het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 06-03-08, 08:31   #301
Volwaardig Lid

Peter Polling's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Jacques schreef:
Bericht bekijken

De aardigheid zit hem in de kosten per maaltijd. Als je uitrekent dat een rohlik tegenwoordig 2,50 Czk kost, dan zit je met 2 van die dingen al op 5 Czk, dus 0,20 Euro. Glas melk erbij ? 15 Czk voor een liter melk, dus zeg even 3-4 Czk voor een glas. bakje boter 500 gr. kost 33-34 Czk. Je moet toch wel wat boter op je brood smeren. Wat kost dat ? En dan mogen we natuurlijk het beleg niet vergeten. Een onsje salam kost al gauw 10 Czk, maar neem je een wat duurdere soort, kan het ook 17 Czk zijn. Onsje ham 12-20 Czk. Onsje kaas (30%) 10-12 Czk.
Ik ga even uit van deze bedragen, en vertaal dat naar Nederland. wisselkoers 25 kronen voor een euro, dus 1 kroon is 4 cent.

bolletje = rohlik = 10 cent. Waar koop je in NL 10 bolletjes voor een euro? Niet bij de bakker in ieder geval.
wat kost een liter melk tegenwoordig? Volgens mij meer dan de door jou genoemde 60 cent.
goedkope vleeswaar in NL minimaal een euro per ons, jij rekent met 40 cent, duurdere soorten in NL gauw 1,50-2,00 per ons, vergis je niet. Onsje kaas, gesneden, kost in NL gewoon een 80 cent...
Kost broodsmeersel echt 33 Czk? Hier kost de goedkoopste halvarine minder, ik geloof dat ik 45 cent betaal ofzo.
Maar over het algemeen ben je dus gewoon goedkoper uit in NL.
Peter Polling is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-03-08, 09:24   #302
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
samenvattend is het toch wel duidelijk:

Producten ongeveer even duur in NL en CZ (verschil van ca. 10-20% moeten we niet moeilijk over doen, soms CZ goedkoper, soms NL) in gewone winkels.

Kosten van arbeid in CZ veel en veel lager (50-75% ?). Daarom goedkopere horeca, buiten Praag en enkele andere plaatsen, voor de toerist (en inwoner) en veel goedkopere loodgieters, schilders, kinderopvang, kappers, tandartsen, en ga zo maar door (voordeel voor de inwoners... al verdienen ze zelf natuurlijk ook minder).

Dit bij elkaar optellend is het 'prijsniveau' dus LAGER in CZ. Dit als je alles dus meeneemt.
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-03-08, 10:07   #303
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
ben het helemaal met josef eens maar een kanttekening bij het laatste zinnetje.

de genoemde kosten die het prijsniveau naar beneden bijstellen zijn voor toeristen niet vanbelang, zij gaan niet naar tandarts of op zoek naar een loodgieter. De personele kosten voor horeca zijn wel lager maar daar merk je in de toeristische gebieden niet zoveel van, wel daar buiten!
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-03-08, 10:34   #304
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
Dat had ik er toch wel duidelijk bij gezet, wat voor toeristen en wat voor inwoners geldt?

Overigens kun je in Praag ook prima voor 50 of 60 Kc een lekker bord eten krijgen en een biertje 0,5L voor 20Kc en niet alleen in de buitenwijken! Je moet net even 1 of 2 straatjes uit het 'echte' toeristische centrum vandaan.
Oud 06-03-08, 10:43   #305
VIP Lid

Beruska's avatar

Ik vraag me toch af, maakt dit allemaal iets uit?
Hoe kunnen mensen zich druk maken om niks.

Als ik naar Amerika op vakantie wil gaan dan doe ik het als ik het kan betalen en ga echt niet tellen hoeveel een hamburger daar kost, of hier of elders!
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-03-08, 10:50   #306
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
mij persoonlijk niet zo veel, al wil ik natuurlijk nooit TE veel betalen voor iets

Ga jij op het Oude Stadsplein in Praag 80 Kc betalen voor een biertje met lallende, zatte Engelsen op 5 meter afstand? Ik ga liever naar de wat rustiger pleintjes zoals Betlemske Namesti, met bijbehorende rustige restaurantjes en kroegjes.

Ik wilde in voorgaande alleen objectief de verschillen in prijzen samenvatten...
Oud 06-03-08, 15:14   #307
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Peter Polling schreef:
Bericht bekijken
Maar over het algemeen ben je dus gewoon goedkoper uit in NL.
Is dat vetgedrukte nou een verschrijving van jou? Want in het stukje ervoor geef je toch juist aan dat vrijwel alles goedkoper is in Tsjechië?
PuNkEnStEiN is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-03-08, 16:00   #308
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Het wordt een beetje een moedeloze discussie.

Ik zou willen voortstellen

Wie vindt dat Tsjechie net zo duur is als Nederland
heeft gelijk

Iedereen die dat niet doet
heeft gelijk

En iedereen die het geen bal kan schelen
heeft geluk
Liesje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-03-08, 16:09   #309
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit: