het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 17-04-08, 07:34   #371
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Jacques schreef:
Bericht bekijken
..... dat Tsjechie zelfs voor eten en drinken langzaam in het EU-gemiddelde van levensduurte is terecht gekomen.
Ik heb zo juist nog een jidelni listek van een zeer eenvoudig Centraal-Boheems restaurantje omgezet in europrijzen en dan wordt mijn uitgangsposting helemaal waar
Biefstuk<je> met ei en frietjes kost daar 325 kronen= 13 euro.
Daar gaan we weer...

Je kan, zoals je eerder ook al deed, Jacques, je eigen gelijk natuurlijk altijd "bewijzen" door slechte voorbeelden aan te halen. Zie het bericht van Paula, die voor een vergelijkbaar menuutje 8,60 euro betaalt.

Zeker, Tsjechië wordt duurder, maar dat geldt ook voor de overige EU-landen. Per saldo blijft Tsjechië nog altijd flink goedkoper, mits je tenminste bereid bent een beetje rond te kijken alvorens je geld uit te geven. Dus neem de volgende keer bijvoorbeeld eens de prijslijsten van restaurants zoals Paula die noemt, en reken die om. Geloof me: daar zijn er meer dan genoeg van.
PuNkEnStEiN is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 08:47   #372
Actief Lid

Nationaliteit:
@josef: Ja, ik ben ICT'er die in in Euro's verdiend en de kosten voor levensonderhoud vervolgens uitgeeft in kronen. Hoewel ik regelmatig in NL ben en daarvandaan zoveel mogelijk meeneem - vanwege betere prijs, betere kwaliteit of gewoon verkrijgbaarheid. Andersom koop ik ook weleens bewust bewust een electrisch apparaat in CZ omdat er altijd 2 jaar garantie opzit (i.p.v. 6 maanden).

Over zaken die altijd al relatief duurder waren: Dat is waar en heet denk ik 'welvaartsniveau'. Wat kan men zich zoal veroorloven, hoe bereikbaar zijn zaken. Op dat gebied is er een sterkere scheiding ontstaan tussen klassen in de samenleving. Ik spreek mensen die meer en meer moeite hebben om hun benzinetank te vullen onderweg naar werk of sociaal leven. Dat duidt er voor mij niet op dat het welvaartsniveau verbetert, ook al zeggen de formele cijfers anders. Tegelijk zie ik een categorie van mensen die zonder problemen vrij grote uitgaven doet. En hun winst moet toch ergens vandaan komen, ofwel, de onderlaag sponsort die levensstijl ongewild, zuchtend en steunend. Soms bewust, soms onbewust.

En of een Tsjech een grasmaaier nodig heeft? Tsja, voor de lol maait 'ie niet met een zeis. De handmatige zeis wordt meer gebruikt omdat het handgemaaide gras beter bruikbaar is voor dieren. Of omdat de maaier niet betaalbaar is. Men maait overigens regelmatig, eens per week in het seizoen - als het snel groeit. Dat doen wij, onze buurtjes en veel anderen die ik ken. Dan is een maaier toch lekker. En wij laten ons grotere stuk land 4x per jaar met een traktor 'hooien'. Een deel van het hooi is voor ons, de rest mag de boer hebben als betaling voor het werk.

Terug naar koersen: Ik heb onze hypotheek de laatste tijd met meer als 10% duurder zien worden. Dat is substantieel, jammer, maar ja.
De mensen die we hier kennen zien geimporteerde producten in de winkels, weten dat de koersen verbeteren en de producten goedkoper zouden moeten zijn, omdat ze dat bijv. in Duitsland daadwerkelijk zijn. En toch zien ze de prijzen van de producten in kronen stijgen. Ra ra. Ondertussen stijgt hun loon minder hard als de prijzen en dus krijgt men minder besteedbaar inkomen. Om te voorkomen dat ik in herhaling ga vallen, sluit ik mijn bijdragen in dit topic nu maar af
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 09:40   #373
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
wat is het toch met Jacques.... komt altijd een beetje negatief over...
ik betaal in de plaatselijke taverne in lichkov kc 55. daarvoor krijg ik soep vooraf en als hoofdgerecht vlees (schnitzel, karbonade iets in die geest) met frites en een beetje sla.... oftewel euro 2,20....
in horni studenky waar we ook een huis hebben kost een menu kc 59...
ik heb al heel wat restaurants in oost-bohemen bezocht en dit is zo'n beetje de normale prijs.

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 11:52   #374
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Ron, dat is natuurlijk zo in heel Tsjechie, alleen is dat meestal als lunch en niet te vergelijken met een biefstuk.
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 13:07   #375
Actief Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:
"negatief en slechte voorbeelden", ik zou blijkbaar alleen de dingen moeten noemen die de Tsjechische prijzen in een gunstig daglicht stellen. Ieder heeft zijn eigen waarheid en het is aan de lezer om daartussen aan waarheidsvinding te doen.
Als ik vandaag, met kennis van zaken, iemand met een matig gezinsinsbudget zou moeten adviseren over een vakantie naar Tsjechie, dan zou ik zeggen; "absoluut en zeker doen voor de pracht en schoonheid van het land! "

Maar laat je niets wijs maken over de zeer goedkope prijzen, dat is over en uit. Als je dan ook nog telt wat je kwijt bent aan verplaatsingsonkosten , dan kun je voor een budgetvriendelijke vakantie net zo goed in eigen land terecht. Hier zijn ook zat plaatsen genoeg waar je een driegangenmenu kunt krijgen voor 15 euro.
Jacques is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 13:13   #376
VIP Lid

jan nijdam's avatar

Nationaliteit:
Het is al jaren geleden dat wij voor het laatst in Frankrijk zijn geweest, maar als je nu eens geen 1000 km naar het oosten rijdt, maar 1000 km naar het zuiden, zou je dan ook een vakantie kunnen hebben waar je met een beperkt budget regelmatig uit eten kunt gaan en ook regelmatig op een terrasje kunt gaat zitten, waar de kinderen regelmatig een ijsje kunnen krijgen en dat je je niet af hoeft te vragen : hoe ziet mijn banksaldo er na de vakantie uit?
Misschien is dat mogelijk.....wie weet het en kan uit ervaring spreken?
jan nijdam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 13:17   #377
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
om over 1000 km naar het noorden maar niet te spreken!
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 13:54   #378
Super Lid

Maria's avatar

Citaat:
jan nijdam schreef:
Bericht bekijken
Het is al jaren geleden dat wij voor het laatst in Frankrijk zijn geweest, maar als je nu eens geen 1000 km naar het oosten rijdt, maar 1000 km naar het zuiden, zou je dan ook een vakantie kunnen hebben waar je met een beperkt budget regelmatig uit eten kunt gaan en ook regelmatig op een terrasje kunt gaat zitten, waar de kinderen regelmatig een ijsje kunnen krijgen en dat je je niet af hoeft te vragen : hoe ziet mijn banksaldo er na de vakantie uit?
Misschien is dat mogelijk.....wie weet het en kan uit ervaring spreken?
Ik kan uit ervaring spreken, als heuse Frankrijk ganger.
In Frankrijk is horeca behoorlijk prijzig. Het ligt er wel aan waar je naartoegaat, Cote d´Azur en bv. Ardeche zijn erg touristisch en dus (hartstikke!) duur, ben je in Nederland nog veel goedkoper uit, zelf gewoon in de supermarkt.

In de Pyreneeën daarentegen is het wel een stuk voordeliger.

Spanje is weer goedkoper dan Frankrijk, zelfs aan de Costa Brava. Vergelijk bv. met prijzen in Duitsland, ook net wat goedkoper dan Nederland.

Uit eten zoals in Tsjechie is echter in die landen geen optie! Zoals we in de wintersportvakantie doen (elke dag uit eten, soms zelfs 2x en elke avond in de bar zonder ergens op te letten drankjes bestellen, is écht geen optie in vakantielanden als Frankrijk! (helaas)
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 16:17   #379
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Frankrijk is inderdaad flink duurder, maar buiten het onderhoud van leven zoals, boodschappen, uit eten, ijsjes, camping e.d. zijn ook de toegangsprijzen tot attractieparken en b.v. dierentuin onbetaalbaar voor een gezin. En dergelijke dingen zijn in Tsjechië weer wel een stuk goedkoper.

En dan....wat is het alternatief? Welk land is er nog wel goedkoop en dan natuurlijk ook even mooi als Tsjechië is?
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-08, 17:23   #380
Actief Lid

Noelle's avatar

Nationaliteit:
Wij gaan elke dag uit eten in Tsjechië en zijn doorgaans tussen de 12 en 40 euro kwijt met z'n 2en.

Ik kan me de laatste keer dat ik met z'n 2en 3 gangen heb gegeten voor 40 euro in Nederland echt niet meer herinneren.
Zo goedkoop en van zulke kwaliteit heb ik het hier nog niet gevonden.

Voor mij blijft het uit eten gaan in Tsjechië nog altijd goedkoop.

Ja het is duurder dan toen ik er 15 jaar geleden was, maar nog steeds goedkoper dan elke dag uit eten gaan in Nederland.

En inderdaad, een bezoek aan een kasteel, en ander bezienswaardigheden is in Tsjechië ook veel goedkoper.

Kan ik in Nederland voor 18 a 20 euro bij iemand thuis in een B&B pitten, dan heb ik een klein kamertje met een gammel bed.
Voor 18 a 20 euro heb ik in Tsjechie (zelfs in Praag) een goede kamer met een fatsoenlijk bed.
Geregeld zaten we bij mensen thuis (B zonder B ) dan betaalde we 8 euro pppn. Heb ik in Nederland nog niet gevonden.

Als ik alles wat ik in Tsjechië tijdens een vakantie doe, voor dezelfde kwaliteit hier in nederland wil doen ben ik toch zeker het dubbele kwijt, als het niet meer is.
En ja, misschien zijn er ook dingen die in Tsjechië duurder zijn dan in Nederland, maar alles bij elkaar is het daar voor ons, en met wat wij doen toch echt goedkoper.

Noelle is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels