het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-03-08, 20:47   #261
Actief Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lubnik schreef:
Bericht bekijken
Ik vind de Lidl toch nog altijd een stuk goedkoper,praat ik nog niet eens over de aanbiedingen.
Ben uiterst blij, dat iemand die in Tsjechie woont " eerlijk en objectief" toegeeft dat de Lidl echt wel bij de prijsbrekers hoort.
Die uitgangssituatie is dan ook een juiste om aan te tonen dat basisproducten even duur zijn geworden in de Tsjechische republiek.
Dat in een hoop andere berichten heen en weer gegoocheld is geworden tussen wel waar en niet waar ,heeft geen toegevoegde waarde voor de uitgangssituatie.
Van een biertje voor 50 cent<???= 12, 5 kc>> tot een "goedkope" sleepdienst voor de auto geloof ik wel , maar dat is exceptioneel en dat kan je ook weleens overkomen in de Benelux.

By the way bij de Lidl in Nederland koop je ook al bier voor 38 eurocent<= 9 kronen voor een halve liter>
Wat die dure levensstandaard voor basisprodukten betekent voor het gewone leven van een Tsjech is weer een heel andere discussie?

De grote lijnen zijn duidelijk, voor het gewone dagelijkse leven is Tsjechie bijna even duur, horeca blijft de absoluut grote uitzondering , die is inderdaad erg goedkoop. De winstmarge van de Tsjechische horecabedrijven moet wel erg klein zijn?
Jacques is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-03-08, 21:19   #262
Super Lid

jan nijdam's avatar

Nationaliteit:
Wij wonen semi-permanent in Tsjechie, dus ook wij weten wel het een en ander. Wij zien de Lidl beslist niet als een prijsbreker. Een goedkoop blikje bier bij de Lidl voor Kc 9 kan wel goedkoop lijken. Voor dezelfde prijs koop je ook een halve liter Gambrinus.
Dus wij geven 'eerlijk en objectief' toe dat de Lidl niet bij de prijsbrekers hoort.
jan nijdam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-03-08, 21:36   #263
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Jacques schreef:
Bericht bekijken
Van een biertje voor 50 cent<???= 12, 5 kc>> tot een "goedkope" sleepdienst voor de auto geloof ik wel , maar dat is exceptioneel en dat kan je ook weleens overkomen in de Benelux.

By the way bij de Lidl in Nederland koop je ook al bier voor 38 eurocent<= 9 kronen voor een halve liter>
voor de goede orde toen ik het had over een halve liter bier voor 18 kronen was dat de prijs in de plaatselijke kroeg. bij de lokale coop kost een halve liter bier (fles) 4,5 kroon (ex statiegeld).

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-03-08, 21:42   #264
Actief Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
De grote lijnen zijn duidelijk, voor het gewone dagelijkse leven is Tsjechie bijna even duur
Dat is dus niet waar.

Daar komt bij, je moet niet de prijzen van internationale prijsbrekers met elkaar vergelijken, maar de gewone dorpsuper. Over het algemeen heb je voor winkels als de Lidl een sterke rug of een auto nodig. En dat kan de gemiddelde Tsjech niet betalen. Overigens, particulieren betalen geen wegenbelasting, vanaf 70 jaar gratis openbaar vervoer, zoals Jan al schreef een bier foor 50 eurocent is in de kroeg met een gratis glimlach erbij.

Laatst aangepast door Liesje; 03-03-08 om 21:48.
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-03-08, 21:45   #265
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Jacques moet denk ik een zakrekenmachine aanschaffen of een huishoudboekje gaan bijhouden, want één ding is zeker, hij kan niet rekenen!!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-03-08, 22:10   #266
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Jacques schreef:
Bericht bekijken
De grote lijnen zijn duidelijk, voor het gewone dagelijkse leven is Tsjechie bijna even duur
Beste Jacques, ik vrees dat die grote lijnen nagenoeg alleen voor jou duidelijk zijn. Als je dit topic goed doorleest, zie je dat vrijwel niemand het met je eens is.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-03-08, 07:11   #267
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
Ik dus ook niet. Ik kocht vorige week bij de Lidl in Jaromer nog een fles Amaretto voor Czk 99 en een fles wodka voor Czk 98. Nou, ik vind ze hier echt niet voor die prijs.
Natuurlijk zijn er wel dingen die even duur of wellicht iets duurder zijn, maar als je goed op let, kan je zeker goedkoper uit zijn.
Wat betreft aardappels, uien en groente, die kan je vaak ook langs de weg kopen. Dat kost helemaal een prikkie. Hier vind je dat niet meer.
martimmie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-03-08, 07:36   #268
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Nou, ik zie toch ook geregeld in Nederland nog groete e.d. langs de weg staan hoor.
Een tafeltje met het e.e.a. erop en dan is het ook een stuk goedkoper.

Je moet daarvoor dan natuurlijk wel de stad uit
Noelle is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-03-08, 08:28   #269
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
het is zover, een Euro is minder waard dan 25 Kc.

http://www.dft.nl/koersen/valuta/

zal vandaag waarschijnlijk sluiten onder de 25 Kc.
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-03-08, 08:30   #270
Actief Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Bericht bekijken
Beste Jacques, ik vrees dat die grote lijnen nagenoeg alleen voor jou duidelijk zijn. Als je dit topic goed doorleest, zie je dat vrijwel niemand het met je eens is.
Ja, het zijn de dwarsliggers die het spoor recht houden.
Mijn allerlaatst objectieve poging, en schiet maar af hoor.
In elke denik staan wekelijks het ALLERGOEDKOOPSTE koopmandje met vergelijking.
En ziehier een echt totaal willekeurig voorbeeld en buiten de COLA die stevig in de reklame is , wil ik jullie uitdagen en naar een aantal Nl. prijsbrekers zoals de Jumbo en mijn zakrekenmachine meenemen.
Ik hoef geen gelijk, ik wil alleen objectief en kritisch blijven. Einde discussie

http://znojemsky.denik.cz/nakupni_ko..._20080227.html
Jacques is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels