het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 04-03-08, 09:37   #271
VIP Lid

Liesje's avatar

Nationaliteit:
Ha Jacques,

Je blijft steeds haken achter winkelmandjes. De dagelijkse kosten worden echter uit veel meer factoren opgebouwd. Zie meerdere voorbeelden die ik gaf in vorige posts.

Liesje zelf
Liesje is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-03-08, 09:37   #272
VIP Lid

jan nijdam's avatar

Nationaliteit:
Ik pak even de vleeswaren uit het mandje en ga even rekenen. Ik kom dan op 100 gram vleeswaren voor 56 eurocent. Volgens mij betaal je in een Nederlandse supermarkt meer voor 100 gram salami of andere vleeswaren. Ook als het op de reclame is.
jan nijdam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-03-08, 10:31   #273
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Zelfs in de reclame is die salami duurder en volgens mij zelfs wel 2 x zo duur!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-03-08, 10:48   #274
Lid

Bram Zoo's avatar

Nationaliteit:
lekker is dat, en niet een klein stukje ook. Over 2 uur vertrek ik die kant op......niet goed voor mijn geld. Wie word hier beter van?
Bram Zoo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-03-08, 20:12   #275
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Jacques schreef:
Bericht bekijken
Ik hoef geen gelijk, ik wil alleen objectief en kritisch blijven.
Gelijk krijg je niet (van mij), objectief ben je niet (want je bewering komt aantoonbaar niet overeen met de werkelijkheid), maar het staat je natuurlijk vrij om kritisch te blijven. Ook als je geen gelijk hebt.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-03-08, 21:26   #276
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
ik ga jacques even bijstaan:
Ik woon permanent in CZ, ken de prijzen in NL alleen van vakantie en dan nijg ik ook te stellen dat CZ (praag in mijn geval en dat maakt ook al uit in vergelijk met het "platteland") bijna net zo duur is als NL!
Basis producten zijn nog steeds goedkoper, en als je op de centen moet letten dan kan je in CZ wel goedkoper uit zijn.
Op de markten en in bazaars betaal je (veel) minde dan in winkels (BILA, Lidl, Albert, Plus . . . . )

Overigens zijn basiprodukten de laatste twee maanden ook aanmerkelijk in prijs gestegen, oorzaak: prijsverhoging, BTW aanpassing (van laag naar hoog tarief), een rolik of houska was in december nog 2 kroon , nu 2,5 kroon. totzover de kosten stijging voor de tsjech, voor buitenlanders komt daar nog de wisselkoers overheen (ook 10% in korte tijd)

PS: ga is naar C&A, daar staan de prijzen niet aleen in euro maar ook in czk
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-03-08, 23:36   #277
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Praag is altijd al (veel) duurder geweest (en nog) dan de rest van Tsjechië, maar Praag is niet heel Tsjechië, dus over het gehele land genomen......... juist!!
Oud 05-03-08, 09:06   #278
Actief Lid

Jan-Willem's avatar

Nationaliteit:
wij hadden dit jaar met wintersport een pension en waren €800 (ongeveer) kwijt.
vrienden van ons gingen naar Oostenrijk en waren ongeveer het zelfde bedrag kwijt!!!!
dus volgend jaar zijn wij ook naar Oostenrijk, want ons vorige jaren tegenhield waren de prijzen maar dat maakt nu ook niet zoveel meer uit.
alleen zul je in oostenrijk wat minder uit etengaan dat blijft hier nog aardig goedkoop!
Jan-Willem is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-03-08, 09:16   #279
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ja, ik kan mij voorstellen dat de bekendste wintersportgebieden aardig op Praag gaan lijken voor wat betreft de prijzen!!
Oud 05-03-08, 09:28   #280
Actief Lid

Nationaliteit:
Van een wat oudere Tsjechische ondernemer hoorde ik het volgende gerucht: Het schijnt dat de Tsjechische overheid mikt op een slotkoers van ca. 1:20 wanneer ze de koruna voor euro's gaan inwisselen. Dat is volgens hem een publiek geheim. Maar ja, in het tempo waarin het nu gaat lijkt het me zelfs sneller te gaan. En dat is niet goed, want de koerst stemt voor wat mij betreft niet overeen met de realiteit.

Op dit moment merken we dat sommige artikelen in Nederland goedkoper zijn hier. Ook dat lijkt me niet door te kunnen blijven gaan. Het komt niet door de koers, want als import vanuit Duitsland goedkoper wordt, is het toch vreemd dat prijzen desondanks minimaal hetzelfde blijven. De oorzaak van dit verschijnsel lijkt me meer een typisch verhaal van hebzucht (van de ondernemers die graag meer marge willen en profiteren van de koersaanpassingen).
Ook: Een Amerikaans heeft me weleens gezegd dat er hier een zgn. 'schaarsheid mentaliteit' is. De bevolking is eraan gewend dat dingen moeilijk te krijgen zijn en de kosten daardoor relatief hoog zijn. Ik denk dat 'ie gelijk heeft.

Wat ik op dit moment zie is dat kosten van arbeid niet echt substantieel toenemen, terwijl kosten van materiaal extreem hoog worden voor de Tsjechische context. Want hoe gaat een normale arbeider die per maand 20k inkomen heeft nu noodzakelijk onderhoud aan z'n huis doen? En ook nog auto rijden (naar z'n werk)? Een erg kromme situatie vind ik... Misschien ook omdat wij mensen in ons dorp die 13k gezinsinkomen hebben en het schrijnend moeilijk hebben. We zien dus daadwerkelijk de andere kant van de medaille.

Laatst aangepast door nick_db; 05-03-08 om 09:31.
Reden: grammatica
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels