![]() |
|
|
#341 |
|
Actief Lid
|
Maar wat kost een Nederland een vracht hout?
|
|
|
|
|
|
#342 |
|
Super Lid
|
ja daar ben ik het zeker mee eens, alles van buiten af is duurder en van binnen af is goedkoper. volgens mij in NL is dat helemaal niet zo.
|
|
|
|
|
|
#343 |
|
Pivonist
|
Tuurlijk wordt Tsjechië duurder, maar vooral de laatste tijd gaat dit in een sneltreinvaart. Voorheen, 5 jaar terug kreeg je nog 33 kroon voor je euro, nu nog maar 25, dat is een stijging van 24%! Dus alleen de koers van de kroon heeft voor ons deze stijging veroorzaakt. Wacht maar af, straks de euro dus maak je borst maar nat!
|
|
|
|
|
|
#344 |
|
Actief Lid
|
Als het hout dan maar niet nat wordt.
Maar alle gekheid op een stokkie, onze dochter komt dit jaar niet naar Tsjechië omdat dat voor haar te duur wordt. De tijd dat je voor een prikkie vakantie kon vieren is echt voorbij. En voordat het bewijs weer wordt geleverd dat een pivo zo goedkoop is: niet iedereen houdt van pivo. |
|
|
|
|
|
#345 | |
|
Moderator
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#346 |
|
Actief Lid
|
Zij kwam naar Tsjechië omdat het zo goedkoop was en zij van haar huishoudgeld goed vakantie kon vieren. Nu kan dit echt niet meer en waar wij zitten in Jirikov is het blijkbaar duurder dan elders want de levensmiddelen kosten net zo veel als in Nederland. Als je dan extra uitstapjes wil maken en eens een keertje uit eten wil, lukt dat echt niet meer. (tenminste niet voor haar)
|
|
|
|
|
|
#347 |
|
VIP Lid
|
Punk, ik denk niet dat het iets te maken heeft met de "verblijfskosten" in Tsjechie. En dat zie ik ook niet in het bericht... Maar meer, misschien de "aanloopkosten" om op vakantie te kunnen gaan?.. Auto, benzine, evt, verzekeringen , kleding, en ga zo maar door. Ik kan natuurlijk niet in iemand anders knip kijken,.... Maar van de kosten van de heen- en terugreis, kun je gewoon in NL 14 dagen prima thuis eten en leven.
Waneer ik helemaal fout zit, dan hoor/lees ik dat graag!!.. Char. Sorry, te laat gepost. Dus achterhaald, maar wel goed bedoeld. Laatst aangepast door char; 25-03-08 om 23:52. Reden: sorry, etc. |
|
|
|
|
|
#348 |
|
Actief Lid
|
Dat klopt. De reis e.d. moet je er ook bij rekenen en als je dan niet met je huishoudgeld kunt uitkomen houdt het op. Maar misschien volgend jaar weer. Ik wilde hier alleen mee aangeven dat Tsjechië in totaliteit misschien niet duurder is dan Nederland, maar ook niet meer het goedkope vakantieland is dat het was.
|
|
|
|
|
|
#349 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
ÈNB koers was per 1/1/2008 26,620, vandaag staat 'ie onder de 25 (24.94). Als het zo doorgaat zitten we einde 2008 op een koers van 24. Het kopen van goederen en diensten vanuit Euro landen wordt steeds minder interessant ...
Verder merkte ik dat de OBI druk misbruikt maakt van de veranderde koers. We hebben een andere grasmaaier gekocht, die bij OBI in Duitsland een net bedrag kost, in Tsjechie ca. 2 jaar op hetzelfde kronenbedrag is blijven hangen. Hierdoor hebben we omgerekend ca. 50 euro teveel betaald voor de maaier. We zagen het te laat helaas, anders had ik 'm liever in Duitsland of Nederland gekocht. Blijkbaar worden in dit geval de kronen prijzen bewust te hoog gehouden. Wat me terugbrengt op wat ik eerder schreef. De Tsjechische bevolking betaalt structureel teveel, profiteert structureel te weinig van veranderende koersen. Ofwel, er zijn hier mensen (banken, ondernemers, managers) die te graag hun zakken vullen ten koste van anderen. Ik vraag me af wat het goede Nederlandse woord zou zijn voor dit spel; inhaligheid, geldzucht, hebberigheid ... Laatst aangepast door nick_db; 15-04-08 om 12:05. |
|
|
|
|
|
#350 |
|
VIP Lid
|
dat laatste begrijp ik niet helemaal. Tsjechen rekenen niet in Euro's, maar in kronen. die grasmaaier van 10.000 Kc is voor hen dus nog net zo duur als 2 jaar geleden. De verkoper van de grasmaaier in Tsjechie betaalt zijn huur en personeel en leveranciers (niet alle) in kronen en kan niet elke maand de prijzen van zijn producten aan gaan passen omdat de euro in waarde gedaald is.
|
|
|
|