmaaier van je etc. Heel vreemd in een land waar de lonen lager liggen dan in menig ander land. Merkwaardig dat een land dit toestaat, een bank zou moeten proberen stabiel te blijven. Investeerders denken nu wel 10x na voordat ze investeren in Tsjechie. Aangezien CZ erg afhankelijk is van buitenalndse investeerders, is dit op lange termijn niet goed voor de Tsjechische economie. Ook gaan mensen in de grensstreken vaker spullen kopen in bijv.Duitsland omdat dat land goedkoper begint te worden dan CZ op veel gebieden!
Bram Zoo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-08, 20:40   #352
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Ik vind die stijging van de Kroon tenopzichte van de Euro ook best vreemd eigenlijk, als je kijkt naar andere koersen blijkt de Euro juist een dure munt te zijn..... De Euro wordt niet alleen tenopzichte van de Dollar steeds goedkoper (dat is nog logisch met die kredietcrisis in America), maar ook tenopzichte van de Pond....
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-08, 21:19   #353
Lid

Bram Zoo's avatar

Nationaliteit:
Ja, er is een duidelijk verschil tussen het oude oostblok en het westen. Er zijn meerdere munteenheden die als een dolle stijgen. Heb me vaak ingelezen maar alle "deskundigen" zeiden maanden lang dat dit niet kon en sinds vandaag zeggen ze dat het zo zal blijven en dat de koers nog veel verder zal stijgen. Ik vind er weinig aan, er valt niet tegen aan te sparen namelijk! Zonde van het geld ook, want wie word hier beter van uiteindelijk?
Oud 16-04-08, 08:16   #354
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
nou ja, die koersstijging is wel te verklaren. juist omdat er zoveel geinvesteerd wordt in Tsjechie stijgt die koers. dat is een logische economische beweging. ik weet niet of iemand hier persoonlijk beter van wordt, afgezien dan van valutahandelaren, die in kronen investeren.
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-04-08, 08:24   #355
Super Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
de koerst stijgt als er een grote vraag naar kronen is en het aanbod laag is. er is grote vraag van de investerings bureaus en de vraag is waarschijnlijk nog even hoog dus dan gaat de koers omhoog.
noekie14 is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-04-08, 10:14   #356
Lid

Bram Zoo's avatar

Nationaliteit:
Klopt allemaal, maar ik zeg alleen maar dat dit op den duur tegen Tsjechie gaat werken. Dan is het niet meer zo interessant om te investeren in een land dat zo duur is geworden. En die tijd komt er snel aan. Niet dat ik het hoop maar een koersstijging van 15% ten opzichte van een jaar eerder is niet zoals het behoort te zijn. Meestal gaan valutakoersen en economische groei hand in hand, daar is nu geen sprake van. Bovendien is de inflatie in Tsjechie zo'n 7% en dus gaan Tsjechien liever shoppen in het buitenland dan in eigen land, en dat heeft als gevolg dat er minder verkocht word en dat is weer slecht voor de economie. Vroeger was dat geen probleem want iedereen bleef toch in eigen land, door de grenzen, maar nu die weg zijn zie en hoor ik steeds meer Tsjechen die kopen in bijvoorbeeld Duitsland. Allemaal een beetje scheef, maar blijkbaar is er nog geen reden tot ingrijpen door de centrale bank.
Oud 16-04-08, 10:46   #357
Actief Lid

Nationaliteit:
@josef: Hoewel OBI inderdaad Tsjechische kosten heeft (in kè) is de maaier zelf - het grootste deel van de kosten - afkomstig uit de Euro zone. Als de Euro duurder wordt om te kopen, zijn ondernemingen er als de kippen bij de kè prijzen te verhogen. Andersom echter laat men dit na. Het resultaat is dat producten relatief te duur zijn. Tsjechen zijn zich hiervan bewust. Want waarom moet brandstof hier even duur zijn of zelfs duurder (ja, dat heb ik met eigen ogen gezien) als in Nederland? De Euro wordt goedkoper, de dollar is niet bepaald sterk, maar de kronen prijzen bljiven hetzelfde. Hierdoor blijven bepaalde producten en diensten buiten bereik van degenen die ze eigenlijk nodig hebben. Vroeger was hier wel geld maar een schaarste qua producten/diensten, nu zijn er zat producten/diensten maar een schaarste qua geld. Het is niet erg als mensen niet alles kunnen betalen (dat is overal, je kunt niet alles hebben) maar het is zuur als een product/dienst bereikbaarder zou moeten zijn, maar toch net buiten handbereik blijft uitsluitend omdat er door derden lekker extra bijverdiend wordt aan wisselkoersen.

Bram Zoo heeft gelijk, de Tsjechische republiek snijdt zichzelf hiermee in de vingers, voor investeerders is het naar mijn idee totaal niet aantrekkelijk hier te investeren. Hoewel ik me toch afvraag waarom de buitenlandse investering blijven doorgaan.... wellicht omdat de overheid de uitbuiting van Tsjechen stimuleert i.p.v. aan banden legt?

Laatst aangepast door nick_db; 16-04-08 om 10:55.
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-04-08, 14:37   #358
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
Het feit dat de investeerders blijven investeren geeft al aan dat het goed gaat en naar hun verwachting nog beter zal gaan met de Tsjechische economie en de koopkracht van de 'gewone Tsjech'.

Wat betreft koersschommelingen: in Nederland worden toch ook niet elke maand de prijzen aangepast voor Amerikaanse producten? En de Dollar is de laatste 2 jaar nog harder onderuit gegaan dan de Euro tov de Kroon. Het voordeel voor de Europeanen en Tsjechen zit hem juist in het feit dat olie in dollars wordt afgerekend! Als de dollar in waarde gelijk was gebleven zouden we nu 1.80 Euro voor een liter Euro 95 betalen.

De prijzen van brandstof zijn overigens voor het grootste deel opgebouwd uit accijnzen en heffingen. Dus de prijzen tussen NL en CZ kun je niet vergelijken, omdat beide overheden andere tarieven hebben. Verder is benzine in Tsjechie zo'n 25 cent per liter goedkoper en kost diesel ongeveer evenveel.

De Tsjechische republiek kan overigens niet heel veel doen aan het stijgen van de Kroon. Dit is zoals al eerder opgemerkt een kwestie van vraag en aanbod! Vrije markteconomie heet dat.
Oud 16-04-08, 14:42   #359
Lid

Bram Zoo's avatar

Nationaliteit:
Dat laatste is niet waar, de centrale bank kan door allerlei trucs de koers bepalen. Maar zolang die niks doen is dat inderdaad het geval. Wat denk je dat de europese centrale bank steeds doet? Of de Amerikaanse? Juist ja, ingrijpen om te zorgen dat er veranderingen komen in de koers. Alleen heeft dit op zulke grote economien weinig resultaat, maar op kleinere markten zoals de Tsjechische kan dit wel zin hebben. Ze dreigden het 2 weken gelden te doen en gelijk daalde de koers behoorlijk. Daaraan kun je zien dat de Centrale Bak wel degelijk invloed kan uitoefenen!
Oud 16-04-08, 15:51   #360
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
uiteraard kan de Centrale Bank een beetje invloed uitoefenen, dat hebben we inderdaad gezien. Maar ze kunnen niet de trend keren! Feit is dat de Tsjechische economie harder groeit dan de EURO-economie en dat drukt zich uit in de koersverhouding.
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels