![]() |
|
|
#481 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
@stijn; wat je zegt zal wellicht deels kloppen. Maar toch klopt er iets niet in het verhaal. Ergens op dit forum / in dit topic postte ik een verhaal over een grasmaaier, gekocht bij OBI HK en hier duurder als bij de OBI in Duitsland. Zelfde apparaat, zelfde winkel en toch in CZ duurder als in DE. Ofwel, het koersvoordeel wordt niet doorgegeven. Bij andere producten (Senseo koffie, Dolce Gusto koffie) zien we ook hogere prijzen als over de Tsjechische grens. Ofwel, het zakkenvullen, de ordinaire diefstal (of woekerwinsten, hoe je het wil noemen) blijft staan. In dit topic lees ik van teveel mensen / in mijn omgeving hoor ik van teveel mensen dat producten over de Tsjechische grens goedkoper zijn. Dat is wat mij betreft niet goed te praten. Het is diefstal. En de Tsjechische burger is de dupe. Plus mensen zoals wij, die in Euro uitbetaald krijgen en vervolgens de kosten van levensonderhoud in kronen gaan uitgeven.
|
|
|
|
|
|
#482 |
|
Lid
|
Het is allemaal waar, maar we kunnen het toch niet veranderen. Iedereen is het er over eens dat de Kroon zwaar is overgewaardeerd maar dat gezegd hebben stijgt de koers bijna dagelijks. De centrale bank zou allang ingegrepen moeten hebben. Maar dat doen ze nog steeds niet, dus daar zit een vorm van oplichterij in. Misschien een zwaar woord maar uiteindelijk is er en kans dat de zeepbal word doorgeprikt. Maar dat is lang niet zeker.
|
|
|
|
|
|
#483 |
|
Actief Lid
|
Ik ben bijna klaar met de inrichting van mijn appartement en heb heel veel spullen meegenomen vanuit Nederland, omdat de Ikea hier goodkoper is als in Praag. Alleen de hele grote stukken heb ik daar gekocht.
Ook na aankoop van mijn in aanbouw zijnde appartement in 2007 heb ik veel geld verloren door de koerswijzigingen. Was niet leuk! Gelukkig heb ik nu alles voor elkaar, maar het heeft mij veel meer geld gekost dan in eerste instantie mijn bedoeling was. Gelukkig woon ik op een prachtig plekje en ga ik er nog steeds met plezier heen. Hoop toch over een paar jaar wat meer in Tsjechie te kunnen zijn dan eens in de 4-5-6 weken. |
|
|
|
|
|
#484 |
|
VIP Lid
|
Volg de ontwikkelingen op de voet.
Staan op het punt om een huis te laten bouwen in CZ maar daar waar ik een jaar geleden nog 26 kronen kreeg voor 1 euro is het vandaag maar 24 of als je ze bij Ebanka haalt zelfs maar 23,3. Op d prijs van een (doorsnee) nieuw huis is dat toch een behoorlijk verschil. Daar kan je een paar keer goed van op vakantie. Ik vraag me af of je nu zo snel mogelijk je euro's moet omzetten in kronen of dat je gewoon maar moet afwachten. Het wordt allemaal wel een flink stuk duurder en dan heb ik het alleen nog maar over de koers en niet eens over de ontwikkelingen over de bouwprijzen zelf. Dat is dus twee keer prijs nu. |
|
|
|
|
|
#485 |
|
Super Lid
|
Je geeft het zelf al min of meer aan, wachten met bouwen kost ook geld Martin. Het zou inderdaad een beetje knullig zijn als de koers nadat je het overgezet hebt, toch weer ging stijgen. Voor de afbouw van ons huis zitten we met het zelfde probleem, onze Tsjechische bankrekening moet binnenkort aangevuld worden.
![]() |
|
|
|
|
|
#486 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Het heeft geen zin om diegene die in deze discussies al maanden roepen dat Tsjechie echt vele malen goedkoper is en blijft nu met de vinger te wijzen.
Wel kan iedereen wel zijn eigen inflatiepeil doen temperen met een aantal eenvoudige en goed toe te passen consumentengedrag: -Koop in eurolanden goederen die in euro's goedkoper is. Eenmaal per maand super-grote boodschappen doen in de BRD , kan vlgs mij meer dan lonend zijn. Dat geldt helemaal voor doe hetzelf artikelen en alle electronica. -Wissel "flink" per keer als het kan. Los van de wisselonkosten per pinbeurt , zorg je er wel voor dat je een eigen vaste koers heb. Je kunt ook altijd terug naar de andere munt als het een hoog bedrag is na een ruime tijd b.v zes maanden. -Wisselen als ruilburen ,tussen gewone burgers onderling geeft voor beiden de beste koers. Goed voor de Tsjech en goed voor de buitenlandse eurobezitter. -Realiseer je ook wel dat heel de EU kreunt onder torenhoge en dolle prijsstijgingen. In Belgie ligt de inflatie op zes procent. Een gewoon brood van 800 gram kost hier bij de warme bakker nu al 2,20 euro = 55 kronen. -Wees een "vrek" in je prijsvergelijkingen van aankopen maar pluk de dag. Is dat aktie-brood van de Lidl van 89 eurocent = 20 kronen echt wel slechter? -De calculator is de enige betrouwbare in je aankoop. Koester hem en gebruik hem, reken eest goed om in Kc versus euro, voordat je koopt. Laatst aangepast door Jacques; 27-06-08 om 22:46. |
|
|
|
|
|
#487 |
|
Actief Lid
|
Tips !!
Dus dit zijn enkele tips die je kunt geven Jacques ?, hier over hoef ik dus niet lang over
. Dus als ik een sovenier wil kopen moet ik net als in Turkije af dingelen Jacques?, als dat zo is zal iedereen wel heel zijn. van,Patrick uit Waalwijk. |
|
|
|
|
|
#488 |
|
VIP Lid
|
alles bij elkaar genomen is Tsjechie nog steeds goedkoper dan West-Europa Jacques. Sommige producten zijn duurder in Tsjechie, dat zal niemand ontkennen. Denk aan koffie (maar die is in Duitsland ook duurder dan in NL... kwestie van accijns) en elektronica.
Maar het feit dat mijn schoonouders met zijn tweeen goed rond kunnen komen van in totaal nog geen 500 euri per maand zegt genoeg. ze hebben een huis dat onderhouden moet worden, energierekeningen uiteraard, een auto en ze zijn net terug van een vakantie naar Griekenland. Dat hoef je in NL of Belgie niet te proberen. |
|
|
|
|
|
#489 |
|
Actief Lid
|
de vakantie gaat dit jaar fors duurder worden
Veel gezinnen die dit jaar weer naar de CZ gaan omdat dit een land "was "waar je met je vakantiegeld nog uit kwam gaan ervaren dat dit niet meer zo is.Ben benieuwd wat op grote schaal de gevolgen zullen zijn.Joep
|
|
|
|
|
|
#490 |
|
VIP Lid
|
volgens mij groeien de cijfers in het toerisme nog steeds. maar ik ben benieuwd waar jij je informatie vandaan haalt Joep. Voornamelijk de horeca namelijk in Tsjechie is nog echt goedkoop vergeleken met bv Frankrijk en Duitsland.
|
|
|
|