![]() |
|
|
#581 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
En zijn er hier ook mensen die wat meer inzicht in de materie hebben, en die ons misschien wijzer kunnen maken? Ofwel, waar gaat dit naartoe, wat zijn de prognoses, gedachten ...
|
|
|
|
|
|
#582 |
|
Super Lid
|
Tsjechie is inderdaad duurder geworden en niet zo'n klein beetje ook. Maar Tsjechie levert ons nog dingen die in Nederland voor ons onbetaalbaar en/of niet te verkrijgen zijn. Rust, ruimte, stilte, uitzicht, natuur bij de deur.
|
|
|
|
|
|
#583 | |
|
Moderator
|
Citaat:
Ik vind dergelijke koersfluctuaties binnen de EU "verdacht" en vermoed dat dit enorme verval voorgekookt is door (centrale) banken om de Tsjechische pijn bij invoering van de € een beetje te verzachten. |
|
|
|
|
|
|
#584 |
|
Lid
|
Tsja ze zeggen dat het te maken heft met de slechte beursgang. Daardoor zijn grote investeerders op zoek naar veilige havens, en de kroon vinden ze er daar eentje van.....Maar ja, vorig jaar hadden ze het er over om de euro ooit in te voeren tegen 1 op 25. ALs dat zo is moet ie wel terug. Nu hoor ik al 1 op 10 maar ook dan gaat de koersstijging veel en veel te hard. Bovendien is dit erg slecht voor de economie van Tsjechie. Invoeren is een koopie maar export....dat is nu een heel ander verhaal. Verwachting is dat de koers op den duur wel weer zal teru krabbelen maar dat hoor ik ook al 6 maanden, eigenlijk weet niemand het.
Oh ja de eerste tekenen van economische tegenspoed dienen zich al aan in Tsjechie door de hoge koersen. Geen goed teken dus voor de economie. En dat kan de koers weleens de andere kant doen laten schieten. Maar wederom: speculeren!!! |
|
|
|
|
|
#585 |
|
Actief Lid
|
Ik heb al om moeten schakelen
Heb
een tijd geleden een aanhanger gekocht en die heeft helaas zijn geld al opgebracht.Bouwmateriaal voor het huis komt nu voor 87% uit de NL omdat dat nu eenmaal goedkoper is.![]() |
|
|
|
|
|
#586 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Het einde van de speculatie in zicht?
Een jaar geleden voorspelde ik dat de koers 1 op 20 snel gehaald zou worden en het leek een kwestie van maanden. Ik herroep nu mijn eerdere indicatie en het lijkt er meer en meer op dat de kronen>Cz en Sk> de rol van de euro lossen t.o.v de nog steeds, fors dalende dollar. De statistiek laat de afgelopen weken zien dat de kroon niet meer gelijk stijgt aan de ontwaarding van de dollar.
Ik ga op grond van het bovenstaande meer en meer geloven in de eerder afgesproken 25 Kc voor 1 euro aan het einde van 2008. Wait and see?? |
|
|
|
|
|
#587 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Groetjes Isabella |
|
|
|
|
|
|
#588 |
|
Actief Lid
|
Vandaag de kroon weer een stuk sterker, 22,6 kronen voor een Euro. Sprak gisteren met een aantal bankanalisten en volgens hen gaat de kroon naar 20 toe. De nationale bank doet er niet veel mee, de inflatie wordt zo mooi laag gehouden.
Ik wordt er niet vrolijker van, geef mij maar de koers van het 1e berichtje hier in 2004. |
|
|
|
|
|
#589 |
|
Lid
|
Tsja, is een mooie 1 op 20, leuk rekenen, maar dan is Tsjechie wel veruit het duurste land van Europa. Is niet echt reeel lijkt me! En wat die inflatie aangaat, die is al super hoog in Tsjechie, en er zijn maar weinig producten die goedkoper worden. Sterker nog, alleen de benzine prijzen blijven hangen waar die voor de rest overal flink stijgen!
|
|
|
|
|
|
#590 | ||
|
Moderator
|
Citaat:
Volgens analisten is de voortdurende stijging van de Kroon vrijwel onmogelijk te verklaren. Economen zeggen dat de koersstijging vooral gevolg is van speculatie. Ook kan het te maken hebben met slecht presterende aandelen in het buitenland, waardoor handelaren hun toevlucht nemen tot deviezen zoals de Kroon. Verder vond ik nog dit in The Guardian Uitspraak van Robert Holman, bestuurder van de Tsjechische nationale Bank: Citaat:
|
||
|
|
|