het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 17-07-08, 21:43   #601
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
feertje22 schreef:
  • Of ze proberen pijlsnel een zo gunstig mogelijke koers te forceren om op die wijze zo veel mogelijk euro's in het land te krijgen bij de omzetting.
  • Je moest eens weten hoeveel geld Amerika in het land pompt om dit politiek voor elkaar te krijgen. Dat drijft de waarde ook op.
  • Klopt maar dat duurt even voordat zo'n effect gaat werken. Laten we dus daar onze hoop maar op gevestigd houden voor hen die nog moeten investeren in dat land ;-)
Wat je zegt is allemaal waar maar is (zoals uit de diverse aangehaalde artikelen ook blijkt) niet voldoende om de huidige koers uit te leggen.

Ik hoop met jou op betere tijden maar het is nu al bijna rendabel voor ons om bouwmaterialen mee te gaan slepen uit Nederland.

Citaat:
nick_db schreef:
Als ik het goed heb begrepen geldt hetzelfde voor de nodige Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk.
Net als deze landen heeft ook CZ een (te) fors begrotings- en financieringstekort. In ieder geval chronisch boven de afgesproken norm. Hiervoor gaat de prijs een keer betaald worden.. De vraag is alleen door wie

Citaat:
nick_db schreef:
Nee, denk ik eerder aan bijv. speculatie. Lijkt me een stuk realistischer dan zgn. economische ontwikkeling.
denk ik ook
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-07-08, 22:10   #602
Actief Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:
We zitten een beetje te vissen in troebel water. Speculeren is ook een subjectieve factor die zichzelf versterkt door dat iedereen meer en meer gaat geloven in de revaluatie van de kroon, ongeacht de harde factoren die zo een waardevermeerdering net tegenspreken.
Dat proces versneld en neemt in heftigheid toe in woelige beurstijden. Die zelf voorspellende werkelijkheid maakt dan ook tot wat we nu zien gebeuren.
En toch ben ik de laatste dagen meer en meer overtuigd dat we nu op een piek zitten die zijn langste tijd gehad heeft.

De zwakke dollar t.o.v de stabiele euro versus een supersterke kroon , een trend van de laatste twaalf maanden heeft zijn langste tijd gehad ,omwille van het simpele feit dat de euro van de drie genoemde munten wereldwijd de laatste weken de meest stabiele en minst schommelende munt is.
Als de rust op de beurzen terugkeert zie ik de kroon rustig dobberen op die 25 Kc/euro grens. Eerder wou ik dit niet geloven maar nu heb ik er het volste vertrouwen in.
Jacques is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-07-08, 22:48   #603
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Arno schreef:
Bericht bekijken
Ik vind die stijging van de Kroon tenopzichte van de Euro ook best vreemd eigenlijk, als je kijkt naar andere koersen blijkt de Euro juist een dure munt te zijn..... De Euro wordt niet alleen tenopzichte van de Dollar steeds goedkoper (dat is nog logisch met die kredietcrisis in America), maar ook tenopzichte van de Pond....

"????"

Mijne heren, dit is geen kritiek op het Forumbeleid. Maar goed lezen is ook een kunst.

Char.

Oud 18-07-08, 08:10   #604
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Goed gezien Char, Arno is vast en beetje in de war door zijn vermoeidheid
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 17:03   #605
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Vanmorgen is de koers voor het eerst onder 23 kronen gegaan tov de euro. Er werd 22,99 kronen voor een euro genoteerd. Eind van de namiddag is afgesloten op 23,06.

http://www.ecb.int/stats/exchange/eu...ph-czk.en.html
Freddy2005 is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 20:42   #606
Actief Lid

Nationaliteit:
Ja, vandaag merkte ik al iets onverwachts. Ik pin altijd wat op een daglimiet kan. Die limiet is hetzelfde als een paar jaar terug. Eerst kon ik 20.000 kè pinnen, toen werd het 18.000 kè, vandaag tot mijn verrassing 17.000 kè. Ofwel, steeds minder kronen voor de euro. Ofwel, steeds meer de hand op de knip. Niet zo goed voor de plaatselijke economie.
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 20:46   #607
Actief Lid

Aad Piekaar's avatar

Nationaliteit:
Dat merkten wij ook al tijdens onze vakantie; we mogen max voor een bedrag van 500 Euro pinnen. Vergeleken met vorig jaar kon ik nu 2000 kronen minder pinnen, nog maar 10000 kronen per keer. Dus ook nu meer pinnen vergeleken met vorig, dus weer een aantal malen 4,50 extra aan kosten.
Aad Piekaar is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-07-08, 17:34   #608
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Lonen stijgen langzaam maar de prijzen in supermarkten zijn nagenoeg gelijk aan holland uit eten is nog goedkoop en camperen of hotel ook de economie groeit snel in tsjechie
anja en rob is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-07-08, 23:20   #609
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Word er een beetje moe van onderhand....mensen die hier een keertje op vakantie zijn geweest denken echt altijd weer alles beter te weten....geloof ons maar dat je hier nog steeds stukken voordeliger uit bent met de dagelijkse boodschappen...de luxe artikelen die hier niet vandaan komen daar hangt een prijskaartje aan ja.Ik neem nog maar een rood wijntje uit het vat a 35 kc de liter...geen bocht in ieder geval en na 1 glas voel je hem al zitten,das nog eens goedkoop borrelen toch?
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-08, 09:27   #610
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
Wanneer je de situatie per produkt bekijkt heeft de ene helft van het forum gelijk, maar die andere helft ook.
Ik kan je vertellen dat die enkele keer dat ik mijn gezicht laat zien in Nederland ik me verrot schrik van de prijzen.
Je kunt toch gewoon aan het eind van je vakantie zien hoeveel geld je uitgegeven hebt en vergelijk dat nou eens met voorgaande vakanties in een ander buitenland, meetellende de verhogingen van benzine of diesel, de verhoging van de BTW, enz., enz..
Er zijn toch voorbeelden te over!
Neem de entrees van uitspanningen, van dierentuinen, van de opera, bioscopen.
Over buiten de deur eten hoef ik niet meer te schrijven.
Ook de overnachtingen of de huur van kamers zijn niet te vergelijken met omringende landen in ieder geval richting west of zuid.
Dus erger je niet aan prijsverhogingen, koersverschillen en geniet van het land, de mensen, de cultuur en als je het niet meer verantwoord vind (financieel) dan besteed je gewoon een deel van je vakantie geld aan het opknappen van je huis of tuin in Nederland.

SJORS
baret is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels