het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 20-06-08, 08:17   #471
Actief Lid

Nationaliteit:
Ja, ik heb net een nieuw dak ontvangen, ben even weggeweest naar Roemenië (waar het nog gekker is als Tsjechië, ze gaan daar nog veel harder), kom terug en zie WEER een merkbare koersverandering. En nu straks moet ik nog wat ramen en een deur bestellen ... Ik ben begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik alles echt NU moet doen wat morgen kan de koers WEER onvoordeliger zijn. Krankzinnig echt. We zijn in Tsjechië aangekomen met een koers van 30, als het zo doorgaat staat 'ie bij de intro van de euro 1:1... ik ben niet blij. Want ons inkomen is in euro maar de uitgaven in kroon. En die is zeer onterecht zeer overgewaardeerd.
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-06-08, 09:12   #472
Actief Lid

Nationaliteit:
We hebben hetzelfde probleem. Bij de invoering van de euro stond de kroon op 36, vandaag rond de 24. De overnachtingsprijzen hebben we de afgelopen 10 jaar in kronen niet verhoogd, maar in Euros gaat deze wel omhoog. Je wordt er niet vrolijk van, het gaat allemaal veel te hard.
nancy is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-06-08, 17:39   #473
Actief Lid

Nationaliteit:
Veel te hard; klopt. Er is geen waardestijging, behalve die verzonnen wordt door degenen die er belang bij hebben. Banken, handelaren. Een elite groep die nu goed z'n zakken vult, wat de gewone burger mag bekostigen. In het algemeen wordt hard geklaagd over hoe crimineel de zigeuners zijn. Maar waarom klaagt men over wat kruimeldiefstallen van zigeuners terwijl bijv. overheden en banken ons op veel grotere en structurelere schaal bestelen? Er is slechts een kleine groep van mensen die ooit door zigeuners is bestolen, maar iedere volwassene wordt regelmatig (= maandelijks) bestolen door overheden en nationale banken via belastingen en zogenaamde koersstijgingen. Interessant gezichtspunt overigens ... voor ons meer een bewustwording van de laatste tijd
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-06-08, 18:40   #474
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Ach jongens, dit is toch een verhaal zo oud als de mensheid? De rijken worden rijker over de rug van de armeren. Het is (ook in Tsjechië) niet anders.
PuNkEnStEiN is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-06-08, 18:49   #475
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Hoe zit dat eigenlijk met Europa? Die bemoeien zich overal mee, hebben zij daar geen stem in?
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-06-08, 19:33   #476
Actief Lid

Stijn's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
nick_db schreef:
Bericht bekijken
Banken, handelaren. Een elite groep die nu goed z'n zakken vult, wat de gewone burger mag bekostigen.
Ook ik vind de kroon duur geworden, dat is een feit. Maar hoe gek het ook mag klinken, de sterke kroon maakt het leven voor de Tsjechen net NIET duurder. Er zijn wel andere factoren (verhoging BTW op voedingswaren, hoge inflatie - maar die is overal in Europa), maar de stijgende kroon heeft net een omgekeerd effect. Net de grote West-Europese supermarkten kopen in in EURO en verkopen hier in CZ in kronen. Doordat ze nu meer kronen vangen dan voorheen, betekent het dus dat veel producten in de supermarkt relatief goedkoper zijn geworden. Dat neemt niet weg dat de supers wel niet echt aan prijsverlaging doen (zie weer inflatie en het gebruik van de ODS-hervormingen), maar de redenering klopt dus niet helemaal.
Stijn is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-06-08, 20:36   #477
Super Lid

Lina's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Stijn schreef:
Bericht bekijken
... Net de grote West-Europese supermarkten kopen in in EURO en verkopen hier in CZ in kronen. Doordat ze nu meer kronen vangen dan voorheen.....
Of jij vergist je in het schrijven, of ik heb je stelling niet begrepen.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-06-08, 20:49   #478
Actief Lid

Stijn's avatar

Nationaliteit:
Lina, om het gemakkelijker te maken. Vele mededebateurs verwijten hier minder in hun beurs te hebben dan een paar jaar geleden en dat wordt aan de koerswijziging toegedreven. Dat klopt ook wel, in het geval je maandelijks in euro's wordt uitbetaald. De Tsjechische Kroon is namelijk meer waard geworden ten opzichte van de Euro. Omgekeerd betekent het ook echter dat de Euro goedkoper is geworden in Tsjechië, zodat alles wat in Euro gekocht wordt dus in principe goedkoper geworden is. Uitgaande van het feit dat je dus rechtstreeks Tsjechische Kronen op je bankrekening gestort krijgt. En dat laatste geldt voor al die gewone Tsjechische burgers en niet voor Nederlanders, die hier hun pensioen komen opleven. Duidelijker nu?:
Stijn is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-06-08, 21:54   #479
Actief Lid

Nationaliteit:
Alleen jammer dat men de prijzen van westerse producten niet aanpast aan de Euro koers. Bovendien wordt een housky of rohlik ook elke maand een beetje duurder. Het is alleen interessant wanneer je je kronen omwisselt in Euro s, je krijgt steeds meer Euro voor een kroon.

Maar met boodschappen doen merk ik er in ieder geval niet veel van. Had ik niet zo lang geleden een winkelwagentje vol met boodschappen, nu heb ik een winkelmandje vol voor hetzelfde bedrag.
nancy is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-06-08, 22:29   #480
Actief Lid

joepvanderven's avatar

Nationaliteit:
dat bedoelen we dus

Eten buiten de deur is nog niet zo duur als in de Nl ,maar we nemen de laatste karwei,gamma,formido enz folders mee en rekenen de zaken eerst om voordat we hier iets kopen.Tot onze stomme verbazing blijkt de NL steeds vaker voordeliger ,Joep
joepvanderven is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels