het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-06-08, 08:17   #11
Nieuw Lid

zitra's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
pepo schreef:
Helemaal geen toespraken van de burgemeesters, geen officiële acties?
Jawel, vrijdagavond ( 6 juni) worden de feestelijkheden geopend door de burgemeester van Liberec. Hij houdt dan een toespraak op het Raadhuisplein in Liberec.

Citaat:
C.P. schreef:
Komen er nog foto's op de site?
Als ik leuke foto's heb, zeker.
zitra is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-06-08, 12:10   #12
Actief Lid

Aad Piekaar's avatar

Nationaliteit:
Voortbestaan van de stedenband Ede - Chrudim

Ede houdt stedenband in Tsjechië

De stedenband tussen Ede en de Tsjechische stad Chrudim wordt donderdag met vijf jaar verlengd.
Inwoners van Ede zien weinig voordelen aan de stedenband, zo blijkt uit onderzoek. De gemeenteraad wilde toch een band behouden en daarom blijft die nu in afgeslankte vorm bestaan.
Het gemeentebestuur gaat zich minder met de Tsjechische partner bemoeien, de band gaat meer op de schouders van vrijwilligers rusten
Aad Piekaar is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-07-08, 17:57   #13
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
‘Stedenband is heel waardevol’
Rob Knopperts enthousiast over nieuwe opzet

door Jan de Boer

EDE - Rob Knopperts heeft de voorzittershamer van stedenband Ede-Chrudim overgenomen van Peter van der Dussen, die tot ereburger van de Tsjechische stad werd benoemd. ,,Ik ben bereid dit te doen, maar ik heb wel de voorwaarde gesteld dat er geen sterfhuisconstructie komt. Vooraf wilde ik weten of de burgemeester het boegbeeld wil zijn van de stedenband. Dat de raad wat afstand neemt, daarmee kan ik instemmen. Dat is altijd de feitelijke situatie geweest.”

De stedenband Ede-Chrudim heeft volgens burgemeester Cees van der Knaap waardevolle contacten en projecten opgeleverd. ,,Die vormen de basis voor de nieuwe periode van vijf jaar. Als burgemeester blijf ik het aanspreekpunt voor de stedenband. Ook zal ik de bestuurlijke contacten met de burgemeester van Chrudim onderhouden. De gemeenteraad wil zich ondertussen gaan beraden over de vorm van internationale contacten in de toekomst. Met een andere opzet blijft de stedenband gewoon bestaan. Die heeft ook mijn volledige sympathie.”

Een anticlimax voor de feestelijkheden over een hernieuwde periode was een onjuist bericht in een plaatselijk verschijnend dagblad, waarin stond dat Ede een andere stad als stedenband zoekt. ,,Daar ben ik boos over geworden. Onthutst en verbaasd. Als je vrijwilliger bent in de stedenband motiveert zo’n bericht niet. Zeker niet nadat je net feestelijk met een nieuwe convenantsperiode bent gestart.”

Knopperts is enthousiast over de nieuwe opzet voor de stedenband. ,,Wij gaan volgend jaar per werkgroep een programma opstellen, wat we gaan doen. Aan de hand daarvan wordt de subsidie vastgesteld. Ik ben blij met de grote betrokkenheid van de burgemeester. Samen met hem ben ik op kennismakingsbezoek in Chrudim geweest. Een meer zakelijke aanpak van de stedenband is mij op het lijf geschreven.”

Dit jaar komt een grote delegatie uit Chrudim zich tijdens de Heideweek zichtbaar manifesteren, weet Knopperts. ,,Er is voor elk wat wils. Met name is er aandacht voor een uitwisseling op cultureel gebied. Het wordt op prijs gesteld als het hier in Ede of in Chrudim gebeurt. Muziekvereniging OBK heeft net in Chrudim opgetreden. En zojuist is er bijvoorbeeld een poppententoonstelling geopend in het Kijk- en Luistermuseum in Bennekom.” De werkgroepen op het gebied van cultuur, landbouw en zorg functioneren prima, zo vindt Rob Knopperts. ,,Op het gebied van de zorg heeft men in Chrudim veel geleerd in Ede. Nu gaan wij daar leren. Men is daar bezig een hospice voor de hele regio op te zetten. Ook onderwijscontacten lopen goed. Een aantal werkgroepen zou beter kunnen lopen.” Eind oktober gaan Van der Knaap en Knopperts ‘de dag van de republiek’ vieren in Chrudim. ,,Aansluitend gaan wij de programmadiscussies voeren, om het per werkgroep wat strakker en zakelijker te organiseren. Dat we ook echt datgene doen wat we afgesproken hebben. Er zijn plannen om in 2009 in de maand mei een Edese week in Chrudim te gaan houden. In 2010 willen we omgekeerd een Chrudimweek in de gehele gemeente Ede houden.”

09-07-08 Ede stad
paula is online now   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels