het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 21-07-08, 09:29   #611
Lid

Bram Zoo's avatar

Nationaliteit:
Nimand beweerd hier dat Tsjechie als vakantieland duur is geworden maar wat sommige (oa ik) wel opnoemen is dat als je er bijvoorbeeld een huis hebt dat je in euro's alles krijgt en in dure kronen moet betalen. En dan is het echt geen onzin want 23% stijging in de munt en 7% inflatie betekend dat alles 30% duurder is geworden en dat is geen sinecure! Maar een vinootje of pivootje kun je met een heel gerust hard weg slaan :-)
Bram Zoo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-08, 09:57   #612
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
baret schreef:
Bericht bekijken
Je kunt toch gewoon aan het eind van je vakantie zien hoeveel geld je uitgegeven hebt en vergelijk dat nou eens met voorgaande vakanties in een ander buitenland.
En zelfs dat lijkt me niet reëel, in Tsjechië is uit eten gaan, of iets drinken op een terrasje een stuk goedkoper dan in bijvoorbeeld Frankrijk, waardoor je eerder geneigd bent het te doen.... En zo kan het makkelijk zijn dat je aan het einde van de rit net zoveel of misschien wel meer heb uitgegeven dan tijdens andere vakanties, alleen heb je daar dan ook meer voor gehad....
Daarnaast zijn we op vakantie meer geneigd duurdere boodschappen te doen, meer luxe artikelen en minder op de prijzen letten... ook dit kan mee helpen aan het beeld dat Tsjechië "duurder wordt"...

Feit is natuurlijk wel dat je op het moment een stuk minder kronen voor je euro's krijgt dan een paar jaar geleden...
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-08, 10:21   #613
Nieuw Lid

Sfinx's avatar

Nationaliteit:
Onze ervaring de afgelopen weken was: de kroon is wat duurder geworden en de prijzen zijn soms hier en daar iets gestegen. Op de camping kreeg ik een halve liter Staropramen 12 voor 23 kronen, verleden jaar nog voor 20. Nu was ik dus 1 euro kwijt i.p.v. 85 cent verleden jaar. Maar waar krijg je in Nederland een halve liter versgetapt bier wat zo goed smaakt voor die prijs??

Oke, ik besef dat je deze hele kwestie niet kunt afmeten aan de prijs van een biertje, maar het is een aardige graadmeter voor een fervent bierliefhebber zoals ik.
Sfinx is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-08, 11:08   #614
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Sfinx schreef:
Bericht bekijken
Oke, ik besef dat je deze hele kwestie niet kunt afmeten aan de prijs van een biertje, maar het is een aardige graadmeter voor een fervent bierliefhebber zoals ik.
Precies! Weg met de Big mac index.

Over de Big-Mac index gesproken, dit jaar stond Tsjechië op plaats 20 (van Europa) met € 2,60 en Nederland op plaats 14 met € 3,-

Stijging in Nederland van 1,70% en in Tsjechië van 6,60% in vergelijking met een jaar eerder.
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-08, 15:30   #615
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
Maar die Tsjechen krijgen toch het zelfde aantal kronen in hun loonzakje als een jaar geleden of nog meer? Ik bedoel het is een probleem van de Nederlanders die op vakantie gaan naar Tsjechie.
Je kunt er helemaal niets aan doen.
baret is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-08, 17:20   #616
Nieuw Lid

Sfinx's avatar

Nationaliteit:
Er zal inderdaad ongetwijfeld ergens een land bestaan dat nog duurder is dan Nederland. Als die inwoners regelmatig bij ons op vakantie komen zullen ze ook merken dat 't bij ons steeds duurder wordt. Zo is het nu eenmaal gesteld in de wereldeconomie.......
Sfinx is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-08, 20:17   #617
Actief Lid

SE16's avatar

Citaat:
baret schreef:
Bericht bekijken
Maar die Tsjechen krijgen toch het zelfde aantal kronen in hun loonzakje als een jaar geleden of nog meer? Ik bedoel het is een probleem van de Nederlanders die op vakantie gaan naar Tsjechie.
Je kunt er helemaal niets aan doen.
Niet helemaal natuurlijk, ook de Tsjechen merken het wel in het geval dat hun salaris niet in gelijke tred is meegestegen met de inflatie. Dit werkt dan helemaal door bij produkten waarvan de prijsstijgingen boven inflatie-niveau liggen.

Het is wel zo dat de toeristen uit de euro-landen (of een ieder in Tsjechie die zijn inkomen in euro's ontvangt) het dubbel voor de kiezen krijgt, zowel de inflatie als de wisselkoers tussen Tsjechische kroon en euro.
SE16 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-08, 20:20   #618
VIP Lid

feertje22's avatar

Nationaliteit:
Vandaag 22.93
Dus gezakt onder de 23 op weg naar de 22.
Niet om vrolijk van te worden als je bezig bent om bijv een huis te laten bouwen in Tsjechië die in kronen afgerekend wordt.
feertje22 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-08, 20:33   #619
Lid

Bram Zoo's avatar

Nationaliteit:
Tsja, we doen er toch niks aan, enige is wat we kunnen doen...zsm alles afbouwen al staat er op allerlei sites vermeld dat de koers nu boven de 26 zou moeten staan, alle seronder is ongezond. Dus wie weet daalt. Maar in de tussentijd gaat de koers hard naar de 22 en ik denk dat dat wel het dieptepunt zal zijn.
Bram Zoo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-08, 20:37   #620
Super Lid

Lina's avatar

Nationaliteit:
Tja, wat gaat de koers doen...Wij denken vaak, lager kan toch niet,wel dus. Konden we maar heel even in de toekomst kijken wat het verstandigste zou zijn. Wij gaan in ieder geval niet wachten op betere koersen.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels