![]() |
|
|
#51 |
|
Forum Freak
|
|
|
|
|
|
|
#52 |
|
Actief Lid
|
Jeetje Kukel, ik lees nu jouw bericht pas. Wat erg! Ik leef met jullie mee!!
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Lid
Nationaliteit:
|
Ik heb ook enkele mooie herinneringen en het zullen er vast wel meer worden, aangezien ik nog regelmatig op wintersport zal gaan daar. Hopelijk ook wat vaker in de zomer.
Mijn herinneringen: - Zomer 2006: veel wandelen en schitterende natuur bezichtigen. Vooral Adrspach Rocks en Pramen Labe (het ontspringen van de Labe) zal ik niet vergeten, wat is het daar mooooi!! Naar de Pramen Labe toe liepen we over een soort asfaltweggetje, met op een gegeven moment rechts van ons een gigantisch ravijn. Nooit gedacht dat onze terugweg door dat ravijn zou lopen! Voor iedereen die van natuur en een beetje avontuur houdt: DOEN! Wat heb ik genoten die dag.. Wel balen dat we na dat ravijn nog een paar kilometer over vlakke weg moesten, dat was eigenlijk net iets te veel na zo'n vermoeiende tocht, maar ik zou het toch zo nog een keer over doen! - IJshockey 2007 & 2008: in februari 2007 was het mijn eerste keer dat ik een ijshockeywedstrijd bijwoonde (van team Vrchlabí, in dezelfde plaats). Ik weet niet meer wie de tegenstander was, maar het was heel spannend! Gaaf om die sfeer mee te maken, ook al zat ik daar half verdoofd en ziek van pijn, omdat ik die dag was gevallen met snowboarden en mijn pols had gescheurd (maar daar kwam ik later pas achter ). Vrchlabí won, super! Afgelopen winter hebben we het nog eens dunnetjes over gedaan. Ook dit keer won Vrchlabí en ik was er dit keer wel met mijn volle verstand bij. Volgend jaar weer! ![]() - Restaurants: Ik ben in totaal 4x op vakantie geweest in Tsjechië; 3x wintersport en 1x in de zomer. Elke keer gaan we 's avonds uit eten. Ik kan niets anders zeggen dan dat ik elke keer watertandend de restaurants binnenloop en (sorry voor het taalgebruik) kwijlend weer naar buiten ga.. Wat kan je in Tsjechië goed eten, super! ![]() - Wintersport: heerlijk om in de winter bezig te zijn op zo'n piste. In 3 jaar tijd heb ik toch redelijk leren snowboarden, ook al is dit met vallen en opstaan gegaan. Ik kijk ieder jaar weer uit naar de wintersport in Tsjechië (Vrchlabí, als dat nog niet helemaal duidelijk was ) omdat het ieder jaar weer een kwestie van genieten is en lekker je gang kunnen gaan. - Gastheer en gastvrouw: in Vrchlabí zijn we altijd nog naar hetzelfde pension gegaan. De gastheer en -vrouw zijn goede vrienden van ons geworden (de familie van mijn vriend kende deze mensen al langer, ik ga pas sinds 2006 met hen mee) en het is altijd weer hartstikke gezellig om door hen ontvangen te worden. Ze nodigen ons regelmatig uit om gezellig op de thee te komen, komen vaak wat lekkers brengen in 'ons' pension, kortom: we worden daar met open armen ontvangen. Mooi ook om te zien wat het bij hen teweeg brengt als wij ze ook eens uitnodigen op de thee, of mee uit eten nemen. Uit beleefdheid willen ze weigeren, maar wij mogen ook niet weigeren als zij iets voor ons hebben georganiseerd. Mede dankzij deze mensen zijn wij voorlopig nog niet weg te slaan uit Vrchlabí. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Lid
Nationaliteit:
|
Oh jeetje, ik lees nu ook pas het bericht van Kukel.. Het mag dan al even geleden zijn, maar alsnog heel veel sterkte met dit verlies
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Lid
|
alle eerste keren zijn mn mooiste herrineringen, mn eerste dag in Luhacovice, we verbleven in dit hotelletje wat leek op een sprookjes huis Jurkovicuv Dum...lekker weekje was dat zeg( behalve dat water uit de fontijntjes..dat gaf me de ....), Natuurlijk de eerste keer Praag met alles erop en eraan, over de brug naar het paleis etc. onze eerste wintersport in Pec pod Snezkou waar we voor het eerst alleen met zn tweetjes kerst en oud en nieuw hebben gevierd. Eerste keer in Karlovy Vary, deze keer hebben we de fontijntjes gelaten voor wat het was en hebben toen maar een theetje gedaan in Hotel Pup. Mooi dat we dat gedaan hebben want tegenwoordig herken ik dat hotel in sommige amerikaanse films..was trouwens ook een lekker ritje vanaf Usti naar KV, begon met industrie maar werd steeds beter!!! Hrensko is natuurlijk onvergetelijk..maar moet zeggen dat Tisa, Ostrov en Sneznik niet veel onderdoen..missen het watergedeelte..maar hou persoonlijk toch meer van hiken. Als ik genoeg geld had, zouden we zeker een huisje in de buurt van Brno hebben of een appartement, want ik was meteen verkocht toen we daar 6 jaar geleden er voor het eerst waren..Brno is mijn Leiden in Tsjechië..en mn top Herrinering is toch wel onze honeymoon zomer 2004 in Spinderluv Mlyn..dat was Mijn eerste keer in Krokonose, wat een heerlijk gebied..minder was dat we toen met 3-2 van Tsjechië verloren...tja eerste keer dat mn vrouw geinterreseerd was in voetbal!! maar we hadden het super afgesloten met een 3 daagse verblijf in Hruba Skala in cesky Ray...inderdaad paradijs...nu bij elke thuis komst in Tsjechië, wanneer we op Dresden landen en we over de grens rijden en de eerste afslag Petrovice zien, wordt ik al zenuwachtig...maar wanneer ons huis dan eindelijk in zicht is krijg ik echt kippevel!!!!
wel dit zijn allemaal herrineringen van plaatsjes..maar wat het meeste voor me betekent...(naast mn vrouw) is toen ik mn permanent resident boekje in ontvangst kon nemen..dat was symbolisch de stap uit NL terwijl ik daar ook al 6 jaar niet meer woonde!! |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Mijn mooiste toekomstige herinnering is dat ik "thuis kom".
Ik zie ons huis staan, jeetje het gras moet gemaaid worden. Ik stap uit de auto en kijk achterom, zie de bergen tot zover ik kan kijken. En snuif de heerlijk gezonde frisse lucht op De vogeltjes vliegen af en aan. Pak eerst een stoel en een bier erbij. In gedachte loop ik over de bergen, langs de bomen en watervalletjes. Altijd dat stromende water. ik steek een sprietje in mijn mond, ex roker, en schop een steentje weg. Loop in gedachten naar Krasna Lipa waar heer Punk nu een bier drinkt. Kijk daar een hert en wacht, zie ik het goed? Jawel een vos. Ik krijg honger en neem eerst een overheerlijke knoflooksoep en daarna een kachna. De wijn vloeit rijkelijk. Dor de bergen terug naar huis, de schemering valt. Het is rustig,zo stil. En een sterren, magnifiek. Wat zal ik slapen! En zo droom ik op een grijze donderdagmorgen over mijn toekomstige mooiste herinnering. Tsjechië moet dit jaar even wachten en dus blijft er maar een ding over: DROMEN! |
|
|
|
|
|
|
#59 |
|
Actief Lid
|
Goh Kukel, wat kan je het toch mooi verwoorden.
Dit lijkt op mijn droom. De droom die ik ongeveer elke dag hier in Nederland heb. Totdat ik weer daar in Tsjechie ben. Dan wordt mijn droom weer werkelijkheid!!! |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Volwaardig Lid
|
Zijn de Tsjechen zich wel bewust, wat hun land bij ons Hollanders teweeg kan brengen (of al brengt)?
Of zien we daarom al zo weinig Tsjechische nummerplaten door Nederland rijden? ![]() Het wordt eentonig maar ik droom ook al heel vaak ongeveer de droom van Kukel, dan wel over ons toekomstige huis op een andere plaats. Ik droom ook heel vaak over het genot van een houtkachel en de warmte die deze over ons uitstraalt. Over een dik pak sneeuw rond het huis, over een gezellige kerstsfeer in Tsjechië. Dan denk ik maar liever niet aan het lied van Marco Borsato over Dromen, want ik wil het zo graag werkelijkheid zien worden... ![]() |
|
|
|